Annons

31
Skäreläjan skrev:Undrar förresten om vi inte är i lite fel tråd med den här diskussionen?
Visserligen är tråden gammal, men ändå...?)
I samband med vinter och regn har den tråden blivit aktuellt igen :D
Bild
Annons

32
Alexandr skrev:
Skäreläjan skrev:Undrar förresten om vi inte är i lite fel tråd med den här diskussionen?
Visserligen är tråden gammal, men ändå...?)
I samband med vinter och regn har den tråden blivit aktuellt igen :D
Nu var det inte i första hand årstiden jag tänkte på;
Visst är det vinter och regn, men jag menade att denna tråden nu har kommit att handla mycket om CM-modellen,
och att vi befinner oss i en tråd, som egentligen handlar om Ur-Santan...! SM-en alltså...! :finstilt: :finstilt:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

33
så så.. Skäreläjan pratar tydligen om en banner här på sidan och vi om en banner vi inte hittar på AlexanDr:s ryska sida. Jag skulle i alla fall vilja veta hur dina ryska polare fixade strålkastarspolningen som den här diskussionen började med. Gjorde man det själv eller var det en verkstad som fixade det?
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

34
:D Läjan har ju en poäng i att detta egentligen är en SM-tråd.

Men vi behöver inte banna varandra.Räcker med att banna dessa förbannade banners. :biggrin:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

35
OK!

Mina polare sätte in strålkastarspolare till CM samt SM Santa. Här ska jag beskriva hur det gick till.

P.S.
Till CM's Santa verkstaden sätte in de. Själva strålkastarspolare heter HELLA. Monteringsarbete tog 3 timmar. Allt sammalagt (material och monteringsarbete) kostade 3500 kronor. Biligt?

Om det gäller SM här gick ännu bättre. En av mina polare fixade själv. Det tog för honom 2 timmar.

Nu kör vi (se nedan):

1. Tejpade runt vart ska man sätta in spolare. Markerade platsen. Borrade ett hål. Sen med hjälp av en kniv gjorde ett rektangel.
Bild
2. Så här sitter en av spolare.
Bild
3. Så här ser ut den andra spolaren.
Bild
4. Sen måste ta bort strålkastare (tre bultar..storlek 10). Fäster med hjälp av klammer (ingår i spolare). Sitter jättehård!
Bild
5. Högtrycks ventil installerad i centrum, skära slangar från kit till önskad längd, fasta hård klämmor och slangar och ventiler med hjälp av flexibelt band
Bild
6. Styrenheten monteras bredvid stafetten av helljus
Bild
7. Och här är en extra tank för strålkastare 4l, som ett högtryckspumpen sitter i
Bild
Hårdvara inte skäras, borras ... bara stötfångaren.
Bild

37
Tack AlexanDr! :D :finstilt: Väldigt tydligt med kort och allt. Precis som jag önskade. Jag har alltid saknat spolningen Nu kan man fixa själv!
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

38
Lite smolk i bägaren:
Kolla med Svensk bilprovning först.Hur korkat det än låter kan det finnas risk för nedslag.
(Föremål i fronten som kan skada fotgängare bla,bla,bla.....)

Pertroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

39
petroff skrev:Lite smolk i bägaren:
Kolla med Svensk bilprovning först.Hur korkat det än låter kan det finnas risk för nedslag.
(Föremål i fronten som kan skada fotgängare bla,bla,bla.....)

Pertroff :wink:
????????
Bild

40
Förhoppningsvis vållar eftermonterade strålkastar-spolare inga bekymmer
vid besiktningen,men man slutar aldrig förvånas.

Frontbåge är exempel på en förändring av fordonet som inte är godkänt.
Det är först när man hänger dit extraljus i bågen som det blir ok.
Då byter frontbågen namn och kallas för Fäste för extraljus och
voila! Godkänt! :D

Tycker gott man kan göra sig besväret att checka med bilprovningen
innan man börjar karva i stötfångaren.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart