Annons

Motortemp IX35

1
Är tidigare Tucsonägare och upplevde värmen som bra (norrlandspaket) och framförallt snabbt upp i temp, speciellt för att vara en diesel. Nu i allra första milen i IX35 upplever jag att motortemp kommer sakta och bara upp till ca 70 grader. Jag har uppfattningen att dieslar skall ha helst 80-90 grader för att må bra? Jag har inte kört bilen i kallare väder än -5 grader ännu men är då varm och fin i kupén. Kan termostaten vara paj? Jag skall kolla om den verkar spilla för tidigt över till kylaren. Vad har ni vana IX35-piloter för erfarenheter av detta?
Annons

Re: Motortemp IX35

2
Hur bekräftar du motortemperaturen ? Mäter du med IR termometer på blocket ? Du kan inte förlita dig på tempmätaren i bilen då den endast visar ett värde. Inte alls säkert att den mätartavlans siffror överensstämmer med det faktiska ÄR värdet på motortemperaturen. Om bilen går upp fint i temperatur och sen håller jämn temperatur vid normal körning är det inget att oroa sig för .

Re: Motortemp IX35

5
Hej därute i vinterkylan. Kan någon förklara för mig varför det ska vara svårt att få bra värme i en diesel :? Själv åker jag bensinare så jag har inte det problemet, det är bara av ren nyfikenhet jag undrar. I framtiden kanske det blir diesel och då kan det vara bra att veta. Ha en bra fortsättning på det nya IX35-året :D
Mvh Claes
IX35 2,0 A6 4WD Exclusive, Machine Silver

Re: Motortemp IX35

6
Jag håller inte alls med att dieseln ger dålig värme. Nu har jag iofs en CM diesel, men med PTC-element i värmepaketet så går det snabbt att värme i kupén. Det där med motortempen i displayen är förmodligen inget problem. Hyundai verkar välja visa normalt arbetande temperatur som en bit under mittstrecket. Det finns exempel på flera modeller som har den "egenheten", vilket knappast är ett fel.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Motortemp IX35

7
Angående sämre värme i dieselbilar?

En av anledningarna till att många dieseldrivna bilar har något sämre värme är att de förbrukar mindre bränsle och därför har sämre värmeutveckling. Många tillverkare har därför idag fabriksmonterade värmare av Webasto-typ som dels fungerar som parkeringsvärmare, men även som "hjälpvärmare" vid kallt väder. Vid kallt väder så går dieselvärmaren igång automatiskt "vid behov", utan denna funktion så tar det ganska så lång tid för motorn att komma upp i arbetstemperatur. I min förra bil så fanns fabriksmonterad värmare, om man inte hade startat parkeringsvärmaren på tiduret så startade den automatiskt efter ca en minut efter att bilen startas för att snabbare få upp motortemperaturen.

Dock så verkar det som att inga (eller få) asiatiska bilar har fabriksmonterade dieselvärmare, iaf inte Hyundai. Dessutom så saknar en eftermonterad värmare den automatiska funktionen som hjälpvärmare, och är också ganska dyr att eftermontera ca 20-25 000 kr komplett med värmare och tidur/fjärrkontroll. Personligen så har jag efter många år med webastovärmare svårt att klara mig utan den bekvämligheten att sätta sig i en uppvärmd bil (utan tillgång till el), så det var bara att betala.... ;) .
IX35 2.0 CRDi-R M6 Sport -12
Yamaha Stratoliner XV1900

Re: Motortemp IX35

8
ClasseClas skrev:Jag håller inte alls med att dieseln ger dålig värme. Nu har jag iofs en CM diesel, men med PTC-element i värmepaketet så går det snabbt att värme i kupén. Det där med motortempen i displayen är förmodligen inget problem. Hyundai verkar välja visa normalt arbetande temperatur som en bit under mittstrecket. Det finns exempel på flera modeller som har den "egenheten", vilket knappast är ett fel.
Har alla ix35 med dieselmotor PTC element eller är det någonting man väljer till som extra utrustning? Om de har det aktiveras elementet automatiskt efter temperaturen eller aktiverar man det via någon knapp?
Har kollat i manualen men hittar ingen info ang PTC element.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

Re: Motortemp IX35

9
Fenix skrev:
ClasseClas skrev:Jag håller inte alls med att dieseln ger dålig värme. Nu har jag iofs en CM diesel, men med PTC-element i värmepaketet så går det snabbt att värme i kupén. Det där med motortempen i displayen är förmodligen inget problem. Hyundai verkar välja visa normalt arbetande temperatur som en bit under mittstrecket. Det finns exempel på flera modeller som har den "egenheten", vilket knappast är ett fel.
Har alla ix35 med dieselmotor PTC element eller är det någonting man väljer till som extra utrustning? Om de har det aktiveras elementet automatiskt efter temperaturen eller aktiverar man det via någon knapp?
Har kollat i manualen men hittar ingen info ang PTC element.
Svar ja, se sid 27 i den här presentationen från en av våra träffar med Hyundai Bilar AB,
http://www.hyundai.nu/bilder/Traff_1003 ... lMar23.pdfSå vitt jag förstår aktiveras de automatiskt. De är tungt avsäkrade. Kolla att säkringarna är hela.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Motortemp IX35

10
Jag har inte mätt notorblockets temp externt ännu, det är bara mätaren som står lågt. Trots detta sitter jag bekvämt i kortärmad T-skirt i utetemp lägst hitills -23°C. Att det tar lång tid att få upp motortempen tycker jag är OK eftersom det är en diesel, kanske 1 mil körsträcka.

Re: Motortemp IX35

11
Nu har jag IR-mätt motortemp på motorblocket bredvid kylvattenslangens infästning. Bilen hade precis gått ca 40km, utetemp var -3°C och motortempinstrumentet stod till vänster om rakt upp, ungefär klockan 11. Rakt upp borde tycker jag vara normal drifttemperatur med fungerande termostat 80°C som jag lärt mig är bra temp för en dieselmotor. Min IR-mätare visade 61,4°C