Annons

16
Du har säkert helt rätt Lennart!
Det är bara så att jag känner mig själv och det troligen kommer att klia i fingrarna på mej några månader efter att jag äntligen får den.

Det gäller ju att luska innan man kanske gör bort sig och kör sönder något.

Há dé
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
Annons

Avslut av motoroptimeringen

17
Jag fick i veckan motorresonans kring 1800 varv vid fullgaspådrag. Kontakt med KCR vill mena att ett svänghjul bottnar varvid ojämnheter i motorns funktioner uppstår. Lösning är att sänka vridmomentet. Då skillnaden mellan effektbox och utan endast är ca 20 nm vid 1800 varv och att jag inte vill riskera ytterligare oönskade motoregenskaper har jag beslutat att returnera effektboxen till KCR.

Egenskapen har inte visat sig tidigare och troligen handlar det om motorstyrningen som funktion av olika förutsättningar, kanske kall väderlek, som resulterar i nya tidigare ej upplevda effekter.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

18
Jag har också hört något knarrande ljud från (orginal)motorn under vintern. Det har uppstått vid kraftiga pådrag när motor/låda fortfarande inte nått full arbetstemp. Typiskt när jag skulle upp på motorvägen efter 4-5 minuters körning och yttertempen låg på -15-20 grader. Någon form av effektbegränsning skulle jag tro och jag associerar ljudet till en skruvidragare som börjar kugga eller en bensinpump som går torr.
Noterade även att det saknades pulver.

/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK