Annons

Idag åkte den!

1
Nu är i40´n bortbytt, parkeringssensorer, saknad stoppning i inredning, knarrande läten, missad montering från fabrik, en baklucka som lever sitt egna liv, ett Bluetooth handsfree som är av Mickey Mouse kvalitet mm gör att en annars snygg och komfortabel bil gör att varumärket Hyundai för evigt kommer att sållas bort... Har sett och läst för mycket och insett att två i40 i vår familj visat sig vara, ja av Mickey Mouse kvalitet!

Tack och hej!

ps. om ni på Hyundai någon gång får för er att läsa era kunders verkliga synpunkter... SVARA DEM!
Annons

Re: Idag åkte den!

2
Mickey, mickey...

Nog kan man säga mycket om Hyundaikvalitén, men det är lustigt att jag har inga synpunkter på vad du klagar på. Däremot en motsträvig växellåda, en ratt som flagar och oljud i bakvagnen som kanske beror på taskiga hjullager. Det bör gå lätt att laga. Har varit med om värre på andra märken.

Men, varför kallar man det för Mickey Mouse-kvalitet?

Disneys grejer som säljs på de stora nöjesfälten runt om i världen har ju oftast väldigt bra kvalitet. Eller har jag missat något?

Sukken

Re: Idag åkte den!

3
Bra Brixbäck!
Byt ut den, kommer göra samma sak bara min nya är klar för leverans (om ca 10 dagar)! Om alla handlade på samma sätt som vi istället för att försöka laga, laga, laga och tjata på verkstaden och via ett forum som Hyundai i alla fall struntar i så kanske dom skulle fatta bättre. Detta är min 3e nya Hyundai på 7år så man får väl säga att jag är en rätt bra kund, men med kvalitén på min i40 så ska jag ärligt säga att det kommer aldrig aldrig en till Hyundai in i mitt garage. Trots att min i40 bara är lite över året gammal och jag kommer att göra en rejäl förlust på bytet så är det värt var enda krona för att slippa dessa bakluckor som öppnas av sig själv, knarret i dörrstolpar, sensorer som lever sitt eget liv, stereo med extra bas bak - med skitljud, trött motor, ja, det mesta är av genomgående sämre kvalitet än i mina tidigare bilar. Ska du köpa ny bil och funderar på Hyundai i40? Tänk igen och prova ordentligt innan du köper, det kan spara dig mycket problem framöver.

Re: Idag åkte den!

4
Låter inte bra, måste kännas trist att få så dåliga exemplar.....eller är alla i40 lika dåliga. Var ligger sanningen? Hur många finns i Sverige? Varför rättar Hyundai inte till felen....man kan väl inte år efter år sälja en bil som det är så mycket fel på som du haft...eller!!!! Vore intressant att höra om det finns nån som inte haft några fel på sin I 40....
Om alla har lika mycket fel ska jag skola om mig till Hyundairep....finns hur mycket jobb som helst......GO

Re: Idag åkte den!

5
Thomasj skrev:Låter inte bra, måste kännas trist att få så dåliga exemplar.....eller är alla i40 lika dåliga. Var ligger sanningen? Hur många finns i Sverige? Varför rättar Hyundai inte till felen....man kan väl inte år efter år sälja en bil som det är så mycket fel på som du haft...eller!!!! Vore intressant att höra om det finns nån som inte haft några fel på sin I 40....
Om alla har lika mycket fel ska jag skola om mig till Hyundairep....finns hur mycket jobb som helst......GO
Personligen har jag aldrig upplevt en så dålig support under ett stort antal år. Bara en sådan sak som att svara en ny bilägare
som klagar på ett obefintligt helljus, köp en ramp. De försöker inte ens hjälpa till. Har skrivit mycket på detta forum hur dålig supporten är.
Ovan eller på ett annat ställe skriver någon om supporten, svara åtminstone.

Dålig bil med ännu sämre support.

Re: Idag åkte den!

6
Ja, det är väl omöjligt att säga om alla i40 är lika dåliga, men läser man här på forumet upptäcker man ju att jag långt ifrån är den enda som upplever samma problem med bilen eller samma problem med dålig/ointresserad verkstad. Verkstäderna är ju dock inte alltid dåliga, finns ju riktigt bra verkstäder också och man ska ju inte skylla på verkstaden att bilen är kass i grunden, det är ju inte verkstadens fel. Men hade jag haft oturen och fått ett måndags ex, så verkar det ju som dom endast tillverkar i40 på måndagar om man ska tro de flesta på detta forum?! :?

Snygg bil som går riktigt skönt på långkörning - motorväg. Hade varit klockren om bara den övergripande kvalitén varit bättre.

Re: Idag åkte den!

7
Kul att folk klagar på problem med sin bil, ungefär som om att alla bilar inte har sina problem och missnöjda ägare, vem ska man lyssna på och vem har mer rätt än den andra? Gå in på volvo, audi, bmw, skoda, ja tamefan alla former av forum och mötesplatser och säg att det inte finns nya och gamla ägare som inte klagar eller tycker bilarna är skit på nåt sätt?

Alla bilar har sina problem och alla bilar kommer ha sina problem och ni kommer inte undan, ALDRIG. Jag har en i40 och är supernöjd men den är inte gammal, bara 2 månader och inte ens 100 mil under huven så jag ska väl inte säga nåt men jag känner en annan som har den första modellen i40 och han är supernöjd och relativt problemfri förutom vad jag förstod ett BT som bara vägrade. Ifall nu han är den som har rätt så måste i40 vara en av världens bästa bilar. Räknar jag procent på ägare och problem med sina bilar så känner jag både volvo, vw och audi-ägare som har klagat på betydligt mycket fler saker, måste vara rena skitbilar isf? Dock har jag inte hört nåt av bekanta av SAAB, vilket är märkligt när de går i konkurs i tid och otid, konstigt från världens mest problemfri bilproducent, eller?

Generalisera inte att Hyundai är kassa men klaga gärna på att DIN bil är skrot och DU aldrig mer kommer köpa en för det är din/eran högst personliga åsikt, många 100000 i världen säger annat.
Jag vet om troligen de flesta småfel idag som min bil ev kommer ge mig och jag misströstar inte för jag vet att jag valde bort ANDRA bilar för denna för att andra bilars fel ville jag inte ha framför dessa. Jag är hur nöjd som helst.

Lycka till med framtida problemfria bilar, eller ska jag säga en gammal "Monark singel speed"?

Re: Idag åkte den!

8
Jag håller med om att de flesta bilar har sina olika problem, men jag ledsnade på att alltid ha en bokad tid på verkstaden i väntan på restnoterade prylar. Det som är viktigt är att ta rätt på vad man ger sig in på. Den Hyundai Grandeur jag hade före i40 var den bästa bil jag haft på snart 40 år. Den gav mig 5 problemfria år på 12000mil. Detta gjorde att jag utgick från att nästa bil skulle vara lika bra.... fel....

Innan jag köpte den Opel jag har idag läste jag mycket på forum. Det finns ett forum för bara Insignia i England med över 10 000 medlemmar. Ägandet är inte heller där helt problemfritt, men långt ifrån det man läser här. Det man dock känner är att de som skriver är entusiaster och glada i siina bilar. Min Insignina har bara gått 800 mil ännu, men jag är försiktigt optimistisk. När min i40 gått så långt hade den bytt både det ena och det andra samt fått det berömda knarret från instrumentbrädan - något som gick att fixa genom att skjuta ner två hopslagna isskrapor vid höger a-stolpe...

Jag betraktar det som att jag har tagit en paus i Hyundaiägandet... vem vet vad det blir nästa gång?! Ni som fortsatt kör med era i40 som blivit av med barnsjukdomarna tycker jag ska njuta av bilarna och försöka vända forumet till något positivt!

;o)
Idag: Opel Insignia 5d, BiTurbo, Automat, 195hk, diesel
I går: I40 sedan 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport
I förrgår... Grandeur 3,3 12000 mil utan problem

Re: Idag åkte den!

9
Roligt att höra att det finns exemplar som fungerar och att det finns riktigt nöjda ägare! Jag tycker också att det är en enormt skön långfärdsbil, den är snygg och bra att packa, jag var enormt mallig då jag plockade ut den ny för ca 18 mån sedan. Det är min 3e sprillans nya Hyundai jag är inne på och jag har varit otroligt nöjd med tidigare Hyundaier både med kvalité och ekonomi som stort, det var därför det blev en ny i40. Man lägger ju ribban på sina förväntningar efter vad man köper och man får ju vad man betalar för. Köper jag en Hyundai så förväntar jag mig inte det absolut bästa i kvalité eftersom det krasst är en bil från Korea i "budget" klassen. Mycket "lull lull" för pengarna (lite Rusta) och då får man ha lite överenseende med vissa kvalitetsdetaljer och finish, helt ok tycker jag. Man måste ju sätta förväntningar efter prisbild. Köper jag en ny Volvo, Audi eller VW för 400-500,000kr så kommer jag ha klart högre krav och förväntningar på den bilen gällande kvalitet och finish än på min nuvarande i40.

Dock så har det i mitt fall inte synkat med mina lägre förväntningar på denna bilen och aktuell kvalitet, kvalitén har varit genomgående mycket sämre än de lägsta förväntningarna. Med tanke på att bilen gick lös på nästan 300.000kr ny så bör man kunna sätta ribban högre. Höjer Hyundai priset så får dom inte glömma att även höja kvalitén ett eller två snäpp annars kommer ju framgångs sagan snipp, snapp, snut att ta slut... :shock:

Re: Idag åkte den!

10
Agru skrev:Roligt att höra att det finns exemplar som fungerar och att det finns riktigt nöjda ägare! Jag tycker också att det är en enormt skön långfärdsbil, den är snygg och bra att packa, jag var enormt mallig då jag plockade ut den ny för ca 18 mån sedan. Det är min 3e sprillans nya Hyundai jag är inne på och jag har varit otroligt nöjd med tidigare Hyundaier både med kvalité och ekonomi som stort, det var därför det blev en ny i40. Man lägger ju ribban på sina förväntningar efter vad man köper och man får ju vad man betalar för. Köper jag en Hyundai så förväntar jag mig inte det absolut bästa i kvalité eftersom det krasst är en bil från Korea i "budget" klassen. Mycket "lull lull" för pengarna (lite Rusta) och då får man ha lite överenseende med vissa kvalitetsdetaljer och finish, helt ok tycker jag. Man måste ju sätta förväntningar efter prisbild. Köper jag en ny Volvo, Audi eller VW för 400-500,000kr så kommer jag ha klart högre krav och förväntningar på den bilen gällande kvalitet och finish än på min nuvarande i40.

Dock så har det i mitt fall inte synkat med mina lägre förväntningar på denna bilen och aktuell kvalitet, kvalitén har varit genomgående mycket sämre än de lägsta förväntningarna. Med tanke på att bilen gick lös på nästan 300.000kr ny så bör man kunna sätta ribban högre. Höjer Hyundai priset så får dom inte glömma att även höja kvalitén ett eller två snäpp annars kommer ju framgångs sagan snipp, snapp, snut att ta slut... :shock:
Du kan inte jämföra denna europeiska dynga med de som är byggda i Korea. Min förra Hyundai Sonata byggd i Korea hade både kvalité och klass. Min frus KIA byggd i Korea är av mycket högre klass än skrotet I40.

Re: Idag åkte den!

13
Thomasj skrev:Nån som vet vilka modeller som Hyundai bygger i Europa? Är det skillnad i byggkvalitet. Gör man ett sämre jobb i Europa borde väl återförsäljarna ha en åsikt om det och trycka på om förändring!!!!
GO
Jag vet bara i40 och i10 men så har jag inte tagit reda på det nåt speciellt. Jag tror inte ÅF hoppar på telefonen direkt och klagar till generalagenterna om diverse bekymmer utan de ser väl mest till försäljningssiffror och agerar därefter, det är väl kanske ifall det är VÄLDIGT mycket klagomål om samma sak som det kanske händer saker. En stor sak här är väl rost t.ex hos vissa tillverkare, verkar ju inte hända speciellt mycket ändå även att folk spyr över det. Det finns bara ett sätt att klaga och få fram sin åsikt, det är att ge fan i att köp och PRATA om produkten :)

Re: Idag åkte den!

14
Helt korrekt, det är att ge fan i att köp och PRATA om produkten.
Jag hämtar min nya (ej Hyundai) på tisdag byter bort mitt i40 skit och slutar både köra, köpa och prata Hyundai nu!
Grattis Hyundai här har ni åter en trogen bra kund under de sista 8 åren med 3 nya Hyundai bilar på meritlistan som aldrig mer kommer att titta åt, köpa eller köra en Hyundai igen, det går bra för er att tysta ihjäl klagomålen, eller inte.. :shock:

Jag ska bara hämta min nya bil på tisdag lämna in i40 skitet och njuuta på vägen hem att äntligen efter 18 månaders missnöje, bråk och motgångar äntligen kunna lägga min energi på annat än sådant som bara ska fungera och vara en del i vardagen, som bilen tex.

TACK & HEJ FÖR MIG :D

Re: Idag åkte den!

15
Det är väl så här det ser ut på de flesta forum oavsett om det gäller bilar eller något annat. En del är nöjda andra är det inte. Tyvärr är det väl mer regel än undantag att de som är missnöjda "hörs högst" men inget konstigt med det.

Vi har själva haft vår i40 väldigt kort tid ca 7 månader men den är än så länge den absolut trevligaste bilen vi ägt, både kör/komfortmässigt samt lastmässigt.

Privat har vi tidigare haft Peugeot och Skoda och som tjänstebil både V70 och V50.

Peugeot var inte mycket att hänga i gran tyvärr men Skodan var felfri under tiden vi hade den. V70 fungerar utmärkt medans i40 slår V50 alla dar i veckan tycker vi.

Vi kanske har haft tur men vi har inte haft några problem eller fel på i40 överhuvudtaget,möjligtvis att den drar lite mer än vi hoppats på.

Får se hur den klarar vintern..