Annons

Santa Fe -04, reparera värmefläkt.

1
Hej,

Nyligen köpt mig en gammal Santa Fe 2004. Samma dag som den levereras så slutar värmefläkten att snurra. Den snurrar dock lite halvdant om man ger den en liten skjuts. Kollat att den får spänning vid kontakten, och det får den (mellan 8-12VDC beroende på fläktläget om jag inte missminner mig).

Jag har monterat bort den, och tänkte försöka montera isär den för att se om den går att reparera/smörja upp. Men jag har ingen aning om hur man får isär den. Någon som sitter på kunskap?

Finns en låsring längst upp, provat ta bort den och vålda lite, men den sitter som sten. Misstänker att det finns något trick man måste utöva för att få bort fläkt-delen.

Bifogar bilder på fläktmotorn då jag sett att det finns lite olika beroende på årsmodell osv.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Annons

Re: Santa Fe -04, reparera värmefläkt.

3
Så, blev precis färdig, med gott resultat!

För att sammanfatta för framtida klurare; När man väl fått bort motorhuseringen (läs ovan) så var det väldigt enkelt att ställa fläktdelen mot en kant och sedan trycka ner med en mejsel på axeln från ovansidan för att få bort fläkten. Glöm inte att ta bort låsringen innan bara. Man måste i princip ta bort fläktdelen för att överhuvudtaget få ihop huseringen igen, så ni vet.

Finns lite fler smådelar som är ganska straightforward att förstå hur man tar lös osv. Bankat och skakat ut väldigt mycket skit, insekter, oxidation osv från själva motorn. Sprayade sedan hela insidan av motorn med rejält mycket oxidrengöring, lät det stå och "soaka" i 10 min. Sedan hällde jag ur och lät dunsta i ytterligare 20 min. Efter det snurrade fläkten fint :) Håller väl kanske åtminstone ett halvår till innan jag behöver byta ut den mot en ny.


Och som bonus, för dig som ska ta lös värmefläkten/AC-fläkten på en 2004 Santa Fe (bara för att det var sjukt bökigt);

1. Öppna handsfacket, böj in plastskenorna vid sidorna för att "öppna" den ännu mer så att den faller till backen ungefär.
2. Ta lös plastkåpan till höger om handsfacket (det brukar finnas en airbagvarningssticker på den kåpan), en skruv längst ner sen ryck för att ta lös.
3. Skruva lös handsfacket genom att skruva lös dom 2 bultarna vid sidorna av metallskenan som hela handsfacket är monterat på. Ta lös kabeln som går till lampanordningen i handsfacket och lyft ut handsfacket.
4. Det finns en ganska stor sockerbit precis under där handsfacket sitter, som är fastskruvad med en (1) skruv på plastlådan som hela värmesystemet huseras i. Den måste skruvas lös för att komma åt.
5. Värmefläkten sitter bara någon centimeter från sockerbiten, i riktning mot motorutrymmet. Den sitter med 3 st skruvar, skruva lös dessa. En av skruvarna som sitter allra längst in är väldigt (!) bökig att komma åt. Jag köpte ett spärrskaft från biltema med ledbart huvud (https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000019452) , den minsta varianten, och använde en hylsadapter för att sätta dit en skruvmejselbits. Om du viker ner passagerarsätet och sätter/lägger dig upp-och-ner så att du får fötterna vid huvuddelen och huvudet under handsfacket så kommer du åt väldigt bra för att kunna skruva lös den inre skruven. Jag behövde ha spärrskaftet på ungefär 45 graders vinkel för att kunna komma åt och skruva bra. Kräver en ficklampa och en bra rygg.

Nu till det roliga; Det kommer förmodligen vara asbökigt att få ut värmefläkten. Den kommer falla ner en bit men sen ta emot. Jag tog till mig av tre tips för att få ut (och sedan in) värmefläkten;

1. Hitta en bra vinkel där du tror att det är enklast att dra ut värmefläkten. Det kommer dock ändå krävas lite våld.
2. Ta bort mattan och brandväggen/isoleringen som ligger under för att få mer utrymme (jag skar lite i brandväggen för att slippa montera ner hela bilen, det gör troligtvis inget såvida det är hyffsat tätt när du lägger tillbaks det.)
3. Det finns 2 bultar nära värmefläkten som håller fast plastlådan för hela värmesystemet i golvet/karossen, en på höger sida och en till vänster. Skruvar du lös dessa så kan du böja bak hela plastlådan ca 1 centimeter och få ytterligare mer utrymme.

Ha lite jävlar anamma så kommer det gå fint! Lycka till