Annons

Inte bogsera?

1
Det står i instruktionsboken att jag inte får bogsera en 4wd mer än max 1,5 km, varför?
Killen på verkstaden förstod inte heller, men antar att det finns en anledning.

Bilen startar inte och jag måste ha den till verkstaden = bärgare, krångligt.
Det är en Tucson -06 diesel 4wd, om det skulle ha nån avgörande betydelse.
Annons

Re: Inte bogsera?

3
1,5 km och max 15km/h inte manuell.

Är garanterat ingen expert på området, men jag förstår faktiskt inte varför det ska spela nån roll om motorn är igång eller inte? Bilen är ju dessutom bara 4-hjulsdriven vid behov via elektroniken och inte konstant drivning på alla 4, eller har jag missat nåt här?
Kan ju kanske förstå om bilen är hissad fram eller bak vid bogsering med bärgare så den bara rullar på två hjul, men att dra den efter en annan bil med alla hjulen i marken verkar ju konstigt att man inte får göra?

Re: Inte bogsera?

4
Smörjningen till automatlådan funkar inte i så fall.

Både fördelningslåda och automatlåda kan (kommer) ta skada.

Blev dock lite förvånad över den extremt korta sträckan, men om det står 1,5 km så hade jag inte överskridit den gränsen.

Lossar man axlarna så fungerar det, men det jobbet tar nog mer tid än att felsöka och få igång bilen igen.

Vad händer när du försöker starta bilen? Lyser motorlampan, läst av ev. felkoder osv.?

mvh

Re: Inte bogsera?

5
Nä kommer inte bogsera och ställa till nåt dumt, det blir bärgare, undrade bara varför.
Bilen startar men dör efter 1-2 sek, nån gång har jag fått den att gå ca 10 sek men då åker varvmätaren jojo hela tiden tills den dör igen, petar man på gasen så dör den direkt. Lokala meken tror ev. att det kan vara partikelfiltret, han hade en annan bil stod där som gjorde exakt lika å där var det partikelfiltret.

Re: Inte bogsera?

7
Gjorde idag testet som meken bad mej göra, hålla handen framför avgasröret och om det inte "pulserade" som små puffar när man startade utan mer liksom pös skulle det vara partikelfiltret, men det var mer som små puffar tyckte jag så det kanske inte är partikelfiltret iaf.

Re: Inte bogsera?

9
walleye skrev:Det står i instruktionsboken att jag inte får bogsera en 4wd mer än max 1,5 km, varför?
Killen på verkstaden förstod inte heller, men antar att det finns en anledning.

Bilen startar inte och jag måste ha den till verkstaden = bärgare, krångligt.
Det är en Tucson -06 diesel 4wd, om det skulle ha nån avgörande betydelse.
Min första reflektion:
Om personalen på verkstaden inte förstår, eller ens är medvetna om, varför man inte ska bogsera en bil med fyrhjulsdrift, så skulle jag omedelbart byta verkstad!
Låt mig gissa...Mekonomen-verkstad?'

* * Dyrköpt egen erfarenhet av hur bilprovningen brände min syncro-koppling, när dom envisades med att utföra handbromstestet med hjälp av "rullarna" på bakhjulen, trots att jag hävdade att man under inga omständigheter får göra detta på en bil med permanent fyrhjulsdrift **
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Inte bogsera?

11
Jag har 2 bilar med 4 hjulsdrift. En Santa Fee och en Lada Niva. Det har aldrig varit nåt problem med varken vanlig broms eller handbromsprovet. Fattar inte varför heller. Det kan ju hända om Du fastnar i halkan, att framhjulen snor men bakhjulen står stilla. Inte brinner det upp nåt för de.
Bogsera bilar vet jag inte om det funkar med det moderna skrotet dom säljer nu. Lite äldre automatbilar går att bogsera igång om man dra de i N. läget upp till 60 och dra in driven efter 1 minut, när lådan har byggd upp oljetrycket. Jag har gjort detta både med 2 olika MB och även min Santa Fee. Fungerar utmärkt.