Annons

Trasig topp/remskiva vevaxel

1
Hej!

Har haft en Santa Fe -02 V6 och ville ha en mindre variant och kollade på Tucson eller en Kia Sportage för formatet, 4WD och automaten. Då de är till största delen lika spelade det inte så stor roll men det blev en Sportage -05 2.7 V6 för det fanns i närheten med nästan ingen rost. Då den delar motor med Tucson tänker jag vara så fräck att be om lite synpunkter härifrån då jag haft stor hjälp härifrån då jag hade Santa Fen. Hoppas ingen tar illa upp och jag har även postat i Kiaforum men jag uppfattar detta som att det finns en bred kunskapsbas här!

Nåväl efter att jag ägt bilen en vecka separerade remskivan på vevaxeln och i samband med det uppstod ett läckage. Trodde det var servons slangar/rör som fick sig en kyss men jag lämnade in den på verkstad då jag inte hade tid att fippla själv. Berättade att det läckt på platsen där den stod och att det inte var tjock olja/typ motorolja. Efter en felsökning blev det konstaterat att remskivan var av och att läckaget inte hittades. Jag svarade med att remskivan var ganska uppenbar i och med att den låg i framsätet och jag var mer nyfiken på läckaget och vad det berodde på. Meken kollade igen men kunde inte hitta felet. Ny skiva och rem beställdes och monterades. Efter två dagar kokar bilen, kylaren spricker, och troligtvis rykta toppar. Nu håller jag alltså på att slänga 40' i sjön och är nyfiken på hur det hänger ihop. Verkstan säger att sådant bara händer men jag har en teori om att detta kan höra samman men vill gärna få lite synpunkter från andra innan jag bråkar i onödan.

Tacksam för all input!
Annons

Re: Trasig topp/remskiva vevaxel

2
Jag tycker att det är troligt att Din första gissning om slangar som blev skadade av remskivan stämmer. Det är väl en kylvattenslang, så vattnet försvann och den blev överhettad utan att Du märkte det. Kylarn och slangen får väl bytas, men om Du körde inte allt för länge utan vatten borde topparna ha klarat sig. Byt de inte bara för att verkstaden vill känna pengar på Dig.

Re: Trasig topp/remskiva vevaxel

3
Hej och tack för ditt svar! Trasig kylarslang skulle det kunna bero på, helt klart! Lämnade in den en andra gång efter att den kokat efter bogsering från platsen. Den började reagera dåligt på gas, knackande missljud samt en liten explosion av övertrycket med rejält med rök ;-) frugan som körde trodde det brann och var lagomt nöjd...
Verkstaden sade dock inget om trasiga slangar denna gång heller utan bara hål i kylaren, vilket uppkom i samband med att hon stannade bilen( då det small till). Om det inte läckt i nån kylarslang funderar jag på om verkstaden missade att vattenpumpen skar och remskivan påverkades av det? Nu sitter ju pumpen vid kamremmen och inte multiremmen men allt hänger ju ihop?

Re: Trasig topp/remskiva vevaxel

4
Lite mysko är det. Men såg Du att det var vätska på backen, måste den ju har kommit nånstans ifrån. Att remskivan delar sig har jag haft på Santan. Skulle det vara vattenpumpen ( är den verkligen på kamremmen? ) so borde det ju ha hänt andra saker. Då funkar ju inte motorn alls. Byt kylare och trycksätt sen systemet. Utan det hittar man inget läckage på en slang. Jag känner inte Din bilmodell utan spekulerar bara rent allmänt. Allt började ju ändå med remskivan.

Re: Trasig topp/remskiva vevaxel

5
Ja att det läckte nånstans ifrån är ganska säkert. Att verkstan inte hittade nån läcka trots att jag bad dem flera gånger, är mer jobbigt, särskilt då den bara gick i en dag efter bytet av skiva. Jag frågade om dom inte kunde plugga och trycka via exp. Kärl för att se läckage från toppen, men sen blev det semester. Ska prata med dom idag igen och se om dom är tillbaka, jag återkommer och tackar för återkopplingen och ber om ursäkt för sent svar :-)