Annons

lagning av lite rost på bakluckan Santa fe 2003(klar) bilder

1
det e en klassiker med rost runt bakruttorkaren på Santa fe. och jag bestämde mig för och fixa de! notera att jag har aldrig lackerat eller lagat rost tidigare. men har lite kunskaper om det. jag tog lite bilder och info om hur jag gjorde så det kanske kan används som hjälp till andra som vill göra det.
materialet som behövs:
1. 1 st färg burk 400ml me din färg kod kostade 200 kr
2. grundfärge (mörk då hyundai använder sig mörk grund och det kan bli skillnad på färgen om du använder ljus) köp grundfärge som är extra hårt mot rost!!
3. fin spackel

4. slippapper 90-240

5. thinner

6. klarlack

7. kompressor (det går utan, men man når inte upp samma resultat)

8. polerings medel

9. för att det ska bli bra så behöver du mycket ork och lust.


jag kommer att lägga ut bilder och beskrivning så fort jag blir klar med bilen. jag väntar nu på att klarlacken ska härda så jag kan våtslippa och sedan polera.

hittills så tycker jag att jag lyckades ganska bra för å vara första gången. det enda som stör mig är kanten som blev efter klarlacken. men den ska jag våtslippa :) så vi får se hur det blir.
ni får gärna ge tips och ställa frågor =)




så här gjorde jag:

1.började med att skruva loss bakrutstorkare armen på ut sidan, jätte enkelt!
sen tog jag bort panelen som sitter på insidan av bakluckan, 5 skruvar och massa clips.

2. sen är det bara att skruva loss motorn till baktorkaren 3 skruvar 8 mm och boxen till den sitter me 2 skruvar 8mm.

nu e motorn borta..


3. började med att göra rent med thinner och sedan hand slipa (slitsamt) med 90p, man ska slipa till all rost försvinner även på insidan. hade ingen fin liten maskin som underlättar slipningen så det var hand slipa hela vägen som gällde :(

halva vägen...
Bild

4. när all rost är borta och det e rent och fint så tog jag en trasa med thinner och tog bort all slipdamm.


5. sen tejpade jag runt området för att det var dax för att grunda :)

6. jag fick en grundfärg som är extra hårt mot rost etc. kommer inte riktigt ihåg namnet, men de rekommenderade en lack firma. jag grundade på både på en och ut sidan. tänk på att inte grunda på för mycket, det blir då en massa slip. jag körde med 3 lager, räcker med 2 men men.

grundfärg
Bild
såg en annan liten rost fläck, upptäckte den när jag gjorde rent, den syndes knappt men jag tog den när jag ändå håller på :)
Bild
7. grundfärgen bör låtas torkas minst 2 nätter och beroende på hur varmt det är ute.

8. 4 dagar senare..
nu har grundfärgen härdat ordentligt och det e bara att slipa. jag använde 200-240p

9. slipa så det blir jämt och fint!!

10. när jag slipade klart så körde jag med ett lager finspackel.

inte så jätte fin just på bilden men man sliper fint de :p
Bild
11. när jag spacklade klart så lät jag det torka i ca 30 min för och sedan börja fin slipa med 240p

12. man ska slipa ordentligt och känna efter så att det e i samma form som karossen ( svårt som fan, jag lyckades inte får det i samma form helt)

13. nu när du är klar med slipningen, och det e fint och bra och har samma fort som plåten runt om kring, så är det dax för att lackera :roll:


14. tejpa runt och spreja på tunna lager och vänta minst 10 min mellan varje lager så du inte får rinningar. 3 lager räckte för min del
Bild

15. jag väntade en halvtimme för och sedan klarlacka
kör tunna lagen och vänta minst 10 min mellan varje.

16. nu e allting klart och det ser förjävligt ut men ändå bättre än förr :) jo det blir kanter efter klarlacken och det e inte så jätte snyggt.

17. vänta ett bar veckor så att färgen härdar ordentligt.

18. 2 veckor senare: nu e det dax för våtslipning och polering

19. jag köpte våtslipnings papper 2500p (lenare än skit-hus papper)
man ska våtslipa tills det blir matt som fan, var försiktiga men delarna som inte e nyligen lackerade.

20. det tog minst 3,5 timme att våtslipa det de där lilla biten :oops:

21. polera :)


slut resultatet

Bild
Bild
Bild
:arrow:
SANTA FE 2.4 2004 dark navy blue
Annons

3
Hade exakt samma rost på min. Hur jag lagade det kommer jag aldrig att nämna nu när jag sett hur det ska utföras... :shock:

Kan ju säga till de som funderar på att använda vinkelslip, grovt sandpapper och bara 40 min på er... Det kommer inte bli snyggt.

Om jag orkar göra om så blir det nog till att följa dig.
Santa Fe -03 Vision (Finbil)
Grand Jeep Cherokee -95 höjd m. 31" (Skogsbil)

4
Hookan skrev:Hade exakt samma rost på min. Hur jag lagade det kommer jag aldrig att nämna nu när jag sett hur det ska utföras... :shock:

Kan ju säga till de som funderar på att använda vinkelslip, grovt sandpapper och bara 40 min på er... Det kommer inte bli snyggt.

Om jag orkar göra om så blir det nog till att följa dig.
ja, du påminner mig om en ford scorpio som jag och en kompis lagade rostiga skärmar på hahahhaha vi var 16-17 åringar då. det tog ca 1-1.5 timme och laga grovt rost på 4 skärmar... vill inte nämna hur det blev efter en månad hahaha.. man lär sig av sina misstag.
men även nu så var jag inte 100% noga. jag slarvade lite,det kräver mkt ork annars. men det här kommer att hålla minst 3 år så det e ingen fara
SANTA FE 2.4 2004 dark navy blue