4
av Goran
Hej!
Vid start brukar jag se till att komma iväg i lagom fart, och hoppar över växlar. Ofta från tvåan till fyran eller trean till femman. På 50-sträckor ser jag till att ligga i 60-70, så att jag kan köra i femmans växel med jämn bränsleförbränning. Jag ser alltid till att accelera lugnt, gaspedalen åker i princip aldrig ner mer än 50%, men man ska inte heller segdra och köra massa på lägre växlar. Jag strävar efter att köra i femman så snabbt som möjligt.
På 70-sträckor och däröver anpassar jag hastigheten efter trafiken, är jag ensam på vägen och vill köra snålt ligger jag inte över 90 iallafall. Detsamma gäller på motorvägen, här vid mig brukar det vara såpass trafikerat att de i högerfilen ligger i 90 varpå man kan lägga sig i den.
Oavsett så ska man hålla jämn hastighet, hastighetsförändringar är bränsleödslande och det ideala är att hålla gaspedalen nere på samma nivå hela tiden. Man ska sålunda undvika att släppa gasen, gasa upp, släppa vid behov, gasa upp igen osv...
Att bromsa är en dödssynd, därför bör man hålla avstånd så att man kan släppa gasen om framförvarande skulle bromsa istället för att bli tvungen att bromsa själv. I nerförsbackar brukar jag ha bättre rull än övriga bilar, varför man blir tvungen att bromsa om man ligger för nära och båda släppt gasen.
Det som sparar mest soppa är troligen att slå av gasen i rätt ögonblick. Bilen har väldigt bra rull, och kör man i 70 kan man slå av gasen mycket långt innan korsning eller rödljus. Det är en fördel om man känner till vägarna, då kan man planera och lär sig exakt var man ska sluta gasa. Därpå växlar du stegvis ner till, växlar man inte ner kommer bilen fortsätta åka i och med att den automatiskt börjar suga bensin vid lägre varv. Håller du ner kopplingen behöver motorn istället bensin för att snurra på tomgång, varför man aldrig trycka ner kopplingen som många tenderar att göra långt innan korsningar och i nerförsbackar. Man ska alltså utnyttja den kinetiska energi som redan finns i bilen.
Lär man sig att glida på den befintlgia energin, och därigenom undvika onödiga inbromsningar så tjänar man enormt mycket. Enligt uppgift bromsar stockholmarna bort 30% av sin bensin...fast i stadstrafik är det ju oundvikligt att bromsa en del om man inte vill bli lynchad av folk som fastnar i trafikljus bakom för att man krypkörde.
I stadstrafik har jag som enda knep, utöver ovannämnda, att försöka att inte stanna. Ser jag ett rödljus eller dylikt växlar jag genast ner och försöker hålla bilen rullande tills det slår om. Folk brukar ju annars gasa fram och sedan bromsa till stillastående. Att starta från stillastående är betydligt mer bränsleödslande än att sakta rulla fram, kasta i tvåan vid omställning och dra iväg...
Finns massa små andra knep som man lär sig själv...jag kör med 2.4bar i sommardäcken, och får vid vanlig, glad körning 1.1-1.2
Eco-drivingtanken jag körde var på inget sätt överdriven ecodriving. Det blev som sagt mycket stadstrafik där jag av praktiska skäl inte rullar fram och hejdar trafiken osv. Trots det fick jag 0.85 varför jag vågar tro att man kommer mycket lägre än så. Det fnns ju folk som tävlar i ecodriving och nån hjälte körde en Volvo S60 från Stockholm till Göteborg till 0.45 liter milen eller något sådant.
Med nuvarande bensinpris, cirkus 12:50 kostar en mil ecodriving med Santan strax över 10:50 kr. Vanlig körning, där man kommer fram en bråkdel snabbare ger 1.2x12:50= 15 kr milen. Sålunda, säg 40% mer att gasa på lite...många droppar små...