Annons

Re: Extraljuskoppling

16
Jag har kopplat jordstyrda extraljus tidigare på bilar med separata lampor för hel- respektive halvljus. På min nya Hyundai i10 är det en H4-lampa som står för både hel- och halvljus. Alltså kan jag inte koppla in mig i sockeln, som tidigare, utan att klippa kablage.

Tacksam för förslag. Jag misstänker nämligen att denna eltekniska lösning finns på flera modeller :roll:
Annons

Re: Extraljuskoppling

17
P3113 skrev:Jag har kopplat jordstyrda extraljus tidigare på bilar med separata lampor för hel- respektive halvljus. På min nya Hyundai i10 är det en H4-lampa som står för både hel- och halvljus. Alltså kan jag inte koppla in mig i sockeln, som tidigare, utan att klippa kablage.

Tacksam för förslag. Jag misstänker nämligen att denna eltekniska lösning finns på flera modeller :roll:
Jag löste det ändå.

Re: Extraljuskoppling

19
Behöver lite hjälp här med ljusrampskoppling.
Ovanstående förslag funkar inte på min bil.
Accent -05, har en Gul, en Grön och en Rosa?
Har provat kopplingar enligt beskrivningar i denna tråd, inget funkar.
Har någon tillgång till ett elschema och kan berätta vilken tråd som är vad och var det skall kopplas?

Re: Extraljuskoppling

21
Jag bumpar denna tråden med en installation av LED ramp på en i40 -16 med Bi-Xenon.. Separata ljustutan löser jag men jag vet inte hur jag ska koppla in det på det ordinarie helljuset, är det så att jag får gå över med en can-bus läsare med den rackaren? Jag lyckas inte mäta upp någon kabel i ljuskontakten till detta nämligen.. Tacksam för svar!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re:

22
ClasseClas skrev: 02 sep 2012, 11:34 Bra! Då har jag tagit bort den andra ritningen så håller vi oss till den här.
Hej! Jag är nybliven ägare till en Santa Fe 2,4 -06 och har i dag försökt koppla in en LED-ramp, men gått bet. Där satt ett par sunkiga extraljus, som jag tänkte ersätta. De gamla extraljusen var styrda av ett relä. Till det relät kom det två kablar från vänster framljus till stift 85 och 86. När jag mäter på dessa kablar är båda spänningsatta med ca 12V. Ledrampen behöver ju en styrsignal från helljuset, men jag kan inte förstå hur detta åstadkoms :?: i det här fallet. Jag har förstått så pass att dessa bilar inte är som t ex europeiska bilar, när det gäller sådana här kopplingar. Jag skulle därför behöva ett schema/ritning som du omnämner här, men länken till denna fungerar inte. Har du eller någon annan här en ritning som jag kan använda? Tacksam för svar.

Re: X-ljus !

23
Santavalp skrev: 25 aug 2012, 14:03 Hej :)

Koppla Röd från lampsockeln till 85

och den vita på 86

Från + på batteri till 30 på relät

och 87 till X-ljuset :wink:

Mvh Zukan 8)
Jag följde detta råd och det fungerade bra, förutom det faktum att på min Santa Fe -06 visade det sig att "den vita" vid lampsockeln var grön :o