Annons

Aktuell växel visas inte i mätarklustret

1
I min IX35:a så visas inte aktuell växel i mätarklustret längre, en relativt ny företeelse. Fram till för några veckor sedan så visades ilagd växel. Fortfarande så talar bilen om för mig när jag bör byta växel, samt till vilken, vilket får mig att tro att det systemet fortfarande fungerar. Har jag lyckats ställa in att aktuell växel inte ska visas av misstag?

Vidare, kan man ändra själv så att bilen inte låser sig när man når 15-20 km/h? Jag blir galen på att skuffen är låst varje gång jag kommer till återvinningen och måste gå tillbaka till bildörren och låsa upp bilen med centrallåset. (Jag öppnar bildörren och låter den stå öppen medan jag går bak till skuffen för att återvinna glasflaskor och/eller kartong. Skuffhelvetet låst. Frustration.)
Annons

Re: Aktuell växel visas inte i mätarklustret

2
Hej!

Om jag får gissa så är det ungefär samma funktioner hos Kia Sportage och enligt den instruktionsboken (för samma årtal som ix35) så står det att om ilagd växel inte visas ELLER om växelindikatorn inte visar något så är det fel på systemet, vad dom nu menar med det..

Här är instruktionsboken på Kia's hemsida: www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/se/sv ... 1-2015.pdf

Det står även lite om auto-dörrlåsningen, att den låser dörrarna vid 15 km/h och att de sedan ska låsas upp när man stänger av motorn och tar ur nyckeln ur tändningslåset.

Finns ingen info om att auto-låset går inaktivera, men jag tror att de amerikanska modellerna (Tucson hette dom fortfarande där) av samma generation går att programmera, då gör man såhär:

Ta fram huvudnyckeln (den i silver) > Tryck och håll inne både UPPLÅSNINGSKNAPPEN och BAGAGELUCKEKNAPPEN samtidigt > Tutan kommer att tjuta EN GÅNG när auto-dörrlåset aktiveras och TVÅ GÅNGER när funktionen inaktiveras.

Hoppas att det funkar!