Annons

Hård motorgång efter service

1
Har precis haft inne min i40 diesel på den andra servicen. Bilen har gått 3300 mil. Kostnad 4300 kronor. Servicen utfördes av Holmgrens i Växjö (hyundaiåf)

Av ngn anledning så går den märkbart hårdare på tomgång. Kan inte se att tomgångsvarvet förändrats mot tidigare.

Någon som varit med om något liknande ?
Annons

Re: Hård motorgång efter service

6
Det händer dock att auktoriserade verkstäder uppdaterar programvaran till nyare version i motorstyrningen i samband med service, utan att informera kunden om detta. Det är särskilt vanligt om motortillverkaren t ex. har upptäckt att en version av motorstyrningsprogrammet gör att motorerna inte går optimalt - t ex. går väldigt "rått" och därför gått ut med ett internt servicemeddelande om att programvaran skall uppdateras i samband med nästa gång bilarna kommer in på service.



Mvh
Johan B

Re: Hård motorgång efter service

7
Johan B skrev:Det händer dock att auktoriserade verkstäder uppdaterar programvaran till nyare version i motorstyrningen i samband med service, utan att informera kunden om detta. Det är särskilt vanligt om motortillverkaren t ex. har upptäckt att en version av motorstyrningsprogrammet gör att motorerna inte går optimalt - t ex. går väldigt "rått" och därför gått ut med ett internt servicemeddelande om att programvaran skall uppdateras i samband med nästa gång bilarna kommer in på service.



Mvh
Johan B
Det ingår i en service att alltid koppla upp bilen och uppdatera till senaste programvaran, det står på serviceprotokollet som hyundai själva ger ut.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Hård motorgång efter service

8
Ok, jag visste inte att Hyundai specade uppgraderingen i serviceprotokollet - är du säker på att uppgraderingen ingår, normalt sett brukar andra märken "bara" ha felkodsavläsning.

I vilket fall menade jag att ny motorstyrningsprogramvara kan påverka motorns beteende ganska mycket, däribland att den kan gå mycket mjukare.


Mvh
Johan B