Sida 1 av 1

Luktar bränd koppling...

Postat: 05 okt 2006, 21:24
av Grefven
...efter nyligen bytt densamma ?
Kör en santa fe som gått 7500 mil sen pajade kopplingen, ny koppling är monterad av aukt. verkstad för en vecka sedan.
Varje gång jag kör den, typ till konsum för att handla så luktar det skithög om bilen !
Är det i sin ordning ?
Är det bara inkörningslukt eller ska jag åka till verkstan igen ?

/Orolige Grefven

Postat: 05 okt 2006, 23:41
av Skäreläjan
Hej och välkommen till forumet! :D
I ditt fall hade jag tagit kontakt med verksta´n igen och frågat varför det luktar! Tycker det verkar rimligt att lukten skall försvinna när det är bytt till nya grejer...! :?
Du får se här på forumet; Jag är övertygad om att du kommer att få goda råd framöver!
Som sagt: Välkommen!

Postat: 06 okt 2006, 00:19
av nimbusen
Instämmer i välkomstkören för Grefven. Är det ofint att fråga inom vilket av Sveriges alla grevskap han mestadels förlägger sina dagliga åkturer i eller känns det rent av igen på lukta? :lol:

Minns förra året då jag plockade ut min splirrans nya Santa, att de luktade F.. när jag klev ur bilen efter att ha parkerat. Jag kör till vardags med ett "halvkokt" ägg under gaspedalen, men under de första 100 milen var ägget löskokt. De var alltså inte fråga om någon sportig körstil men de luktade som du beskriver.
Odören försvann dock efter en tids körning, så jag tror det är normalt och att man snällt få hålla för näsan under tiden lamellerna sliter in sig. Har iaf. aldrig haft något problem med min koppling - bilen gått nu c:a 2000 mil.

Man kan ju undra vad de blandar i lamellbeläggen, men vid närmare eftertanke så är det nog lika bra man inget vet. :roll: :wink:

ps/
Men å andra sidan så hämtade frugan ut en ny Matrix vid samma tillfälle, men den luktade inget från lamellerna/kopplingen vad jag kommer ihåg.

Postat: 06 okt 2006, 08:10
av Grefven
Tackar & bockar för ett trevligt välkomnande i forumet !

Tja, int ä de ofint å fråga, Grefvskapet ligger lite utanför staaan i V-botten
8) .

Jag kollar med verkstaden som gjorde bytet.

Hälsningar Grefven

Postat: 06 okt 2006, 08:56
av ClasseClas
Hejåvälkommen Grefven!

Vad har du bil, bensin eller diesel?

Jag fick min koppling bytt från den ökända dual mass-historian till en single mass-dito. Jag har inget minne av att det luktade speciellt mkt skunk efter bytet. Före bytet så luktade det knappast blomma om man säger så...

Kommentar till nimbusen: Ibland luktar en del nya bensinare faen just i början och då är det lukten av ruttna ägg jag tänker på. Det har ngnting att göra med att katalysatorn och dess platina mm som kemiskt måste reagera ihop. Det finns till och med en servicebulle på US-webben som beskriver fenomenet, eftersom en del kunder klagar på doften. Det finns inga speciella åtgärder att vidta, utan det är bara vackert att vänta ut "äggpruttarna".

Postat: 06 okt 2006, 09:16
av Swedefe
Frisk koppling luktar inte ett smack.

Stekt koppling luktar apa, och lukten kan förnimmas i dagar,
men knappast efter byte.

Ny koppling har ingen "inkörningsperiod" som den luktar under.

Kopplingsfunktion testas enklast i landsvägsfart och på högsta växel:
belastning i drivlinan; acceleration eller motlut, kicka till med bestämdhet på kopplingspedalen; motorn skall varva upp momentant, men varvtalet skall stabilisera sig direkt!
Ingen tillstymmelse till slirande får märkas - absolut inte på nybytt koppling!
Skulle det ändå märkas är kopplingen (minst) feljusterad.

"Kopplingsdoft" vid stadskörning utan att testet ovan visar på slirande koppling kan indikera förarfel...
Vänsterfoten på golvet, hoppas jag... :wink:



Swedefe

Postat: 06 okt 2006, 11:21
av nimbusen
ClasseClas - :shock: då var alltså inte kopplingen som luktade "blomma" utan katalysatorn och dess platina.

Var allt själv konfunderad vad det kunde vara då jag kände lukten, men de enda jag då kunde tänka mig var antingen kopplingen alt. rostskyddsolja eller liknande på gren/avgasrör. Men då jag inte kunde förnimma någon rök så uteslöt jag den sistnämnda misstanken.

Ja där ser man vad härligt det är med "vårat" forum, ALLTID lär mig sig något nytt VARJE DAG! :lol:

Postat: 06 okt 2006, 20:49
av Grefven
Kollat med verkstan idag, dom menar att det kan lukta sunk första milen innan kopplinen har "nött in sig".
För övrigt så verkar det som om aukt. verkstäder oftast sätter in singel flymasswheel (SFM) när man byter koppling på en äldre santa...


EDIT! Här har Swedefe/moderator suddat bort ett litet stycke i all välmening

Postat: 06 okt 2006, 21:20
av nimbusen
Ny koppling har ingen "inkörningsperiod" som den luktar under.
Kollat med verkstan idag, dom menar att det kan lukta sunk första milen innan kopplinen har "nött in sig".

Se man på - flera "blomster-bud". Kanske läge att ringa Inter-Flora? :lol:
Skämt åsido, men svaret är kanske en kombination av både platina & lameller? :wink:

Postat: 07 okt 2006, 08:52
av Swedefe
Typisk, klassisk "rökridå" från verkstaden;
den som hämtat ut en ny bil som haft en tydlig kopplingsdoft kan ju räcka upp handen... :roll:
Alltså finns det ingen anledning att en nybytt koppling skulle dofta, eller hur? En koppling som avger lukt är överhettad, basta!

Åsså brasklappar vi direkt - små fjun och damm från friktionsmaterialet som inte är riktigt inbakade i materialet kan möjligen, möjligen lukta något, men det är isåfall under de första kilometrarnas körning, och man lär behöva stoppa näsan långt ner i grytan för att känna doften.



En annan sak, Greven; jag gick in i din post och raderade ett stycke som tog upp hur man kan diagnosticera huruvida kopplingen är bytt till den nyare typen; Single mass flywheel.

Vi har valt att inte lägga upp den informationen här på nätet för vi vill inte att just den metoden skall vara allmänt känd - åtminstonde inte att den sprids genom oss.

Det finns nämligen en möjlighet för oseriösa att manipulera en bil så att den vid en yttre inspektion och för ett otränat öga ser ut att ha genomgått kopplingsuppdatering till single mass utan att man gjort ett smack med den - och då är plötsligt den vägen att snabbdiagnosticera ett eventuellt kopplingsbyte inte pålitligt längre.

Ni som vet vad jag talar om förstår hur jag menar... :wink:

Auktoriserade verkstäder skall föra noteringar över vilka bilar som fått sin koppling uppdaterad, och auktoriserade verkstäder kan undersöka eventuella tveksamheter, självklart utan kostnad.


Hoppas du inte blev störd av att jag var inne och rotade i din post, Greven - sådant händer mycket sällan här på vårt forum och det handlar inte om att knäppa dig på näsan. Fortsätt ha skoj här på forumet!


Mvh

Swedefe

Postat: 08 okt 2006, 20:18
av Grefven
Hejåhå...

Ursäkta Swedefe, jag tänkte inte så långt, jag är nog en för godtrogen människa...

Givetvis finns det anledning redigera i detta fallet !

Tack för din observation, och tack för ett trevligt och kompetent forum !

Hälsningar Grefven!

Postat: 08 okt 2006, 22:46
av ClasseClas
nimbusen skrev:ClasseClas - :shock: då var alltså inte kopplingen som luktade "blomma" utan katalysatorn och dess platina.

Var allt själv konfunderad vad det kunde vara då jag kände lukten, men de enda jag då kunde tänka mig var antingen kopplingen alt. rostskyddsolja eller liknande på gren/avgasrör. Men då jag inte kunde förnimma någon rök så uteslöt jag den sistnämnda misstanken.

Ja där ser man vad härligt det är med "vårat" forum, ALLTID lär mig sig något nytt VARJE DAG! :lol:
Hej!

När jag tänker efter så stank ju min bil en del i början pga skyddsolja el. d yl. på grenrör o avgassystem som brändes av i början. Så förmodligen var det den stanken du råkade ut för. "Äggpruttarna" drabbar snarare de inte så lyckliga bilförarsjälar som ligger bakom.

Postat: 08 okt 2006, 23:29
av nimbusen
Shiit samma :roll: Jag gör följande sammanfattning med utgångspunkt av inkommna inlägg:

1. Finns det kvarvarande lukt med alltifrån "Svärmors tunga" till "äggpruttar" i din nya bil även efter c:a 50-75 mil - då bör man definitivt besöka verkstaden och undersöka ev. felkälla.

2. Har "äggpruttar-lukten" försvunnit men oset från svärmors tunga finns kvar, Sorry men då får man tyvärr stå ut - för familjefridens skull. :wink: