11
av Swedefe
Okay - skolan:
Man vojade sig över betygssystemet, ville ha en mer differentierad skala - och gick från det gamla "12345" systemet till "IG, G, VG, MVG"
Mer differentierad?
Det räcker att ha följt "5 myror är fler än 4 elefanter" för att hajja att något gick väldigt, väldigt fel där...
Sedan råddade man om hela gymnasieskolan med "Gymnasierreformen" - varenda kotte skulle urskiljningslöst ha behörighet för högskolestudier efter avslutad gymnasieskola...
Hur det gick?
Tja, "Individuella programmet" seglade på några år upp som den största utbildningsvägen för våra ungdomar...
Låt mig för en gångs skull vara snäll och kalla "Individuella programmet" för ett slags uppsamlingsheat för de som inte kan, vill eller orkar läsa i det tempo och de ämnen som politikerna bestämt...
En "hjälpklass" blev Sveriges största utbildningsväg för vår ungdomar - men den stora ynkedomen är att ingen - i n g e n ansvarig ställer sig upp och och erkänner vilket kapitalt misslyckande "Världens bästa skola" blev.
Istället tillåts vansinnet fortsätta; alla säger alla; politiker, näringsliv, humanister och tekniker tar varandra i hand och säger att språkkunskaper är nyckeln till framgång i det nya Europa - och världen!
Enigheten är total; ju fler språk man behärskar desto större är chansen för ökad förståelse över gränser och kulturer. As simple as that!
Hela världen blir mindre av att vi förstår varandra!
Nå, hur omsätts denna universella sanning i praktiken,
i allas vår svenska Gymnasieskola...?
Tja, språk är "svårt" att läsa såtillvida att det kräver engagemang och intensiv läxläsning - och konstant utveckling. Man kan inte "läsa av" ett språkämne i block och lägga det åt sidan och koncentrera sig på annat som med andra ämnen.
Språkkunskaper måste vidmakthållas och utvecklas - alltså läser man det hela läsåret och får kämpa för att få acceptabla betyg i ämnet.
Så mycket enklare då att välja ämnen som "Blomsterbindning", "Barnkunskap" eller rent av "Körkortsteori" som betygssätts på samma sätt som språken!!!
Summan av "Gymnasiereformen" är att det enda kidsen lär sig riktigt bra är "Minsta motståndets lag";
Man flyr de "jobbiga" språken och väljer kurser där man enklare kan boosta sina poäng - man "taktikväljer" ämnen, med benäget bistånd av sina föräldrar där man kan flyta ovanpå och ändå få acceptabla poäng för vidare studier - men det man tillåts skaffa sig är bara "tomma poäng".
"Tomma poäng" som ger formell behörighet till vidare studier - men där den förvärvade kunskapen inte har ett förbannat dugg att göra med vad man verkligen skall studera härnäst!!!
Vi sviker våra barn genom att låta dem <-> hjälpa dem att kryssa sig fram i ett moras av värdelös kunskap för att få snygga betyg som är av noll och intet värde i praktiken!!!
Vi lär våra barn "minsta motståndets lag" och att bli trixare och smitare redan i gymnasieskolan - det är fanimig inbyggt i systemet redan från början!!!
Vi föräldrar skickar dem vidare i utbildningssystemet med skitiga kalsonger, snedgångna skor, ylletröja i ösregn och trasig skolväska genom att fortsätta acceptera detta vansinniga system!!!
Gymnasiereformen strävade efter att alla skulle få högskolekompens - en vacker tanke om man är så sanslöst blåögd att man tror att alla är stöpta i samma form och vill samma sak med sitt liv...
Men - alla passar inte i uniform;
varför inte bejaka skillnaderna istället och göra det bästa av dem?
Det hade kunnat vara ett flatskratt att just "Individuella programmet" blir den största utbildningsvägen i denna megasatsning på att tvinga alla köttbitarna genom samma köttkvarn - om det inte handlade om en så allvarlig sak...
Nå, Vems är felet?
Vårt, såklart! Vi har engagerat oss för lite, låtit andra "som vet bättre" bestämma åt oss, svalt vilka vansinnigheter som helst eftersom vi trodde att de bäst skickade att bestämma gjorde det. Dream on!
Vår son har haft förmånen att gå i en mindre grundskola, med engagerade lärare.
Allt har inte varit perfekt, men ändå vansinnigt mycket bättre än på andra håll.
För, ju längre ut i periferin man kommer, desto mindre blir centralmaktens påverkan - yes, till och med i grundskolan, även i det totalreglerade Sverige.
Pojkens grundskola styrdes lite vid sidan av huvudfåran, man försökte tänka själv och lät barnen göra det samma - med gott resultat.
Nu går grabben i gymnasiet i en liten privat friskola.
Han läser "Samhällskunskap med inrikting på ekonomi, kommunikation och ledarskap" - ett listigt sätt att förklä en språkutbildning för att dra till sig några få engagerade elever i vart fall...
Skolan körde tidigare en IB-linje; "International Bachelorette" med utbildning helt på Engelska och internationellt gångbar examen, men antalet sökande störtdök när Gymnasiereformens utfall stod klart...
Man är bara 10 personer i sonens klass, tighta som attan och med dedikerade lärare som finns tillgängliga större delen av dagen för stöd och konsultationer.
De har redan hunnit delta i "Euroschola-projektet" med besök i Europaparlamentet i Strassbourg - med tillhörande grupparbete tillsammans med deltagande jämnåriga från 12 länder och presentation/redovisning inför sittande Europaparlament.
Nix - inte tredjeårselever - detta är 16-åringar!!!
Denna helgen åkte hela skolan på gemensam skidresa till Hovfjället i Värmland - alla årskurser tillsammans med åtskilliga ur personalen.
Yes, jag skryter!
Jag är självklart stolt över min son och hans val av skola!
Men, jag känner samtidigt vemod över alla andra ungar som inte får samma chans; dom sveps med i malströmmen och stöps i samma form som alla andra - helt enkelt för att ingen, inte ens deras föräldrar engagerar sig i vad som som kan tänkas vara bra för just dem!
Skolan är katastrofalt eftersatt, men det finns små pärlor som ligger och glimmar; friskolereformen är det enda bra som hänt skolan sedan anno dazumal - men det krävs att man sätter sig in i vad den betyder!
Jag vill ha en skola som ser individer och utvecklar dem, inte en apparat som stansar pepparkaksfigurer och låter det som hamnar utanför formen ramla över kanten!!!
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting