Sida 1 av 1

Bilbyte??

Postat: 15 nov 2006, 23:24
av Goa
Hej på er alla Santa Fe vänner.
Har just gjort slut på min andra kopling. 6200 mil!!!! den sista höll i 1200 mil!! Är detta akseptabelt?? -03 2,4 GLS. Garantien gick presis ut. :cry:

Fick ett kanonärbjudande på en ny "gamla" mod. CRDI automatväxel.
Funderar om det kan vara ett bra alternativ?

MVH.
Ove

Postat: 16 nov 2006, 00:42
av Skäreläjan
Hej och välkommen till forumet Goa!
Tråkigt att du haft problem med kopplingen, men jag har bara haft automatväxlat både på 03:an och 06:an, och jag kan bara rekommendera detta. En trampa mindre att hålla reda på också... :lol:

Välkommen och på återseende! :D

Postat: 16 nov 2006, 00:59
av nimbusen
Hejsan Goa. Först o främst vill jag hälsa dig mycket välkommen till vårat "GOA" forum. :roll: :lol:
Har just gjort slut på min andra kopling. 6200 mil!!!! den sista höll i 1200 mil!!Är detta acceptabelt?
- NEJ, inte vid normal körning. Drar du ofta extremt tungt släp eller har du några egna funderingar vad det kan bero på? Vilken typ av koppling fick du monterad (efter 1:a bytet)?
Fick ett kanonärbjudande på en ny "gamla" mod. CRDI automatväxel. Funderar om det kan vara ett bra alternativ?
- Riktpriset är ju för Santa Fe 2,0 CRDi Aut GLS 261,800:- + 4900:- metallic. Det är ju troligtvis, ur försäljningssynpunkt, de sista sega UR-Santorna som bara "måste bort" innan årsskiftet, så priset du erbjöds måste isf. tycker jag vara jäv...gt attraktivt d.v.s. mycket lägre alt. att du erhåller en hel drös med gratis tillbehör till kärran.

Vad gäller alternativet med en diesel och automat så är detta enl. vissa motorjournalister (har inte kört en sådan själv), inte så där lyckad eller kul kombination. Men du fundilerar på automat för att spara kopplingen eller? Kör du ofta med släp så skulle jag iaf. inte rek. dig en diesel/automat på ur-santan. :wink:

Men detta är mina synpunkter. Säker på att det däremot finns andra här på forumet som kör en ur-santa diesel/automat och därför kan dela med sig från sina egna erfarenheter. Du får nog snart ett korrekt svar från någon av dessa.

Postat: 27 nov 2006, 23:49
av Goa
Hej igen! tack för ett varmt välkommande. :)

Jo kopplingen dom bytte till var den nya, med större svänghjul osv.
men det är en saga blått nu, för det vart skrivet ett nytt kontrakt idag!!
Det vart en ny UR- Santa CRDi Automat. Troligen den sista å få tag i!!
Leverans nästa vecka. 8)

Återkommer med mera snack när den har gått några mil. Ska bli kul och se om den är så slö som dom påstår.

Hörs, Ove

Postat: 28 nov 2006, 02:35
av Tor
Hej du! grattis :lol: det vart väl rätt färg nu :wink: (förresten du skulle jo inte köpa nån mera hyundai 8) )

Postat: 28 nov 2006, 09:48
av nimbusen
Goa skrev:
Det vart en ny UR- Santa CRDi Automat
- AUTOMAT?? Fegis fegis..... nä skojar bara Grattis till nybilsköpet. Se nu bare te å inte häng med vänsterdojan på hejdarn, i avsaknad av kopplingspedal menar jag. :roll: Bromsklossar är bara lite billigare än lameller å é ente gratis heller.... :lol: :lol:

Ha de göttig Goa å glöm inte å släng in en bild i vårt bilarkiv vid tillf. :wink:

Postat: 28 nov 2006, 23:16
av ClasseClas
Goa skrev:Hej igen! tack för ett varmt välkommande. :)

Återkommer med mera snack när den har gått några mil. Ska bli kul och se om den är så slö som dom påstår.

Hörs, Ove
Hejåvälkommen, lycka till med nya bilen!

Vill du ha en ännu rappare diesel så får du väl sluta att chipstrimma magen å istället chipstrimma motorn! :wink:

(PS. Garantin åker åt fanders såklart)

Postat: 29 nov 2006, 09:49
av Santaclaus-död sept 2011
Kul med ny bil, lite avis blir man allt när man far omkring i sin ärrade vetaran.
(PS. Garantin åker åt fanders såklart)
Tror att chipsleverantören täcker upp med egen garanti.

www.kcr.se

Postat: 29 nov 2006, 10:07
av ClasseClas
Santaclaus skrev:Kul med ny bil, lite avis blir man allt när man far omkring i sin ärrade vetaran.
(PS. Garantin åker åt fanders såklart)
Tror att chipsleverantören täcker upp med egen garanti.

www.kcr.se
Till viss del ja, men se upp med vad garantin täcker! På förra träffen med Hyundai så blev vi varnade. Se text från träffen:
Ove nämnde en del dieslar som hade utsatts för chipstrimning (KCR) med åtföljande problem med katalysatorn. Detta resulterade i utbytta katalysatorer, som inte täcks av garantin! (Anm. Hyundais nybilsgaranti)