Annons

136
petroff skrev::D Härlig nedisning!
Vill f-n va däckmatros i det läget.Då mönstrade man nog av och liftade hem. :shock:

-Grabbar!:Vi tar ett varv runt Kreta och två runt Rhodos så vi blir av
med lite ballast! :lol:
Vi är på väg upp till Luleå nu faktiskt. Passerar Svenska Björn i Ålandshav vid 18-tiden.

Fast ingen nedisning idag inte. Vinden (ca 17m/s) i ryggen och 4 plusgrader, så vi surfar med god fart norrut.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;
Annons

137
Fy tusan :D va med is! Man måste väl nästan kompensera för det när man lastar båten eller, reservera ett par ton för is eller det kanske är marginellet i sammanhanget, Dum fråga :?: :oops:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

138
Ja, huvaligen...! :shock: :shock:
Jag skulle tro, att den isen man ser på bilden motsvarar säkert femtio ton! :shock: :shock:
Nå, Chirre hur är det med det nu...? :? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

139
Ja Opticrob, det du antar stämmer exakt, så din fråga är inte alls dum. Men vid detta tillfället var på väg till Luleå och där har vi gott om vatten under kölen, ca 1m. Då gör det inget med lite nedisning.
Men vid detta tillfället hade vi hela 450 ton is på oss :shock:
Detta försämrar fartygets stabilitet en hel del så svår nedisning är det värsta man kan råka ut för.

Om det hade skett på väg till Sthlm där vi endast har 40cm under kölen på vissa ställen så blir det som ni förstår..problem..
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

140
Chirre skrev: Men vid detta tillfället hade vi hela 450 ton is på oss :shock:
FYRAHUNDRAfemtio ton! Borde ju räcka till ett par flaskor Glengoyne...! :shock: :shock:
(Eller som han som satt i baren på Titanic:-" Visst ville jag ha is i whiskyn, men det här är ju löjligt...!")
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

141
Gott om vatten...1 meter hmm det känns som vi tänker lite olika :o
och 40 cm känns ju som att en gungning så sitter man där.
Är det tack vare ekolodning som ni kan köra på dom marginalerna för dom hade man väl inte för 20 år sedan???
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

142
Chirre skrev:Ja Opticrob, det du antar stämmer exakt, så din fråga är inte alls dum. Men vid detta tillfället var på väg till Luleå och där har vi gott om vatten under kölen, ca 1m. Då gör det inget med lite nedisning.
Men vid detta tillfället hade vi hela 450 ton is på oss :shock:
Detta försämrar fartygets stabilitet en hel del så svår nedisning är det värsta man kan råka ut för.

Om det hade skett på väg till Sthlm där vi endast har 40cm under kölen på vissa ställen så blir det som ni förstår..problem..
Härligt med dina bilder Chirre! :D :D
Nyfiken fråga, hur fick ni väck isen? Jag antar att det var tvunget iaf till viss del inför lastning/lossning i Luleå?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

143
Nej, ekolod går inte att köra på. Måste helt enkelt lita på att lodningar stämmer. Sen har vi ca 10 hamnar som vi går på så vi känner lederna ganska bra.(Typ: Det gick ju bra förra gången)

Nu är det inte lika grunt hela tiden såklart. När vi går till Stockholm är det ett ställe vi endast har 40cm under kölen(i Bockholmsund just utanför Agneta Fältskogs strandremsa). På sådana grunda ställen måste helt enkelt farten sänkas till minimum, annars "sugs" fartyget ner mot botten. Det kallas Squat-effekt.
Det har hänt att större fartyg, typ 300 000 tons tankbåt har gått på grund trots att de haft 6-7 meter under kölen.

Ja du Classe, det är helt enkelt muskelkraft som gäller. Vissa saker måste bankas rena innan ankomst, såsom förtöjningsspel mm.

Minns en gång när jag var på M/S Östanvik. På väg upp till Söderhamn blev vi ganska häftigt nedisade. I leden in till Söderhamn/Stugsund är det ca 6,40m djupt och vi låg 6,00m vid avgång från Slite där vi lastar. Innan vi gick in i leden var vi tvungna att banka ca 300 ton is så att vi överhuvudtaget skulle flyta in. Efter ett dygn gav vi upp. Vi fick helt enkelt gå in till Sundsvall där det är djupare och lossa ut 200 ton och sedan gå tillbaka till Söderhamn.

Nu ska jag sluta packa på er en massa tråkigt båtsnack..
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

144
Nä, fortsätt du med båtsnack Chirre, det är ju en båttråd 8)

Trevliga bilder, mera sånt. Läser att du för en par dagar sedan var på väg till mina trakter. Isläget lär ska vara fjuttigt här utanför hör jag lite varstanns. Minsta isbrytaren gick till Karlsborg häromdagen för att knäcka lite enklare is (whisky is kanske...:D), annars har dom haft det lugnt. I mitten av mars är det som tjockast men ska det regna som det gör nu blir man ju deprimerad.

Kör hårt!
Hälsningar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

145
Chirre skrev: Nu ska jag sluta packa på er en massa tråkigt båtsnack..
svartbjorn skrev:Nä, fortsätt du med båtsnack Chirre, det är ju en båttråd 8)
Trevliga bilder, mera sånt.
Kör hårt!
Hälsningar
Svartbjörn
Håller med Svartbjörn fullständigt! :D :D :D
Precis den här sortens inlägg och foto hör verkligen hemma här i denna båt-tråden! :D :D Roligt, intressant och spännande med dina berättelser, Chirre! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

146
svartbjorn skrev:Nä, fortsätt du med båtsnack Chirre, det är ju en båttråd 8)
Båttråd? Tamp? :lol:

För övrigt instämmer jag i Svartbjörns uppmaning:
Mera Chirre! :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

147
svartbjorn skrev:Nä, fortsätt du med båtsnack Chirre, det är ju en båttråd 8)

Trevliga bilder, mera sånt. Läser att du för en par dagar sedan var på väg till mina trakter. Isläget lär ska vara fjuttigt här utanför hör jag lite varstanns. Minsta isbrytaren gick till Karlsborg häromdagen för att knäcka lite enklare is (whisky is kanske...:D), annars har dom haft det lugnt. I mitten av mars är det som tjockast men ska det regna som det gör nu blir man ju deprimerad.

Kör hårt!
Hälsningar
Svartbjörn
Ja isläget är faktiskt löjligt lite just nu. Det har ju regnat hela dagen. Gick från Luleå vid 16-tiden med destination Skelleftehamn som vi ankommer vid 23-tiden ikväll.

Förr när vi gick på Töre, så hade vi sista anlöpet dit i mitten på december, sen var isläget försvårt efter det. Idag i mitten på januari, hade vi lugnt kunnat gå dit. Knappt is till groggen.
Lite trist att cementa lagt ner depån i Töre. Saknar pizzorna där.
Farbror Omnell brukade alltid köra in oss till Kalix en sväng för att handla lite "förnödenheter"

Fast det är ju inte mars ännu, det är som du säger alltid värst då.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

148
Så du ligger ute på mörka vatten en kväll som denna, hmm, det känns tryggt här hemma i stugvärmen. Men ni sjöbusar myser väl på i regnet bäst ni kan. Usch vilket väder!

Töre och cementsilon var före min tid men jag har en jaktkamrat som bor med utsikt öven densamma. Mathaket du talar om lär ska finnas kvar och fortfarande vara av rang, har dock inte provat det själv. Följer man leden in mot Töre hamn har man som bekant Rånön & Bergön på babords sida, den senare nytillkomna jaktmarker för undertecknad. Öarna därikring utgör ett fint område med rätt så lite båttrafik. Gediget och trevligt. Upp mot Kalix, Nyborg och Karlsborg blir det mer jetset, vattenskotrar och lite vräkigare båtar. Tycker för egen del mer om lugnet och det rofyllda så den södra skärgården tilltalar mig mer.

I Skelleftehamn bodde min morfars mor i många år. En krutgumma som överlevde 7 karlar och blev nästintill 100 år. Allt har en historia!

Lev väl där ute!
Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

149
Sådär, då dammar vi igång båttråden!

Skäreläjan, förvarar du godingen under ett kapell på gården månntro?

Undrar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

150
Javisst börjar det bli dags för båttråden nu.:D
Min båt står hemma under en presenning några meter från huset, så det är ganska bekvämt när det är dags för vårjobben. Faktiskt har jag redan påbörjat vårens arbete genom att bl a installera en ny logg (instrument + givare), eftersom den gamla tackade för sig efter tio år i somras.
Det som sedan återstår är mest rengöring och allmän puts så att den blir "som ny" inför sjösättningen som jag brukar göra i mitten av april. I sjön ligger den sen inte heller så långt bort - bryggan ligger bara 75 meter från huset vi bor i.

Så här såg det ut före sjösättning för ett par år sen - just nu ligger presenningen fortfarande på.

Bild


/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.