Annons

Bilen hackar

1
På min Santa Fe-08 diesel automat har Hyundaiverkstaden bytt bränslepump i tanken då den var svårstartad. Nu startar den bra men den hackar mellan 1700-1900 varv precis innan den vill växla. Jag har haft dom tendenserna tidigare men inte så mycket som nu. Om jag gasar på vid 1700 varv så att den får växlar ned så går den riktigt. Nu undrar jag om någon varit med om samma problem? Det kan väl inte ha med bränslepumpen att göra då den går riktigt på andra varvtal. Ska snart byta oljan i automatlådan så jag hoppas att det blir bättre av det.
Annons

Re: Bilen hackar

2
Jag har precis samma, i30 Crdi -12
Låga varvtal jämn gas så går den ojämnt. Inga missljud, tomgången är jämn. Ligger jag i 50-60 i 4:an så känns det som bilen "gungar" fram. Inte pigg på en 1200.- felsökning hos Hyundai som helst vill börja byta delar istället för att använda erfarenhet och hitta vad som orsakar detta. Har testat med Biltemas dieselrengörare, ska ge mig på en flaska dyr STP diesel injection cleaner också.
Har inte haft problem med svårstartad eller tjuvstopp.

Re: Bilen hackar

3
Hej
Misstänker också att oljan i lådan kan vara orsaken
Antingen för låg nivå eller om den är i dåligt skick och behöver bytas.
Börja med att kolla nivån och titta och lukta på oljan. (Varmkörd, stå plant, stega igenom alla växlar och dröj några sec på vardera, avsluta i P, kolla nivån med bilen igång)

Har samma fenomen på min Chrysler, ska byta aut oljan på den bara man får semester nån gång :)
Uppdatera gärna hur det fortlöper

//Christian



Skickat från min iPhone med Tapatalk