Annons

4 WD ?

1
Hej !! Kan någon på ett seriöst sätt förklara för mig hur fyrhjulsdriften fungerar på Santan.. läser man tex Teknikens Värld så är bilen 2-hjulsdriven till framhjulen tappar fäste och börjar spinna,(verkar konstigt att ha antispinn då ) men läser man på Forumet så "fungerar fyrhjulsdriften perfekt tills framhjulen börjar spinna och man gräver ner sig"... är bilen fyrhjulsdriven när jag kör på vanlig vinterväg eller blir den fyrhjulsdriven när jag har tappat greppet och håller på att åka av. Kan jag använda fyrhjulsdriften när jag ska ta mig upp på vägen igen eller måste bilen vara i rullning ???

Alltmer förvirrad Joppe !! :shock:
Annons

2
Så mycket är säkert "Joppe" - du skall inte fästa för stort avseende till det som journalisterna skriver i våra motormagasin...

Jag har ännu inte sett Santa Fes fyrhjulsdrift korrekt beskriven någonstans - möjligen i det nya numret av 4WD där man begtestar Santa Fe mot LR Freelander, och anledningen till mina förhoppningar där är helt enkelt att Hrr Redaktörer hade en låång telefongenomgång med Hyundais Ove Scott för att få alla bitarna på plats inför reportaget.

Dock - Ove Scott höll en mycket bra genomgång med de Santa Fe ägare som deltog på teknikträffen hos Hyundai Sverige hösten 2004.
Ett referat från denna träffen finns beskriven på vår hemsida under "Träffar".

Utdraget nedan kommer därifrån, först lite allmänt resonmang kring allhjulsdrift:
Ove Scott 4x4 Teknik – support och utbildare skrev:

Allmän genomgång av grundläggande teorier om 4x4 drivsystem. Det finns två system, inkopplingsbar och permanent 4x4. Det bästa systemet kommer alltid exakt att fördela rätt vridmomentet till varje hjul i varje situation. ”Och det är här det trasslar till sig.” Alla hjul måste kunna rotera med olika hastighet för att kunna svänga på torr asfalt. För att kunna rotera med olika hastigheter måste det finnas differentialer, en fram och en bak och även en mitt på. Om inte ”diffarna” fanns skulle drivlinan knyta sig, dvs. man skulle få enorma spänningar.

Motorn producerar ett vridmoment som växellådan kommer att förstärka, det finns även utväxlingar i diffarna som ytterligare fördelar vridmomentet. Ett bra system kommer alltid exakt att fördela rätt vridmomentet till varje hjul i varje situation. Det maximala vridmoment som går att få ut utan att passera ”traction” (det tillgängliga greppet). Om man passerar ”traction”, när ett hjul börjar spinna, minskar den framdrivande kraften radikalt. Även om man gasar och hjulet snurrar fortare kommer inte mera vridmoment att nå asfalten. Kraften kommer alltid att gå den enklaste vägen.

I en differential fördelas alltid kraften lika, om ett hjul börjar spinna så går kraften ner till noll. Med andra ord så kommer kraften till det andra hjulet också att bli noll. Bilen kommer inte att flytta på sig. Motmedlet heter diffspärrar, diffbromsar eller viscokoppling (en form av diffbroms). Det som ”spökar till det” är differentialer som har tre uppgifter, att överföra motorns kraft till hjulen, skall fungera som slutväxel – växla ner varvtalet en gång, och samtidigt låta hjulen rotera med olika hastigheter. Det är här som problemet uppstår. Alla hjul måste kunna rotera med olika hastighet för att kunna svänga. Det finns en öppen diff mellan bakhjulen och en mellan framhjulen, dessutom finns en diff på en 4x4 mellan fram och bakaxel. ”Urquattron” hade ett sådant system med bara öppna differentialer. Om man lyfte ett hjul så kommer bara det att snurra för att kraften går den enklaste vägen.

När det gäller Santa Fe ”skall vi se om vi kan få er att höja lite på ögonbrynen”


I en enhet som kallas dubbeldifferential i växellådan, (både för manuell och automat) kommer kraften mekaniskt att fördelas med 60 % fram och 40% bak. Detta är mekaniskt bestämt (så länge det finns grepp för hjulen) av kugg och drev. En del journalister har fått detta om bakfoten. Alla Santa Fe utom CRDI VGT (och 3.5l V6 i USA) har en mittdifferential med Viscokoppling.

Dubbeldifferentialen fungerar som framdifferential, dvs. tillåter framhjulen att rotera med olika hastigheter, men fungerar även som mitt/mellandifferential mellan fram och bakaxeln, dvs. tillåter fram och bakaxel att rotera med olika hastigheter, differentialerna är öppna ”diffar” och. har ingen diffbroms eller diffspärr. Kraftfördelningen är mekaniskt bestämt och fungerar så länge greppet mot asfalten räcker. När det börjar spinna oavsett i vilket hörn, kommer all kraft att gå den lättaste vägen. Då måste det spinnande hjulet stoppas för att det skall finnas kraft till de andra hjulen. Därför finns Viscokopplingen (Daimler Puch). GLS varianten har dessutom diffbroms bak.

I slutväxeln på den vanliga växellådan sker kraftfördelningen med 30% till vänster fram, och med 30% till höger fram samt 40%till bakaxeln. Fördelningen sker genom dubbla planetväxlar (del av dubbeldifferentialen) som ger kraftfördelningen. Anledningen till 60/40 är att man vill ha en bil som beter sig som en framhjulsdriven bil, något understyrd, trygg och säker och inte ändra karaktär mitt i en sväng. Vanligast är att tillverkare av liknande bilar har fördelningen 50/50 vilket ger en överstyrd bil. (rolig, nyckfull)

Viskokopplingen är en enhet som sitter mellan fram och bakaxeln med uppgiften är att få fram och bakaxeln att rotera med samma hastighet. Viscokopplingen har egentligen inget med kraftfördelningen att göra. I viscokopplingen finns 2 set med lameller. Varannan lamell sitter fast i mittaxeln och varannan lamell sitter fast i huset. Lamellerna ligger i siliconolja med mycket speciella egenskaper. Om det uppstår en skillnad i rotationshastigheten mellan inner och ytterlameller uppstår en friktionsvärme som värmer upp oljan som snabbt blir trög. Ju mer trögflytande, desto mer drivs lamellpaketen att snurra med samma hastighet. Detta har egentligen inget med kraftfördelningen att göra för den har redan skett. Uttaget från dubbeldiffen går direkt till drevet, direkt bak, men kommer från ena delen av en differentialen, som tillåter fram och bakaxel att gå olika hastigheter. Det andra lamellpaketet sitter ihop med framaxeln, och när det uppstår en rotationsskillnad kommer då viscokopplingen att fungera som en diffbegränsare.

Det finns också en inbyggd begränsning för hur hårt viscokopplingen skall låsa. Annars skulle bilen knaka och braka och studsa runt vid fulla rattutslag pga att som tidigare beskrivet krävs att hjulen skall kunna rotera med olika hastighet vid kurvtagning.

Santa Fe CRDI (113Hk) har samma system som 2.4 och V6.

Santa Fe CRDI VGT (125Hk) har elektonisk inkoppling ”Torque on demand” så fort det uppstår en skillnad i rotationshastighet mellan fram och bakhjul så kopplas blixtsnabbt bakhjulsdriften in, systemet tar även fler faktorer i beräkning som tex ABS, styrutslag och gaspådrag.
Kristallklart!
Så långt den officella och "seriösa" förklaringen - du har alltså konstant fyrhjulsdrift, behöver inte sitta och vänta på att den skall "koppla in".

Frågan är;
vad tycker forumets deltagare om fyrhjulsdriften i sina bilar?

Märker man av den? Positiva / negativa erfarenheter?




Swedefe

3
Positivt!!! Backen hem till vårat när alla grannar med sina volvos etc svettas får backa bakåt prova igen och igen för att ta sig upp och med nöd och näppe ta sig upp om detta ens... så kan jag stanna mitt i backen och säga hej till grannen mitt på backen och fortsätta som om det vore sommarväglag....... Hurra för SF!!!

Stahl

4
Ok ! Jag tror mig förstå lite mer om denna bil ! :? Det förklarar varför jag själv tyckt att det känts 4 WD om Santan hela tiden.... jag har lite grann suttit o väntat på att man ska "känna när 4 WD kopplas in ", jag har provocerat bilen nu när det vart halt, men inte kunna känt att det plötsligt "högg" till, bilen har hela tiden känts stadig, oavsett om det varit slaskigt o modd eller riktig vinterväg.

En sak kan man konstatera : Det finns mycket mer kunskap att hämta här på Forumet än i alla tidningar jag läst om Santan.. TACK FÖR DET !!!!

Nu ska jag ut o hitta en backe att köra fast i !!!

Joppe

5
Hej
För mig är det inte helt kristallklart!

Jag skulle bl a vilja veta hur man mekaniskt kan fördela kraften 60/40 mellan fram och bak?
Det kan ju inte vara en vanlig utväxling, fram- och bak-hjulen ska ju snurra lika fort!

Det står: "GLS varianten har dessutom diffbroms bak". Har jag det i min 02:a?
Jag antar att det är en form av lameller som begränsar bakhjulens möjlighet att rotera individuellt. I så fall slits väl dessa lameller och dess bromsverkan minskar? Går det att justera lamellerna? Kollas de vid service?

Pelle

Jag citerar Swedefes uttömmande analys...

6
från ett tidigare inlägg:

"Svenska bilar med GLS-utförande skall vara vara utrustade med differentialbroms i bakaxeln - har inte hört att någon skulle sakna det.

Enklast kollar man genom att kika på utsidan av bakaxelklumpen - bilar försedda med lamelldiff har tydlig märkning "LSD"- visserligen en påklistrad papperslapp, men de brukar hänga med rätt bra.

Anledningen till märkningen är att man vid service skall vara medveten om vilken typ av bakaxel som sitter i - de kräver olika olja!!!

Häller man standardsmörja i en LSD-bakaxel är det snart slut på den bromsande effekten hos lamelldiffen!

Lamelldiffar har också ett "bästföredatum" oavsett rätt eller fel olja; i takt med att lamellskivorna slits så avtar den bromsande effekten mellan hjulen vid olika friktion.
Man kan alltså ha en diffbroms som inte gör sitt jobb!!!

Bästa sättet att testa diffbromsens funktion - och även själva fyrhjulsdriften är att backa uppför en hal backe, gärna en fuktig grässlänt.

I takt med att vikten fördelas mot framaxeln kommer den kraft som förmedlas till bakhjulen att bli så pass stor att bakhjulen kommer att börja spinna så smått - lite småryckigt är okay, det ligger i viscokopplingens arbetssätt.

Med hälp av en kompis som iakttar bakhjulens sätt att röra sig brukar det gå bra att få någorlunda kläm på om viscokoppling respektive differentialbroms jobbar som det är tänkt;
Ett spinnande bakhjul indikerar defekt differentialbroms, inga spinnade bakhjul alls tyder på allvarligare fel i kraftöverföringen.

OBS! Detta är en "nice n' easy-check" - inget behov av att gasa och varva - ta det vackert så märks resultatet tydligare!


Däremot tror jag att man lurat "Vegard" lite granna;

Santa Fe CRDI har en "dubbeldifferential" som fördelar kraften
60% fram och 40% bak.

Denna dubbeldifferential fungerar inte som en diffbroms mellan de drivande framhjulen - däremot har viscokopplingen en "sammanhållande effekt" som hjälper till att skjuta fram gränsen för inbördes hjulspinn fram - men när det väl börjar spinna på ett hjul fram så är det kört!

Att stå kvar och "borra" leder bara till att siliconoljan i viscokopplingen snabbt rusar upp i temperatur - och frikopplar bakhjulen!

Vid minsta antydan till framhjulsspinn vid stillastående är det bara att avbryta och börja om på ny plats!
Santa Fes fyrhjulsdrift funkar kalas så länge hjulen rullar, men det är enkelt att ställa till det för sig om man varit oförsiktig och satt sig fast.

Någon spärrbar mellandiffential finns inte på standard Sabta Fe - däremot har det helt annorlunda "TOD" systemet i VGT-dieseln möjlighet till 50/50 låsning medelst knapp på panelen."

Utsökt Swedefe :D
Mvh
Thomas
-03 V6 Silver...

7
Pelle skrev:Hej
För mig är det inte helt kristallklart!

Jag skulle bl a vilja veta hur man mekaniskt kan fördela kraften 60/40 mellan fram och bak?
Det kan ju inte vara en vanlig utväxling, fram- och bak-hjulen ska ju snurra lika fort!
Hej Pelle - bra att du frågar, och välkommen till forumet!

Det är inte fråga om en nedväxling av rotationshastigheten som du redan listat ut - då skulle drivlinan mycket riktigt "knyta ihop sig" så fort bilen började rulla och en eventuell viskokoppling skulle inte bli långlivad i sina försök att kompensera för hastighetsdifferanserna.

Nej, dubbeldifferentialen är lite vulgärt uttryckt ett kombinerat "kraftuttag" och "vridmomentsbegränsare" - den levererar alltså kraften till de båda framhjulen på ett "öppet" sätt; all kraft kan under olyckliga omständigheter landa på ett av framhjulen - då kommer man inte långt :roll: , men dubbeldifferentialens konstruktion förhindrar att mer än 40% av vridmomentet någon gång kan skickas bakåt i drivlinan, till viskokopplingen och vidare till bakaxeln.
Dubbeldifferentialen, som sitter inbyggd i "slutväxeln" - huserar alltså i det som förenklat kallas "växellådan" och är beläget mellan framhjulen och sköter kraftdistributionen till båda framhjulen var och en, och till bakaxeln samlat.
Vänligen notera: jag känner att det finns grund för att anmärka, rent tekniskt på hur jag beskriver kraftdistributionen, men avsikten är att göra funktionen begriplig, okay?
Hugg inte huvudet av mig för mina förenklingar - eller gör det bättre själva... :mrgreen:


Alltså - mer än 40% av kraften - själva effekten motorn producerar kan aldrig distribueras bakåt i drivlinan.
Hur mycket som i praktiken når bakhjulen styrs av omständigheterna - under normal körning kan man faktiskt räkna med att fördelningen är 60/40 till fram respektive bakaxel - give or take lite överföringsförluster som torde vara marginellt högre till bakaxeln.

När man är på väg att sätta sig fast är inte dessa procenttal lika givna längre - det gäller att hålla sig rullande så länge som möjligt!

Desinformationen som sprids i motormagasin att "det tar tid att väcka fyrhjulsdriften", "långsamt system" etc mm osv är helt fel och gäller inte Hyundai Santa Fe med viskokoppling!!!
Sorry folks, era favvo-journalister har inte en susning vad dom skriver om , det är här ni får den korrekta informationen. :mrgreen:
Att stillastående stå och "borra" - låta framhjulen spinna för att "få igång" bakhjulen är helt galet och kan faktiskt leda till skador på framdrivningsystemet!
4-hjulsdriften är konstant på Santan, och eventuellt hjulspinn fram är en exponent för att motståndet i överföringen till bakhjulen kan vara större än viskokopplingen klarar av att förmedla.
Om framhjulen spinner något under rörelse framåt är ingen katastrof, men att låta framhjulen fortsätta spinna efter att man fastnat - i lera eller isig backe är dömt att misslyckas - man har haft sin chans, håller man på att sätta sig fast gäller det att ha en alternativplan att hysta in fort som attan!
Det bästa brukar vara att börja backa och pröva ett nytt spår; att som med en spärrbar mittendifferential låta hjulen mosa på tills det "uppstår fäste" igen funkar sällan med en viskokoppling.


Pelle skrev: Det står: "GLS varianten har dessutom diffbroms bak". Har jag det i min 02:a?
Jag antar att det är en form av lameller som begränsar bakhjulens möjlighet att rotera individuellt. I så fall slits väl dessa lameller och dess bromsverkan minskar? Går det att justera lamellerna? Kollas de vid service?
Pelle
Japp, GLS av årsmodell 2002 har diffbroms i bakaxeln, en hederlig lamelldiff.

Vi har inte kunnat utröna hur hårt denna lamelldiff är förspänd, men mitt tips är att denna diffbroms är mycket "soft" - max 25% är mitt tips!

Låter lökigt, men jag baserar mig på erfarenheter från -70 talet när jag höll på och meka med tävlingsbilar, framför allt BMWs -02 serie på både bana och grus.
Bild
(Nix, inga bilar som har med mig och göra - bara en trevlig illustration när jag börjar känna mig lite långrandig... :mrgreen: )

-02serien kunde beställas med diffbroms från fabrik, och den var normalt sätt sällan mer än 25%ig - vill minnas att Tii med Kugelfischer-insprutning och även den famösa turbon kunde levereras med 50%ig lamelldiff, men efter förmaningar...

Ville man ha högre förspänning fick man fixa det själv, eller beställa från BMWs tävlingsavdelning - vill till och med minnas att man var tvungen att visa upp gällande licens om man ville komma åt en 75%ig klump från München - ordnung muss sein!

Anledningen till försiktigheten är helt enkelt att ju högre "spärrverkan" är (eg. bromsverkan) desto större är blir påfrestningarna på drivaxlar och knutkors/cv-joints - hela bakvagnsbryggan får faktiskt stryk med hög bromsverkan i differentialen när man talar om delade bakaxlar - som även Santan har.
Dessutom skall vi inte tala om de giftiga vägegenskaper som uppstår när man "tvingar ihop" ytter- och innerhjul...

På asfaltsbana tror jag knappt någon åkte omkring med mer än 50% lamellbroms, det var i rally och rallycross med löst underlag som det fanns användning för högre bromseffekt.

Alltså, mitt tips är max 25 % bromsverkan på den lamelldiff som sitter i Santan - ingen snålhet bakom detta valet - det är så enkelt att upp till 25% bromsverkan upplever den genomsnittlige föraren enbart de positiva effekterna av en lamelldiff, med högre bromsverkan får man även dras med de negativa - och ett tidvis läbbigt beteende på vägen om man inte är asocial nog att uppskatta plötsliga bredställ... :mrgreen:

Troligen går det att spänna upp den ytterligare eller möjligen klämma i fler lameller, självklart slits den - redan vid "normal körning" och åtgärderna vid service lär inskränka sig till oljebyte - kan inte tänka mig att man regelmässigt mäter upp bromsverkan vid service (och jag tror nog att den ägare som begär en sådan kontroll möts av ganska långa ansikten hos verkstadspersonalen...)

"Tompa K" har grävt fram ett äldre inlägg om just diffbromsen - kudos, Tompa - fortsätt gärna ni andra att ställa fler frågor kring framdrivingen, eller posta egna erfarenheter!


Swedefe

8
Vill börja med att säga: Forumet Inspirerar :twisted:

Efter att ha läst 4WD inläggen så måsta man ju ut och testa...

Köpte Santan i sommar så första snön är klart spännande!

Upp till hoppbacken och stannar bilen mitt i det parti av backen som åkarna bromsar upp och stannar i, (ganska brant faktiskt)

Effekten blev precis som SwedeFe skriver..

Om det står still och ett framhjul slirar så står man där...

Påt igen, släpper bilen lite bakåt och får lite lite fart efter att det greppar lite, bilen rör på sig fint och så fort bilen rullar sakta uppåt så är det bara att trycka på!

Bakdiffen drar i å sen bär det iväg rejält :D

V6 Aut Exclusive -02 - Vilken lycka!!

//Surmetarn

10
Hej!

Är lite osäker kring min fyrhjulsdrift, köpte bilen i fredags.

Har en SF -04 V6 Ex. som ska ha konstant 4WD men vid start av bilen
ska en indikeringslampa (gul föreställande en drivlina) lysa.

Min lyser aldrig så min fråga/or är:
Ska den lysa och lyser Era?

Tackar på förhand
DonTino

11
Utan att vara alldeles saker på hur panelen är kopplad på en 2004 så vågar jag påstå att denna lampan är blind på din modell av Santa Fe; med viscokoppling i framdrivningsystemet.

Lampan är avsedd för att indikera 50/50 spärrad fyrhjuldrift på de modeller
som är utrustade med BorgWarners "TOD" - där denna möjlighet finns med hjälp av knapptryckning på panelen.

På min 2002 finns ingen återrapportering på panelen för fyrhjulsdriften, och jag tror inte att det finns på nyare modeller heller.

Någon här inne som säger emot?


Välkommen til forumet "DonTino" och grattis till "nya" bilen!
Hur har man formulerat sig angående kontrollampan i
instruktionsboken?



Swedefe

12
Don Tino, inte heller på min V6:a lyser den lampa som man kan läsa om i boken.... jag tror att det som vanligt handlar om att man skriver böckerna så att dem passar alla modeller (eller ingen)..

För övrigt är du välkommen till "SANTA FE LAND", kan bara förmedla till dig att det finns mycket kunskap här på Forumet, själv har jag lärt mig massor sedan jag börja besöka Forumet, nu har jag också börjat bli lite beroende av det ..,..... :lol:

Välkommen Ombord. !!

Joppe

13
Tack för svaret + välkommandet Swedefe!

Formulering (på ett ungefär) i instruktionsboken:

4WD (i förekommande fall):
Gul indikeringslampa ska lysa då nyckel vrids till ON-läge eller bil startas.............vid fel av 4WD ska lampa blinka för att indikera fel......
....kontakta Hyundai verkstad....osv.

Jag är otroligt nöjd med SF.
//DonTino

14
Hej å välkommen Don Tino,

Vare sig på 2,4:an eller V6:an har jag sett att ngn sådan lampa lyst.

Förmodligen finns platsen för lampa på alla instrument, för att sänka prod.kost hos underleverantören.

Dessutom brukar ju översättningsprogram i förlagens datorer skoja till instruktionsböckerna rejält ibland.
(tror t.o.m. att det finns en egen sida på nätet med de underligaste översättningarna från bla. video instruktioner osv.)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

15
Likadant på min 2004 V6 Exclusive som på Don Tinos. Och det var likadant på min förra 2001 V6 GLS. Lampan lyser alltså inte och jag har aldrig reflekterat över det.
Texten/förklaringen i instruktionsboken dvs "4WD Inkopplad - (I förekommande fall)" har väl dessutom fått mig att anta att lampan bara finns i bilar där man själv kan på något sätt påverka 4WD-systemet (koppla in eller koppla ur eller spärra).
Så Swedefes förklaring borde vara den som är den rätta.

/BengtB