Annons

Santa Fe Dålig dragbil ?

1
Hej ni som vet och kan.

Jag har en Santa Fe v6 2,7 av årsm. -05 och har konstaterat att det är ingen bra dragbil till vår husvagn. Husvagnen är en Cabby 620 som väger 1600 kg. På grund av dålig styrka/vrid så vet automatlådan inte vad den ska göra i vissa fall. Kan man göra något åt det och i så fall vad ?

Tacksam för svar.
Urban
Hyudai Santa Fe 2,7 GLS 2005
Annons

Re: Santa Fe Dålig dragbil ?

5
Du har en sugmotor i bilen, den är alltså inte överladdad med hjälp av en turbo eller kompressor. Att trimma en sugmotor är mycket kostsamt, priset per hästkraft gör att det oftast inte är värt det. Frågan är om du ens skulle märka någon skillnad öht, genom att "bara" uppgradera mjukvaran.

Jag är tyvärr inte någon expert i ämnet. Men om jag tillåts gissa fritt, så skulle jag gissa på att det enklaste sättet att skrämma upp effekten i din motor på, vore att uppgradera denne till MU-motorn som sitter i CM. Mycket är väl sig likt i de bägge motorerna, rent tekniskt. Den monumentala skillnaden mellan de bägge, är väl ventilstyrningen om jag tolkar google och wikipedia rätt?

Där har du 16 hästar till, förvisso knappt någon skillnad i moment (245 vs 247-249).

Ett annat alternativ skulle vara att byta motor helt och hållet, det är inte helt omöjligt att motorfästen och dylikt är identiska, då CM till stor del bygger på SM. Koreanerna återanvände mycket teknik där.

Men ännu en gång, jag är inte någon expert. Men det finns kanske någon där ute som faktiskt är expert, som kan sprida mer ljus i frågan.

Re: Santa Fe Dålig dragbil ?

6
Jag ahde en santa fe förut som det gjordes en motor optimering på, me den bilen drog jag husvagn, grävare biltrailer me mera. den gick o drog hur bra som helst, men du lär ligga runt 90 me bilen då lugnar lådan ner sig. annars får du låsa lådan i manuelt läge o köra.
kör volvo v70 n 2,4t

Re: Santa Fe Dålig dragbil ?

7
Hej !
Jag har dragit hästar med min santa fe 03 V6 i många år, släp på 800 kg plus två hästar a 600 kg, plus all packning man behöver för att åka runt i hela Sverige och tävla (och det är inte lite grejer man behöver) och måste säja att är imponerad av bilen. Självklart saknar man vridet från turbodieselmotorerna, och några växlar till i växellådan, men i det stora hela är jag mycket nöjd med bilen som dragare. Med fullastad hästkärra och medvind går min santa på fyran på planmark och nedförsbackarna, på trean på uppförsbackarna och på tvån (4000 rpm i 80 km/t ) i dom brantaste men då med överkraft i motor. Med motvind och planmark går bilen i trean. Medelförbrukning med två ton på kroken är 1,5 liter/mil och jag tycker det är hel ok.