Annons

Trött i30 CRDi (2008)

1
Tänkte dela en erfarenhet.

Efter att motorlampa börjat lysa på vår Hyundai i30 1,6 CRDi och felkod ”P0299 07E8 Turbocharger/Supercharger A Underboost Condition” visades när jag anslöt ODB-II felkodsläsare lämnade vi bilen på verkstad. Verkstaden var säkra på att det var defekt EGR ventil, den byttes men felet återkom direkt. Bytte verkstad och de var mer seriösa och menade att det var otät anslutning till vacuum dosan för (mekaniska) styrningen av turbons wastegateport, de bytte slang och menade felet var åtgärdat (de debiterade bara arbete 2tim). Felet tillbaka näst intill omedelbart. Under hela perioden har bilen känts slö.
Verkstaden (Hyundai auktoriserad) menade nästa steg var att byta hela turbon á 15-20kkr trots att de själva konstaterat att den var felfri så när på när/hur wastegateporten arbetade. Hyundai (och Kia) säljer inte lösa reservdelar till turbon hävdade de.
Nu hade jag tröttnat och gav mig fan på att lösa felet själv trots att jag lovat mig själv att inte meka med bilar för att jag ”måste”. Lite forskande gav informationen att turbon inte är tillverkad av Hyundai/Kia utan av välkända Garrett. Felet med vacuumdosa relativt vanligt på både Hyundai och Kia men erfarenheten många har är att det inte går att hitta nya delar.
Dosan rostar helt enkelt sönder då den är skålformad och vatten samlas i den.
Nåväl, bara att jaga lite till och hipp-happ så hittar jag delen hos Nerings https://nerigs.com/en den kostar mig 700kr inklusive frakt och jag har den två dagar efter beställning. Pular drygt en timme en kväll och nya dosan är på plats. Provkör och bilen är pigg och glad igen, känns som ny!
Vi har nu kört flera veckor och många mil utan att något problem återkommit.
Lite pilligt var det att få den nya på plats, ett tips är att låta undre delen på reglerarmen från den gamla sitta kvar från justerskruven och nedåt. Mät längd på reglerarm på den gamla och justera in så armen blir lika lång på den nya.
Vacuumdosan heter på fackspråk wastegate actuator.

Hoppas detta kan hjälpa annan i30 eller Kia ägare. Denna typ av motor har installerats i massor av Hyundai och Kia 2008-2012.

Bifogar ett par foton.
Annons

Re: Trött i30 CRDi (2008)

2
Jätteintressant, tack för att du delar med dig.

Verkar dock som att bilderna försvunnit. Har du möjlighet att lägga upp dem igen? Alternativt namnet på delen så kan jag leta upp den och ev klura ut monteringen.

Såg en del hos Närings som ser rätt ut för min Kia, "VA1-389 GARRETT-CN
Turbocharger Wastegate Actuator with Bracket -CNSC1", kan det vara motsvarande?