Annons

181
Finns det nån radioexpert bland SUV/båt-ägarna?
I så fall har jag ett problem som väntar på bra förslag till lösning.
I min båt har jag en marin VHF-radio, fast monterad. Längst bak på båten sitter en knappt två år gammal fyrtakts utombordare.
Mitt problem består i att tändsystemet i motorn ibland får för sig att skicka ett ljudligt knatter till VHF-radion - men det är bara på en enda kanal/frekvens som störningarna hörs.
Inga radiotekniker verkar ha hört talas om den här typen av störning, som drabbar bara en kanal. Motortillverkaren (i USA resp generalagenten i Sverige) har aldrig råkat ut för den här frågeställningen.
Kanske någon radiokunnig bland Santa-ägarna har ett användbart förslag till lösning?
:?: :roll: :idea: :shock:
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Annons

182
Det låter väldigt konstigt. Frekvensbandet för VHF ligger mellan 155-175 MHz (i marint bruk) och att en utombordare skulle skicka ut nån sån frekvens verkar otroligt.
Vilken kanal gäller det? Har du Liesurekanaler på din VHF, alltså L1 och L2?
Nu finns det ju ca 40-90 kanaler att välja på så det är väl bara att inte använda den kanalen som störs.
Kanal 16 ligger på 156,800 så är störningen på den kanalen är det såklart inte bra.

I större båtar finns en massa annan utrustning som kan ligga och störa. Det finns då störningsfilter som monteras efter antennen.

UHF, över 300MHz, alltså som många walki-talkie ligger på brukar däremot vara känsligare.

Jag har bra kontakter med SATPOOL i Göteborg. Vill du så ge mig lite mer uppgifter så kan jag höra med dem om du vill.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

183
Sitter och funderar på en annan sak, apropå kommunikationsradio i fritidsbåten... :? :?
Varför försvann den "gamla hederliga" komradion - 27-Mhz:aren alltså? :?
Förr då de flesta hade 24 kanaler + 11a, fick ju VHF-radion vara förbehållet yrkessjöfarten.

Om jag nämner tidigt åttiotal, så fanns det ju åtskilla privatradioklubbar som hade ständig passning på 11a och 16 till fritidsbåtfolkets fromma...!
Var själv en av alla dessa, som satt åtskilliga timmar i gamla lotsutkiken i Lysekil, och "läste väderprognosen" varannan timme på kanal 16! :D :D

Att mobiltelefonen gjorde sitt intåg i början på nittiotalet, kan ju vara en förklaring förstås, men att de släppte VHF:en "fri", var inte alltid särskilt populärt.
Yrkesfolket, blev då ofta tvungna att lyssna på allehanda potäte- och skitprat - dessvärre inte så sällan på nödfrekvenserna...! :evil:
Själv anser jag fortfarande, att det var ett misstag att släppa VHF:en till "fritidsbåtfolket" - vad säger yrkessjöfolket om det idag, tro?

Det råkar inte vara så, att någon / några fortfarande begagnar sig av sin gamla komradio - till sjöss eller på land?
Bland lastbilsfolket var det ju också mycket vanligt med komradio, men hur det är ställt med den saken nuförtiden vet jag inte...

Förresten...! :idea: :wink: 8) :!: Är det möjligen någon som har en mikrofon till en Hy-Gain V:a liggande och skräpa i gömmorna...? :shock: (Jodå, jag har både den och LaFayetten kvar, men micken till den förstnämnda är borta... :roll: )
Senast redigerad av Skäreläjan den 11 maj 2008, 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

184
Chirre skrev:Det låter väldigt konstigt. Frekvensbandet för VHF ligger mellan 155-175 MHz (i marint bruk) och att en utombordare skulle skicka ut nån sån frekvens verkar otroligt.
Vilken kanal gäller det? Har du Liesurekanaler på din VHF, alltså L1 och L2?
Nu finns det ju ca 40-90 kanaler att välja på så det är väl bara att inte använda den kanalen som störs.
Det verkar helt klart vara motorn som stör. Den kanal det gäller är 66, och just den kanalen brukar jag ha passning på tillsammans med förstås kanal 16. Kanal 66 är ju en av Stockholm Radios kanaler med täckning över bl a en stor del av Mälaren. Radion har L1 och L2 och alla de internationella kanalerna.
Störningarna kommer inte omedelbart utan oftast efter ca en kvarts körning med båten och medan jag bara har passning dvs ingen sändning pågår överhuvudtaget (bortsett från motorns...). Nån gång har det hänt att störningarna försvunnit om jag stoppat motorn, väntat några minuter och sedan startat om motorn.
Jag tror mig ha konstaterat att störningarna kommer via antennen och inte via elkabeln, för om jag drar ur antennen ur radion så tystnar störningarna helt. Har ändå prövat med ändrad dragning av elkablarna men utan effekt.
Antennen och antennkabeln har jag bytt mot nytt (antennen har inbyggt jordplan). Jag har prövat med två olika radioapparater varav en helt ny, men det gör ingen skillnad.

Varför har jag då VHF i min fritidsbåt? Tja, som före detta privatflygare i många år (och timmar) har jag förstås ett radiotelefonistcertifikat och radiovana, så varför inte använda det. Dessutom ser jag VHF som en säkerhetsfråga som är överlägsen mobiltelefonen - i en nödsituation är det många som förhoppningsvis hör mig, och utan att jag behöver slå något telefonnummer eller ens komma ihåg något nummer.

Om Chirre kan få fram nånting genom sina kontakter så blir jag förstås väldigt tacksam. :D :D :D

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

185
Just det, Bengt!
Du hör till kategorin som vet - och visste från början - vad VHF:en är, och hur den skall användas!
Men alla de, som hade för vana att bara prata en massa strunt (milt uttryckt) på komradion, och sedan skaffade VHF för "statusen", och fortsatte i samma stil!?
Det var alla dessa jag menade; Men det förstod du säkert... :D
Att radion är ett betydligt säkrare kommunikationsmedel jämfört med en mobiltelefon, är jag givetvis helt enig med dig om!
Det går ju liksom inte att slänga ut ett nödanrop i etern med en mobiltelefon...! :roll: :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

186
Visst jag ska kolla upp det.

Mälaren har förresten kanal 68 som trafikkanal inte 66.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

187
Nja, kanal 68 är VTS-kanalen, används väl mest av yrkessjöfarten (Chirre me' flera), tror jag. Stockholm Radios kanal 66 (m fl kanaler) används för utsändning av navigationsvarningar, väder m m - där kan man också få hjälp med diverse mer eller mindre triviala problem när man är på sjön (om man är abonnent).
Bortsett från det, så ta jag emot Chirres hjälp med uppsträckta händer.:wink: :roll:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

188
Jaha du menar en av deras arbetskanaler. Nu har jag inte alla deras arbetskanaler i huvudet men det borde funka med kanal 26, 23,24 eller 25 som är Västeråssändaren. 66 sändaren finns i Södertälje tror jag.

Jag börjar jobba igen den 20:e så jag ska höra med satpool då.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

190
Hej BengtB.
Har idag skickat mail till Satpool, inväntar svar.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

193
Det har varit tyst om båtar ett tag. Så nu är det väl dags igen.
Min Uttern åkte i sjön häromdagen efter ett par veckors "putsande" på land.
Nån mer som fått i sin pärla (inte den i magen utan den i sjön :shock: )?
Västkustborna har väl haft isfritt hela vintern medan vi på andra sidan fått snegla ilsket på den för någon vecka sedan fortfarande tjocka isen.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

Isbildning !

194
Chirre skrev:Här är ett par bilder från förra året i mars på väg upp till Luleå:
Bild
Och så här såg det ut 48 timmar senare:
Bild
Hej :)

Det är isbildning i Stockholms skärgård nu :shock:

Men det här var ingen isbrytare :?

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

Re: Isbildning !

195
Santavalp skrev:
Chirre skrev:Här är ett par bilder från förra året i mars på väg upp till Luleå:
Bild
Och så här såg det ut 48 timmar senare:
Bild
Hej :)

Det är isbildning i Stockholms skärgård nu :shock:

Men det här var ingen isbrytare :?

Mvh Zukan 8)
jeg prøvde den isen.... samt den i rigabukta.... satt rimelig fast kan man si.....