Annons

Re: Strulande koppling?

16
Vad mysko, har beställt hur mycket som helst därifrån (det är ett tyskt företag, de har flera hemsidor såsom Autodoc.se osv.) och det har aldrig varit några sådana problem/bekräftelser som måste göras.

Blev det något fel vid betalningen eller vad kan ha hänt?

mvh
Annons

Re: Strulande koppling?

17
Ska äntligen få hämta bilen.

Blev dock informerad om att de hittat två problem som jag ej märkt av själv. Dels säger mekanikern att bromsen tar långt ned, att den känns svampig. Han säger även att det kan ju variera mellan bilar, men han upplevde detta och menade att det krävde en längre felsökning.

Min fundering är ifall det är något som uppstått hos dom, att de ej lyckats helt med det som de först skulle göra, dvs. byta svänghjul, kopplingssats och slavcylindern, och att det därför kommit in luft i systemet. Jag har ju inte känt något problem alls av detta.

Det kan ju förhoppningsvis vara som så att det inte är någon skillnad mot då jag lämnade in den, men känns suspekt.
Sedan tyckte han även att ratten glappade lite och att bromsljuset ej fungerade när man bromsade. Bilen köptes ju beg. i oktober, den var besiktigad just innan vi köpte den.

Nu är ju dom kunnigare än mig, får hämta den och testköra och se om jag upplever någon skillnad eller ej. Men ifall jag nu skulle uppleva att bromsen är dålig och känns annorlunda, vad kan man "kräva/önska" för hjälp med detta? Bevisbördan är ju rätt svår tänker jag :/

OBS! Det kan ju mycket väl ha varit att den tagit långt ner innan, och att jag ej märkt detta.

Re: Strulande koppling?

18
Tycker att de borde luftat bromssystemet i samband med allt annat arbete, kan vara så enkelt som luft i rören osv., eller bromsslangarna som är gamla och expanderar lite varav det känns svampigt.

För övrigt bra av dem att påpeka detta då bromsarna är den viktigaste säkerhetsdetaljen, men om syftet istället var att få mer arbetstid så är det mycket fult gjort.

mvh

Re: Strulande koppling?

19
Uppdatering, det var svänghjulet som var boven, fick se det, helt klart riktigt trött. (Kopplingssats och slavcylinder byttes i samma veva ändå, men behövdes egentligen inte, enligt mekanikern).

Hämtade ut bilen i fredags precis innan dom stänger och upptäcker nu flera nya fel som jag inte alls känner igen sedan tidigare.

Dels fungerar inte bromsljuset längre (bromsljuskontakten är trasig, sånt kan väl hända titt som tätt). Även ESP-lampan började lysa när jag körde, när jag stänger av och startar om bilen slocknar lampan, när jag börjar köra lyser den igen. Körde kanske 15km för att se hur bilen kändes och ESP-lampan började lysa flera gånger. Är helt säker på att den inte lyst innan jag lämnade in bilen (haft bilen ca 900mil, tror jag, ESP har ej lyst en enda gång), min tes är ifall mekanikern försökt fixa bromslampan och på något vis gjort något som påverkar ESPn. Kan detta ha något med en trasig bromsljuskontakt att göra? Jobbiga elfel är bland det värsta jag vet.

Sedan glappar ratten, flera cm, känns jätteotrevligt att köra, hade den glappat såhär innan hade jag märkt det, garanterat. Sambon fick även hon testköra och upplevde samma sak. Ratten har inte glappat tidigare, inte ens lite.

Sedan tar bromsen långt ner, kanske att den tar längre ner än vad den gjorde innan jag lämnade in den, men detta var nog inget jag skulle ha tänkt på, nu eftersom de upplyste om det så känner jag ju efter mer såklart.
Jag frågade verkstaden om inte det kan ha något att göra med det ingrepp de anlitades till att göra? (bromsvätskan och kopplingsvätskan är väl i samma behållare, varför jag tänker att de har något med varandra att göra, kanske luft i systemet), men han sa att de luftat ur och felsökt flera timmar. (Lite märkligt att de undersöker detta överhuvudtaget eftersom de inte var anlitade för det).
Det var lite svårt att avgöra när jag testkörde, ifall det faktiskt var sämre och någon större skillnad än när jag lämnade den. Bilar kan ju ha lite personlighet och egenheter själv.

Min fråga är, utifrån det ingrepp dom gjort med att byta svänghjul, kopplingssats och slavcylinder, kan dom ha kommit åt något som nu inneburit dessa nya problem?

Är inte helt 100% hur mycket man måste lossa/demontera för att kunna de delar som jag anlitade verkstaden för att göra, men måste man inte demontera/lossa på framaxelbryggan för att komma åt och byta grejerna som dom anlitades att göra?
Styrväxeln sitter väl bultad i bryggan, frågan är ju ifall den är fastspänd och att rattaxelknutarna är spända/inte överspända så att bulten sträckt sig med glapp som följd? (Bilen är har ju 4hjulsdrift, vet inte hur mycket skruvning det är men det är ju dubbelmassesvänghjul, sedan sitter slav och urtrampslager ihop på denna bilmodell, vilket bör innebära att man måste riva isär motor/låda för att komma åt).

Hade ratten glappat, och ifall jag haft ovan beskrivna nya problem innan, hade jag ju såklart tagit upp det och bett dom fixa det i samma veva, det är ju även märkligt att inte märkesverkstaden upptäckte dessa andra fel vid felsökningen, det kan ju såklart vara ett olyckligt sammanträffande bara men känns som att det kan finnas ett samband. Vad tror ni?

När jag frågade verkstaden ifall de på något sätt kommit åt rattaxel/styrväxel var det ett blankt nej, absolut inte. Nu tyckte dom att det skulle beställas en rattaxel och att detta skulle fixa glappet i ratten.

Ringde upp dom minuterna innan dom stängde, efter att jag testkört bilen och uppmärksammade dom på felen, men mekanikern hade gått hem och jag ska höra av mig nu till veckan igen.

Sedan luktade bilen rök, vilket inte kändes trevligt, även när jag påtalade detta var det "absolut inte, nej nej, det kan inte ha hänt", men rök luktar den och det gjorde den inte tidigare.

Ringde och påtalade allt detta just innan verkstaden stängde på fredagen och ska få återkoppling till veckan, då mekanikern hunnit gå hem när jag ringde.

Ska beställa delar igen för att åtgärda rattglapp och bromsljuskontakten. Enligt verkstaden heter delen som jag måste beställa "rattaxel", har denna del något annat namn? Hittar nämligen inte igen den på bildelaronline, där jag beställt tidigare.

Håller helt med att det är bra att dom upplyser, men frågan är ju ifall det uppstått hos verkstaden eller inte.

Rattglappet måste åtgärdas, riktigt otrevligt att köra nu.

Jag ska tydligen beställa denna del :
http://www.ebay.com/itm/564002E000-Genu ... 4#shpCntId

Men hittar inte igen den på bildelaronline eller motsvarande, tips på var man kan hitta den med någorlunda snabb leverans?

Är detta samma sak? https://www.allabildelar.se/p/Hyundai/H ... ut/G674684

Re: Strulande koppling?

20
Hej igen!

Tråkigt att det dykt upp andra fel! Löste sig allting med kopplingen förresten, så att det problemet är åtgärdat?

Visst kan felen ha uppkommit i och med allt arbete som gjorts, och givetvis förnekar de flesta verkstäder alltid att det är deras fel, så typiskt!

Det verkar ju inte som att glappet var där tidigare enligt din beskrivning, så detta borde dom åtgärda. Om det nu blir så att du behöver stå för kostnaden och att det är den delen som glappar så finns den troligtvis endast som OEM-reservdel, dvs. från Hyundai (ebay-länken visar en OEM Hyundai reservdel). Kolla vad en aukt. återförsäljare ska ha och jämför priset online, samt fråga om artikel-nr/part-nr så att du har det (se så det stämmer ifall du beställer på nätet).

Konstigt att dom felsökte bromsproblemet i "flera timmar", jag tror snarare på några minuter och sedan vill de ha ytterligare arbetstid eftersom det inte gick att lösa enkelt och smidigt.

Kolla om verkstaden kan läsa av ev. felkod som hör till ESP-lampan, så bör man få en indikation var problemet ligger, troligtvis där de varit och mekat.

Meddela gärna hur det går!

mvh

Re: Strulande koppling?

21
Tack för svar och stöd! Är lite trött på detta nu, just att man måste kämpa och bråka för att få rätt.

Jag är helt övertygad över att ratten inte glappade innan. Även sambon fick testköra bilen i helgen och konstaterade samma sak. Som sagt att Hyundaiverkstaden som gjorde felsökningen inte uppmärksammade mig på dessa fel är ju väldigt konstigt, varför det känns som att verkstaden jag anlitade är oärlig.

Jo, har ju iofs bara kört ett par mil men kopplingen fungerar bra och det känns att svänghjulet är bytt.

Dom skulle återkoppla i veckan, annars får jag ringa dom inom kort. Har ju beställt rattaxeln (fanns på bildelsdatabasen, tack och lov), och bromsljuskontakt nu, lika bra att ringa när jag fått hem de delar som dom tyckte jag skulle byta för att snabbt kunna få det åtgärdat.

Grejen är att jag tror att dom försöker lägga locket på.
Första gången de ringer nämner de att de missat att bilen är 4WD och att det innebär mer skruvning. Andra gången säger dom att det bara är småjusteringar kvar och att jag ska få hämta bilen dagen därpå. Sedan när jag ska hämta bilen upplyser dom om de nya felen (som alltså har uppstått). Jag tror dom försökt fixa det dom ställt till med, då dom enligt uppgift ska ha lagt flera timmar på något de ej varit anlitade för (varför skulle de rimligen annars lägga ca 3-4timmar på felsökning?), men insett att det skulle ta för lång tid och att dom nu försöker lägga locket på.

Får återkoppla när jag vet.

Re: Strulande koppling?

22
Haft kontakt med verkstaden nu och påpekat dessa tänkbara orsaker, bevisbördan är ju jättesvår.

Jag sa att jag nu köpt den del dom menade behövde bytas för att fixa glappet och att dom enbart skulle debitera för en timmes jobb. Får lämna in bilen på fredag.

Ska i samband med detta lista upp de grejer som kan ha varit tänkbara orsaker till glappet och varför dom kan tänkas ha orsakat detta. Det kanske kan hjälpa dom att felsöka om inte annat.

Jag kan ju tycka att dom ska stå för det dom orsakat.

Är ju dock helt med på att ifall det är ett olyckligt sammanträffande och att delarna faktiskt är slitna ska jag ju stå för kostnaden, men det känns ju inte så.

Fick prata med en annan nu (verkstadschefen) och när jag försökte förklara att dom bör ha skruvat i dessa delar som kan påverkat styrningen, fick jag svaret att "Drivaxlarna måste ur såklart och dom styrlederna, att det tas skruvas bort två skruvar på varje sida bara för att få loss fjäderbenet, Det är den enda liksom, men det har ingenting med själva styrningen/styrväxeln att göra."

Får väl hålla tummarna att allt bli fixat på fredag nu.

Re: Strulande koppling?

23
Hämtade ut bilen idag, glappet i ratten var borta =) Dom hade gått igenom punkt för punkt listan jag lämnade till dom, men det var rattaxeln som byttes och det var den som orsakat glappet.

Bromsarna tog på samma sätt som innan, men dom hade gått igenom allt med bromsarna och smörjt upp allt. Inga läckage eller liknande.
Felet måste vara bromscylindern, eller vakuumpump till denna blev svaret. Dom hade luftat bromsarna 17ggr påstods det, samt vid varje bromsok.
"Lämna in bilen till någon annan märkesverkstad, om dom kan felsöka bilen och visa på att bromsarna tar dåligt pga. det vi gjort så betalar dom igen alla pengar". Det kändes väl som att dom då kollat igenom allt ordentligt för att våga säga en sådan sak.

Ska köra och känna efter, svårt att veta på rak arm men den tar långt nere. Om det visar sig att det är bromscylinder och vakuumpump till denna som orsakar detta, vad kan det tänkas kosta mellan tummen och pekfingret att byta? Är det ett stort jobb?

Måste dock tillbaka med bilen på måndag igen. Var jättenöjd att ratten kändes som förr och körde iväg. Märker ganska snart att när jag håller ratten "rakt" då svänger bilen till höger, den måste alltså vara monterat på fel kugg typ. SUCK. Åker direkt till dom och frågar, har ni ens provkört bilen? Nej är svaret, när glappet var borta ringde vi dig. Bad en av dom att provköra bilen. Ojdå blev reaktionen. Ska få hjälp med detta i veckan (detta var just innan stängning och mekanikern hade åkt hem).

Körde nån mil efteråt för att testa, bromsljuskontakten verkar glappa, för den slutade att fungera och ESP-lampan började lysa igen. Har beställt bromsljuskontakt som dom ska få byta nästa vecka.

Så fortsättning följer men glappet är borta.

Re: Strulande koppling?

24
Vilken följetång med problem, trist :( Hoppas inte de justerar ratten bara, för den ska man helst inte röra, tror att det finns ett spår så att man enbart "ska" montera den i ett visst läge. Många verkstäder brukar dock göra detta pga. lathet, att de justerar ratten då det går fortare.

Det verkar i alla fall som att det börjar lösa sig, ett steg i taget, men hoppas inte det blir några ytterligare större summor!

Mvh

Re: Strulande koppling?

25
Felen har verkligen avlöst varandra!

Har hämtat ut bilen sedan ett par dagar och kört. Alltså ratten är inte 100% :( men kanske 99% Men om jag håller ratten helt rakt svänger den liiiiite till höger. Kan vara att det är ojämt med luft, men tror inte det. Vet inte om jag bör åka dit igen eller till en aukt, huýundai-verkstad för att lösa detta. Går det att kräva att ratten ska vara 100% "linjerad"?

Frågade precis som du beskriver, ifall det inte fanns någon märkning på hur ratten skulle monteras, men nej var svaret. Först ändrade dom läget en sväng, sedan testköra och sen fick dom göra om igen. Då fick jag se hur dom justerade ratten, koppla ur batteri, av med kåpan för tutan sedan är den en skruv som håller fast ratten, av med skruven, "centrera" ratten, skruva tillbaka. Men den är inte 100 %.

Vet inte om jag skulle ha märkt/tänkt på det, nu sitter man ju och känner efter väldigt mycket när man kör och den är inte 100%.

Bromsljuskontakten byttes och ESP-lampan har inte lyst sedan dess, peppar peppar.

Total kostnad för allt arbete + delar som bytts landade på 15807SEK, vilket trots allt var betydligt lägre än de 28000SEK som aukt. verkstad skulle ha.

Kan ju vara intressant ifall någon råkar ut för liknande symptom i framtiden och vill ha en uppfattning om kostnad.
Kostnaden innefattar: Felsökning aukt. verkstad. Nytt Sachs svänghjul, kopplingssats och slavcylinder. Ny bromsljuskontakt. Beg. rattaxel. Oljor (motorlådsolja och till fördelningslådan samt bromsvätska), samt arbete för allt.

En sak jag märkte när jag var ute och kände efter, var att ettans växel var svår att få i vid ett par tillfällen, annars var det som vanligt. Men liksom vad kan det bero på? Kan det ha något att göra med att dom bytt kopplingssats?

Re: Strulande koppling?

26
Dom behöver justera styrlederna för att få ratten rak, vilket är det man egentligen ska göra. Min gissning är att det beror på lathet i och med att det främst är ett "kosmetiskt" fel så att säga. Håller med om att det är ganska störigt när ratten inte pekar 100% rakt, särskilt när man tänker på det under landsvägsfärd eller motorväg.

Skönt att det verkar ha löst sig med ESP'n!

Beskriv gärna vid vilka olika situationer som det är svårt att lägga i ettan, när motorn/lådan är kall eller varm? Vid stillastående? osv. Kan vara så "enkelt" så att ett oljebyte fixar det eller så kärvar lagrena i lådan lite.

Mvh

Re: Strulande koppling?

27
Hej alla, jag fick i helgen problem med kopplingen , det rasslar lite och låter vid nedtrampningen av kopplingen. Jag var till verkstad där de trodde kopplingen och urtrampningen. De har inte tid att laga den och jag inte råd att lämna den där oavsett. Nu till min fråga, jag ska köpa ut delarna själv. Kopplingssats till att börja med. Ingår urtrampnings"grejen"? Tittade på en tysk sida autodoc. Men blev osäker på vilken kopplingssats och om jag ska köpa något mer som bör bytas i samma veva?
Jag har en Tuscon Exclusive Cdi 2007 4w bensin, 5 växlar. Någon som kan hjälpa mig så jag inte köper fel.

Re: Strulande koppling?

28
Hej alla, jag fick i helgen problem med kopplingen , det rasslar lite och låter vid nedtrampningen av kopplingen. Jag var till verkstad där de trodde kopplingen och urtrampningen. De har inte tid att laga den och jag inte råd att lämna den där oavsett. Nu till min fråga, jag ska köpa ut delarna själv. Kopplingssats till att börja med. Ingår urtrampnings"grejen"? Tittade på en tysk sida autodoc. Men blev osäker på vilken kopplingssats och om jag ska köpa något mer som bör bytas i samma veva?
Jag har en Tuscon Exclusive Cdi 2007 4w bensin, 5 växlar. Någon som kan hjälpa mig så jag inte köper fel.