Typisk, klassisk "rökridå" från verkstaden;
den som hämtat ut en ny bil som haft en tydlig kopplingsdoft kan ju räcka upp handen...
Alltså finns det ingen anledning att en nybytt koppling skulle dofta, eller hur? En koppling som avger lukt är överhettad, basta!
Åsså brasklappar vi direkt - små fjun och damm från friktionsmaterialet som inte är riktigt inbakade i materialet kan möjligen, möjligen lukta något, men det är isåfall under de första kilometrarnas körning, och man lär behöva stoppa näsan långt ner i grytan för att känna doften.
En annan sak, Greven; jag gick in i din post och raderade ett stycke som tog upp hur man kan diagnosticera huruvida kopplingen är bytt till den nyare typen; Single mass flywheel.
Vi har valt att inte lägga upp den informationen här på nätet för vi vill inte att just den metoden skall vara allmänt känd - åtminstonde inte att den sprids genom oss.
Det finns nämligen en möjlighet för oseriösa att manipulera en bil så att den vid en yttre inspektion och för ett otränat öga
ser ut att ha genomgått kopplingsuppdatering till single mass utan att man gjort ett smack med den - och då är plötsligt den vägen att snabbdiagnosticera ett eventuellt kopplingsbyte inte pålitligt längre.
Ni som vet vad jag talar om förstår hur jag menar...
Auktoriserade verkstäder skall föra noteringar över vilka bilar som fått sin koppling uppdaterad, och auktoriserade verkstäder kan undersöka eventuella tveksamheter, självklart utan kostnad.
Hoppas du inte blev störd av att jag var inne och rotade i din post, Greven - sådant händer mycket sällan här på vårt forum och det handlar inte om att knäppa dig på näsan. Fortsätt ha skoj här på forumet!
Mvh
Swedefe