Annons

Terracan

1
hejsan jag undrar avd det sitter för form av diffar i en terracan.?

Samnt någon som vet vad skatten ligegr på den.? är dom dyr, undrar mest om disel puffran.

är den snål oså me.?
kör volvo v70 n 2,4t
Annons

2
Terracan använder Borg Warners "TOD" Torque-On-Demand, som enklast kan beskrivas som en Beta-version av det system som först kallades "ITM" Intellegent Torque Mangement, och som sedan uppgraderades till "ITM-I" Interactive Torque Management när det landade i Santa Fe CM.

"Beta-version" som i lite sämre, med färre sensorer, långsammare respons och bryskare ingrepp...
Lägg därtill att hela klabbet sitter "bakochfram" jämfört med CM - en stel bakaxel avfjädrad med hyfsat stumma skruvfjädrar står för framdrivningen i en längsmonterad drivlina, och drivningen på framaxeln kopplas in med automatik när "behov finnes".

Men, när det på CM med dess framhjulsdrivna karaktär knappast märks - och i så fall upplevs som "hjälp" så ställer det tröga TOD-systemet i den bakhjulsdrivna Terracanen till det rejält för föraren:

Man måste vara en bra förare, väl påläst med systemet och gilla känslan av att då och då "sväva fritt" under några hisnande ögonblick när systemet bestämmer sig för att fullständigt byta uppträdande på bilen mitt i en böj om man skall stå ut med den.

De flesta andra känner obehag av att inte veta vad bilen tar sig för härnäst, och det verkar vara svårt att bli kompis med en Terracan.
Para gärna ihop den stumma bakvagnen med en lealöst torsionsfjädrad framvagn som gladeligen bottnar igenom och avsaknaden av fungerande krängningshämmare så har man bilden klar av ett härke som ömsom vill sladda, ömsom vill ploga medan den passar på att kränga fram och stampa bak...

Själv har jag erfarenhet från bilvärdens i särklass läskigaste framdrivningssystem - Mercedes 4-matic i sitt första utförande.
Tekniskt annorlunda, men i liknande i sitt uppförande.

Terracans 4-hjulsdrift går visserligen att spärra i ett 50/50-läge som ger något mer förutsägbara vägegenskaper, men jag vill minnas att även denna modellen "vetbästsjälv" och kopplar ur förarens önskemål över 40 km/h.

Terracan saknar diffspärr i bakaxeln, och troligen även diffbroms.
Vill minnas att det fanns någon snikversion i början av modellens livscykel. Kanske var den annorlunda utrustad i drivlinan, men det absoluta huvudantalet bilar sålda i Sverige är utrustade enligt ovan.

V6 bensin är törstigare än törstig, 2.9 CRDI är en första/andra generationens commonrail diesel, hyfsat snål och pålitlig efter att man sorterat ut Bosch-relaterade initialproblem med bränslematningen.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
opticrob skrev:Känns väl som det täckte det mesta :mrgreen: Underbart!
japp!! Håller med.. ;)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.