Annons

Hyundai santa fe, byte av alla lambda, ändå fel.

1
Har en Hyundai santa fe 2.7 GLS -04 som motorlampan har lyst på lääänge nu, kopplade in den i datorn och den sa lambda.. (bank 1 sensor 1) så den byttes, sen kom nästa (bank 1 sensor 2) så den byttes så kom nästa och nästa. Så tillsist var alla 4 var bytta.

Men lampan lyste fortfarande, då hörde vi att Hyundai var känsliga med att det måste vara original-lambda speciellt på första lambdan (vi hade satt dit bosch) så vi bytte den till en original... 10 mil kom vi sen lyser skiten igen!

Avgasvärden är super dåliga, höga på CO och lågt lambda. Koppla in den i datorn igen och nu visar den bank 2 sensor 2... vill liksom inte byta några fler OM felet skulle sitta någon annanstans :roll:

Har ni några råd?

Måste även tillägga att bilen drar 1,7-1,8 l/milen nu :!:
MEN, det går felfritt, inga konstigheter i tändningen eller varvtal osv..
Annons

Re: Hyundai santa fe, byte av alla lambda, ändå fel.

2
Många mil? Hur mår spridarna & tändstiften?

Är det inte så att första lambdasonden talar om för ECU vilken bränsle/luftblandning som ska matas på, den andra sonden ska väl mer eller mindre bara bekräfta katalysatorns funktion.

Så...kan du få ut "fuel trim" värden ur datorn?
Short term och long term och jämföra med lambdavärdet vid samma tidpunkt.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Hyundai santa fe, byte av alla lambda, ändå fel.

3
Har också en 2,7 -01 lampan tänds lite då och då oftast vid start i fuktigt väder (kablar och stiftbytt) men nollas vid besiktningarna. Min drog också runt 1,7 men efter lobotomering av ena burken så åkte den ner runt litern och nu tom under liter när frun har den som långpendlarbil i jobbet, drog även in toe innen till nollan och detta gjorde även en del nu verkar den vara ner strax under liter. Så kolla om den inte verkar för tät och bara fiser i utblåset utan tydlig komp.