Annons

Påskjutbroms

1
Ni som ofta kör med tungt bakpå kroken, hur fasen gör ni när man ska backa i uppförsbacke?

De gånger jag har behövt backa med släp i uppförslut så går ju bromsen in och bråkar.

Backa med ett släp med låsta bromsar är ju som att försöka stoppa tillbaka våta spaghetti i förpackningen.

Kan man spärra det på nå sätt eller måste jag uppfinna något igen...?
:-)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Annons

2
Moderna släp har en mekanism i hjulhusen som slår om vid backning från att bromsa till att lossa bromsarna helt. Dvs du har ingen bromsfunktion alls i släpet när du backar. Det fanns (finns?) dock urgamla släp med en konstruktion där du manuellt måste slå om en spak i släpet när det skulle backas. De bör dock vara tagna ur trafik idag.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

3
På jättemoderna släp (oftast husvagnar) har man dessutom el-kännare (om man har 13-polig kontakt) som känner av när bromsljuset aktiveras och då slår av bromsen!
Därför jätteviktigt vid dessa kontaktdon att backlampan på husvagnen inte lyser (kanske p.g.a. jordningsfel) när man gör "kontroll före körning".

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

4
andteg skrev:...som känner av när bromsljuset aktiveras...
@nders[/i]
Vi förstår att du menar backljuset...! :wink: :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Jaha...Intressant.
Mitt släp, typiskt "svenne-släp" dvs 750kg Fogelsta från 2003, borde ha en sådan funktion då antar jag.

När jag backade i uppförslut sist, så var det iofs isigt underlag. Kan det vara så att det inte blev tillräckligt med friktion för bromsen att släppa?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

7
Tackar, det var en bra länk. Fogelsta har mest info om tillbehör mer än matnyttigt...

Hittade även denna:
http://www.knottuk.com/fileadmin/Knott- ... Brakes.pdf

o med den i näven tror jag att kombinationen tung last-uppförslut-backning kombinerat med is/snö gjorde att friktionen uteblev och släpet grävde ner sig som en mullvad istället.

Får ta mer sats nästa gång... 8)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)