Annons

Byta databox

1
Hejsan!

Har krockat min fina Coupé årsmodell 2000, bilen klarade sig galant förutom ramen som vek sig.
Motor etc fungerade klockrent, bara lyktan som gick sönder som tillhör "bilens funktion"..

Så jag köpte en likadan bil med kass motor och gjorde ett motorbyte, vilket blev lyckat (nästan..)

Blåa = Min gamla krockade bil.
Silvriga = Den nya bilen jag flyttade motorn till och nu använder..

Efter motorbytet så började den gå ryckigt, hostigt, ojämt på tomgång och allmänt dåligt.
Efter felsökningar så kom jag fram till att jag måste byta databoxen också!

Problem:
När jag bytte databoxen så startade inte bilen, kom fram till att detta är någon form av startspärr..

Så vad jag undrar är:
Vad mer behöver jag flytta över från min gamla blåa bil till den silvriga för att min gamla databox skall fungera i den silvriga och bilen skall starta?

Databox och Tändningslås är vad jag VET att jag måste flytta över, men är det något mer jag behöver flytta över för att få den silvriga bilen att starta med den blåa bilens databox?

Tack för svar!
Annons

Re: Byta databox

2
Du måste byta immobilizer box också, den är svart med en kontakt på och en liten antenn som sitter med en vanlig antenn kabel a la bilstereo.

Antingen sitter den i området ratten/pedalerna eller så sitter den bakom mittkonsollen, är inte riktigt säker.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11