Annons

Elektrisk baklucka

1
Flertalet gånger har vi nu kommit ut till vår bil, så sent som i helgen efter bad och skoj så möts vi av en öppen bil på parkeringen. Bakluckan har öppnat sig själv!!! Denna gång vet jag att nyckeln inte varit i närheten eller att knappen kan ha kollits emot...

Påpekat detta vid tidigare tillfälle för Verkstaden som trodde att jag helt enkelt kommit emot knappen när vi satt på biosalongen... Bilen full med varor...

Någon mer med detta fenomen? Har verkstad gjort något?

fan va trött jag är på denna Hyundai
Annons

Re: Elektrisk baklucka

2
Brixbäck skrev:Flertalet gånger har vi nu kommit ut till vår bil, så sent som i helgen efter bad och skoj så möts vi av en öppen bil på parkeringen. Bakluckan har öppnat sig själv!!! Denna gång vet jag att nyckeln inte varit i närheten eller att knappen kan ha kollits emot...

Påpekat detta vid tidigare tillfälle för Verkstaden som trodde att jag helt enkelt kommit emot knappen när vi satt på biosalongen... Bilen full med varor...

Någon mer med detta fenomen? Har verkstad gjort något?

fan va trött jag är på denna Hyundai
Här du du en till som tröttnat på bl.a bakluckan. http://www.hyundaiforum.se/viewtopic.ph ... =30#p40128" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Elektrisk baklucka

3
När verkstaden ombedjes kolla med Hyundai så säger Hyundai eller deras servicesystem att detta fel ej kommit in eller påträffats tidigare... Detta är ju ett skämt om vi nu har flera fall i LILLA Sverige!? Där de kanske inte "tror" på kunden eller verkstäderna ej rapporterar in felet pga nonchalans?

Re: Elektrisk baklucka

4
Brixbäck skrev:När verkstaden ombedjes kolla med Hyundai så säger Hyundai eller deras servicesystem att detta fel ej kommit in eller påträffats tidigare... Detta är ju ett skämt om vi nu har flera fall i LILLA Sverige!? Där de kanske inte "tror" på kunden eller verkstäderna ej rapporterar in felet pga nonchalans?
Sedan tidigare vet jag att Hyundai support är en av de sämsta supportorganisationer jag haft att göra med.
Väntar sedan maj förra året på att de skall höra av sig. Eller deras uttalande när det klagas över helljuset, köp ramp.

Re: Elektrisk baklucka

5
Ang bakluckor, hände igen igår!
Bilen stod i infarten, jag var i garaget och nyckeln låg på ett skåp inne i huset. Grabben kom hem från en kompis och såg att luckan stod vidöppen ut mot allmän väg.
Vad säger man? Var nog några veckor sedan det hände innan, så jag kanske..kanske klarar mig 2-3 veckor till nu!!

Re: Elektrisk baklucka

6
Av erfarenhet av bl.a. Alfa's forum så satt där någon från generalagenten som då och då gick in och besvarade sådana här trådar de håller koll på forum som gäller deras produkt... Likaså på hifi Forum så håller de koll... Förstår inte att man från Hyundais sida lyser med sin frånvaro, de besvarar ej heller mail... Ej heller via Facebook !?

Re: Elektrisk baklucka

7
Brixbäck skrev:Av erfarenhet av bl.a. Alfa's forum så satt där någon från generalagenten som då och då gick in och besvarade sådana här trådar de håller koll på forum som gäller deras produkt... Likaså på hifi Forum så håller de koll... Förstår inte att man från Hyundais sida lyser med sin frånvaro, de besvarar ej heller mail... Ej heller via Facebook !?
Exakt, har man fått support, förståelse och om någon försökt åtgärda felen och tagit en på allvar kanske man stått ut med bilen och felen trots att dessa inte ska uppkomma på en ny bil. Annars blir det ju fler än jag som helt enkelt byter märke och aldrig kommer tillbaka. Man orkar ju inte vara på verkstaden 4, 5, 6 ggr per år för garantifel och ha en verkstad som man upplever tar en inte på allvar. Har försökt maila och ringa Huyndai också, men det är ju rent otrevligt om man väl får svar.

Re: Elektrisk baklucka

8
Samtidigt så skall jag ge eloge till Holmgrens Bil som ställt upp med lånebilen och bra service, det är inte där det brister i mitt fall! Därmed förtydligat!

Det jag känner är ett bilfabrikant som släppt ut en modell som inte håller måttet med vad som är lovat eller kanske upplevs som lovat, kvalitet!

Angående den Elektriska bakluckan så är vi förhoppningsvis avhjälpta med kommande åtgärd, återkommer när detta är gjort och ett antal månader har gått! :mrgreen:

Re: Elektrisk baklucka

9
Jag har har likande problem med min i40. Ett par gånger när jag har kommit ut till bilen så har bagagen varit öppen. Jag stängt luckan med knappen på bilnyckeln, och trott att den stängt sig - och gått iväg. Men det var så att när bagagen nästan hade stängt sig, så åkte bagageluckan upp igen utav någon anledning. Detta började även förekomma när jag använder knappen för stängning på bagageluckan. Om den åker upp igen vid stängning så får jag kanske försöka stänga den 6-10 gånger innan den förblir stängd. Detta inträffar kanske 60% av gånger som jag försöker stänga bagageluckan. GRYMT IRRETERANDE!

Detta beror inte på att jag har haft något i bagagen som utlöst klämskyddet, för detta händer även om bagagen är helt tom. Jag har fått några mikrobrytare utbytta i bagagen - men det hjälpte inte heller. Fick tips från verkstaden att det skulle kunna bero på att bilen tappar programmeringen för hur bageluckan ska stängas. Detta kan man programmera om själv genom att när bagageluckan är öppen, hålla knappen för stängning på bagageluckan och bilnycklen intryckta samtidigt i ca 5 sek. Den piper till då den hamnar i programmeringsläge. Då kan man själv stänga bagageluckan manuellt (ta det lite försiktigt när du stänger den). Sedan håller man in bagageluckeknappen på bilnyckeln igen för att spara positionen på den stängda bagageluckan. Luckan öppnar sig igen, och nu ska då omprogammeringen vara klar. Fick detta tips från en mekaniker på bilverkstan som sa att han hade liknade problem med sin.

Tyvärr för jag väl säga, så hjälper detta på min bil. Utan problemet kan uppstå direkt efter jag har programmerat om den. SUCK!

Verkstaden har kollat på detta 4ggr nu, och det börjar kännas rejält tröttsamt.

Men hoppas att detta kanske löser ditt problem. Själv ska jag ta det med verkstaden igen. Återkommer med hur det hela fortlöper.

Re: Elektrisk baklucka

10
Gothberg skrev:Jag har har likande problem med min i40. Ett par gånger när jag har kommit ut till bilen så har bagagen varit öppen. Jag stängt luckan med knappen på bilnyckeln, och trott att den stängt sig - och gått iväg. Men det var så att när bagagen nästan hade stängt sig, så åkte bagageluckan upp igen utav någon anledning. Detta började även förekomma när jag använder knappen för stängning på bagageluckan. Om den åker upp igen vid stängning så får jag kanske försöka stänga den 6-10 gånger innan den förblir stängd. Detta inträffar kanske 60% av gånger som jag försöker stänga bagageluckan. GRYMT IRRETERANDE!

Detta beror inte på att jag har haft något i bagagen som utlöst klämskyddet, för detta händer även om bagagen är helt tom. Jag har fått några mikrobrytare utbytta i bagagen - men det hjälpte inte heller. Fick tips från verkstaden att det skulle kunna bero på att bilen tappar programmeringen för hur bageluckan ska stängas. Detta kan man programmera om själv genom att när bagageluckan är öppen, hålla knappen för stängning på bagageluckan och bilnycklen intryckta samtidigt i ca 5 sek. Den piper till då den hamnar i programmeringsläge. Då kan man själv stänga bagageluckan manuellt (ta det lite försiktigt när du stänger den). Sedan håller man in bagageluckeknappen på bilnyckeln igen för att spara positionen på den stängda bagageluckan. Luckan öppnar sig igen, och nu ska då omprogammeringen vara klar. Fick detta tips från en mekaniker på bilverkstan som sa att han hade liknade problem med sin.

Tyvärr för jag väl säga, så hjälper detta på min bil. Utan problemet kan uppstå direkt efter jag har programmerat om den. SUCK!

Verkstaden har kollat på detta 4ggr nu, och det börjar kännas rejält tröttsamt.

Men hoppas att detta kanske löser ditt problem. Själv ska jag ta det med verkstaden igen. Återkommer med hur det hela fortlöper.
Använder de microbrytare år 2014 så förstår jag att det uppstår problem. Ingen vettig konstruktör använder mekaniska brytare när det finns elektroniska som är
tillförlitligheten själv.

Re: Elektrisk baklucka

12
Samma problem här!
Har haft bilen (i40 2013) sedan nyår.
Första gången det hände var vi i slalombacken och det snöade. Gissa om jag blev förvånad!
Som tur var var det kall snö som jag kunde sopa ur bilen.
Sedan har det hänt på jobbet fler gånger.
Men vad händer om luckan går upp på stan och man får bilen tömd/stulen?
Gäller några försäkringar då?
Hjälp - vad kan man göra åt detta??

Re: Elektrisk baklucka

14
Verkstaden har fortfarande inte lyckats att lösa detta för mig. Dom har säkert kollat på detta 5-6 gånger nu. Det som dom sa senaste gången var att det kan bero på bagagerumsmattan i plast som jag köpte till med (märk väl original). Verkstaden sa att klämskyddet i bagageluckan är så känsligt att det kan vara den som orsakar att lyckan inte stänger sig ibland. Personligen är jag tveksam, för då borde rimligtvis bagageluckan hålla på att åka upp tills man tar bort bagarumsmattan. Men den stänger sig ju på mellan 2:a och 10:e försöket. Men jag ska ta och testa och se om det blir bättre om jag tar ut den. Återkommer om det blev bättre.

Re: Elektrisk baklucka

15
Har precis köpt en beg i40, (nov-17) och råkar ut för samma problem. Luckan är stängd när jag lämnar bilen och när jag kommer ner till bilen (som står mitt i centrum av staden) står bakluckan öppen, ena gången i ösregn med vinterdäcken där bak...Ingenting i vägen och ingen nyckel i närheten...irriterande..