OK, då har du ingen nybilsgaranti ej heller ngn beggaranti som gäller eftersom den kroknar vid 14000 mil. KCR-garantin gäller inte heller vad jag förstår. Då är detta ett "vanligt" försäkringsärende med andra ord (förutsätter att du har bilen försäkrad för detta).gorade skrev:Swedefe skrev:Tack, för en mycket intressant förklaring. Det låter som om du vet en hel del om detta. Har du kanske en uppfattning om hur vanligt det är?Trist nog är detta något som kan hända vem som helst med en commonraildiesel - oavsett om den i standardskick eller manipulerad.
Men, självklart ökar risken för just denna typ av haveri om man ökar det insprutningstryck spridarna skall hantera med typ 25 % eller så...
Framförallt minskar tillverkarens intresse för att ta ekonomiskt ansvar Rolling Eyes för något som kanske, möjligen, eventuellt hade gått åt pipan i vilket fall som helst.
Du skall absolut uppmana verkstaden att testa samtliga spridare innan motorn återmonteras!
Att elektromekaniska attiraljer hakar upp sig är ju inte unikt. Många CRDi av olika fabrikat rattas ju av koleriker här i landet och annorstädes.
Ja, ClasseClas, du har rätt, att hävda någon garanti är nog utsiktslöst. Bilen har gått motsvarande över 4 varv runt Jorden(17000 mil). Den är 5 år gammal och motorn är modifierad.
Skall snacka med verkstan i morgon tror jag, om det där med test av spridarna. Det är fortfarande semestertid och glest bemannat i verkstaden. Vet för övrigt inte om det är deras dieselexpert som är i tjänst nu.
Tack, grabbar! Era sympatier värmer.
gorade
Jag kollade på skoj - ursäkta uttrycket! - vad Santadieslar går för. På Blocket med hela Sverige som urval så ligger -03or i spannet 79000 upp till ca 120000. Med lite prutmån på 79000 spänn så är ju frågan hur mkt det är värt att fläska 55 papp på en motorrenovering på befintlig bil. Det är väl den typen av diskussion som skaderegleraren kan tänkas föra. Eller?