Såg något jag inte sett många, många år på väg hem från 4WD Jamboree på
High Chaparral:
Bilderna är klickbara
Timmerbil med fulla stakar!
Fullt på alla bankar och rejäl råge på alla utom den sista...
Visst, timmer kan väga olika så att rakt av gissa sig till fukthalt/vikt bara baserat på hur högt det är lastat funkar inte - men givet hur släpet uppförde sig (ormade, flexade) så bedömer jag överlasten på släpet till 10 ton, och bilen till 5 ton. Japp, jag kan sådant här...
För den som undrar så var det ett luftfjädat fyraxligt släp med 19,5or, och ingen kran på bilen.
75 ton bruttovikt är liite häftigt, även om det tidvis har delats ut dispenser här och var i samband med att stormfällt virke skall ut ur skogen så tror jag knappast att detta lasset omfattas av det.
Nä, här rör det sig om ett "helglass" där man på Lördagkväll passar på att "köra undan" sådant som man inte kan göra när man har lagens - och kollegors ögon på sig.
Nå, man får hoppas att killen visste vad han gjorde, och att han i slutändan kan räkna hem det ökade slitaget på ekipaget.
Det ökade vägslitaget får vi andra stå för...
Dagens stjärnskott däremot, han hade jädrar ingen susning;
Bredlast utan skyltar, utan breddmarkeringsskyltar, utan breddmarkeringsbelysning - utan allt,
framför allt utan vettig lastförankring!!!
Lasten består av olika lösflak och containers, staplade på varandra.
Utsticket på höger sida är 10 cm, på vänster sida 20 cm.
Slarvigt lastat från början, eller lastförskjutning under resan..?
Tror mer på det sista, faktiskt - "lastförankringen" bestod av några planlöst lagda spännband(!) här och var, med lite kartongbitar som nötningsskydd på några enstaka ställen...
(Korrekt lastförankring i detta fallet hade varit korslagd kätting med vantskruv, gärna tillsammans med stålwire / automatspännare över enheterna, men framförallt förstängning, förstängning, förstängning!)
Platsen är E6an genom Mölndal - just den 3-filiga stadsmotorvägen som Vägverket vid öppnandet hastighetsbegränsade till 70 km/h på grund av "smala körfält"...
Anyway, jag är så less på sådant här cowboyeri - jag ser hur mycket vansinnigheter som helst ute på vägarna nuförtiden - just vad gäller oskyltade bredlastransporter och rudimentär lastförankring. Körtider, förarvillkor, piller och fylla syns däremot inte på utsidan...
Visst - jag kan acceptera att en Polsk lastbilstransport blir billigare än en Svensk, men då skall den vara billigare baserat på ett lägre löneläge och lägre omkostnader - inte på illegaliteter, rovdrift på människor och oacceptabelt risktagande!!!
Att ringa Polisen är lika meningsfullt som att visa diabilder för blinda - de har annat de bedömer som viktigt.
Bilen har ju redan, om den kommit in via Ystad, lagt 300 km på svenska vägar med oskyltad bredlast och grejerna på svaj utan att någon har reagerat...
Tänk så kostnadseffektivt att ha en patrull på plats vid varje färjeankomst som tittar över bil, last och förare innan man rullar ut på det svenska vägnätet. Åkartelegrafen sprider ryktet på nolltid och sedan är det bara att stå i sommaruniform, dela ut Sverigekartor och se glad ut.
Well well
I just detta fallet så råkade den svenske beställarens namn synas på utrustningen, så dom fick sig ett mail med tillhörande foto att fundera över, från mobiltelefonen.
Vi får väl se om dom gitter svara...
Swatfe
GRR! Vilda Västern bland tung trafik.
1SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting