Annons

Funderingar kring extraljus och strålkastarspolning

1
Hallå på er!

Tänkte att jag skulle höra efter vilka erfarenheter som finns här på forumet innan jag själv börjar att skruva på min bil...

Är det någon som har monterat på stora extraljus, utan att använda någon av de extraljusbågar som finns att köpa? Jag vill ha extraljus men ingen svindyr kängurufångare. Hur har ni löst det?

Jag kan väl inte vara alldeles ensam om att sakna strålkastarspolning? Är det någon som har gjort något åt detta så vill jag gärna ha tips. Själv funderar jag på att montera två långa spolarmunstycken (typ biltema 58-654) i kofångaren och antingen bara koppla på befintlig spolarpump eller med en egen spolarpump så att man själv kan styra spolningen av strålkastarna.

Håll ut,

Snowman
Annons

2
Har inte monterat spolare för strålkastare.
Tänkte bara rent tekniskt att om du avser att förse din bil med detta, så skall du inte fundera på orginal pump/behållare. En egen högtryckspump och behållare är vad som gäller. Beträffande kabeldragning så bör du även här dra "egna" kablar mellan spolmotor/reglage och ström/hängsäkring på kabel direkt från batteriet.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
snowman_68 skrev:Hallå på er!

Tänkte att jag skulle höra efter vilka erfarenheter som finns här på forumet innan jag själv börjar att skruva på min bil...

Är det någon som har monterat på stora extraljus, utan att använda någon av de extraljusbågar som finns att köpa? Jag vill ha extraljus men ingen svindyr kängurufångare. Hur har ni löst det?


Håll ut,

Snowman
Hej, på min V6a har jag följande sniklösning där ljusen fästs med extraljushållare bakom nummerskylten. Det är en rätt stabil konstruktion som funkar bra faktiskt.
Bild
Bild
Det ser lite taffligt ut med stabiliseringsstagen och det är givetvis smartare att köra med lågviktsljus, som klarar sig utan stag.

Jag är inte nöjd med bef. extraljus, utan jag har undersökt marknaden lite närmare så här kommer några tips. :D

Först skulle jag byta ut extraljushållaren mot en rostfri dito för 3 ljus. Hella har en för 385 spänn, artnr H 230. Säljs hos Autoexperten (som ägs av KGKnutsson, som i sin tur äger Hellaagenturen i Sverige). En vanlig ljushållare i lackad svartplåt finns på Biltema till mkt rimlig peng, 109 kronor, men den rostar lika hårt som din dragkrok, och det räcker väl med rostmärken på ett ställe?

Sedan skulle jag välja lågviktljus i plast som ej kräver stabstag och som ej bygger för mkt bakåt. Du ser ju på bilden hur lite plats det är bakom skylten.

Vi Bilägare, som har tillgång till bra ljusmätningsutrustning, gjorde en test för ett tag sedan med extraljus i mellanstorleksklassen. De ljus som utmärkte sig var:
-LightForce 170 Striker,dia 160mm, ca 1070 kr/st.
Bild
-Hella Luminator Compact Chromium (kromat hus), dia 170 mm, ca 1570 kr/st, finns även med plasthus, heter då Rallye 3000 Compact men med samma insats, ca 645 kr/st. Autoexperten säljer/sålde de senare för 498 kr/st.
Bild
Lightforce är poppis i yrkestrafiken och säljs främst av installationsfirmor som jobbar med yrkesbilar, 24V. Några 4x4-firmor har också dessa i sortimentet. Tyvärr är det klent med prispressen; alla säljer ljusen till samma rekommenderade ca-pris oavsett vem du frågar! Lightforce kör med sin OSRAM Xenophot-lampa och idag saknar lampan faktiskt EU-godkännande. LightForce ska ta fram en EU-variant med en vanlig H1-lampa framöver.

Hella-lampan är lättare att jaga bra priser på. Vi Bilägare skrev så här om lampan som fick betyget "Bästa köp":
"Luminator gör verkligen skäl för namnet Compact. Ljusöppningen tillhör de minsta. Ljuset är däremot av högsta klass. Finjusteringen av strålkastaren är av suveränt ordnad. Ljusbilden ger en kraftig förlängning och breddning av ljusbilden. Ett utmärkt ljus trots kompakt format."
Data med ej E-märkt 100W glödlampa (min anm.):
"Räckvidd m, 3 lux på vägen, 334
Bredd m, 3 lux 150m, 24
Betyg 5"


Dito omdöme om Lightforce:
"LightForce presterar en mkt homogen och lång ljusbild, inte fullt så bred vid 150 m som Hellas, men å andra sidan med mer bibehållen bredd vid dubbla distansen. Vår mätning är gjord med linsen inställd i bottenläget. Det går att justera bilden och få än mer spotverkan. Vare sig lampan eller ljuskällan är E-märkt och är därmed ej godkänd att använda.
Räckvidd m, 3 lux på vägen, 350
Bredd m, 3 lux 150m, 22
Betyg 5"


Om du väljer LighForce-lampan måste du beställa den med hög fot, annars bygger den för mkt bakåt!
http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/ ... ktspec.pdf

Sedan bör du komma ihåg att 3 extraljus på 100W var fordrar minst ett 25 amperes xljusrelä.

Sist men inte minst, med denna sniklösning får du xljusen på samma höjd som dina dimljus. Med rätt båge kan du langa upp xljusen på samma nivå som originalstrålkastarna, vilket givetvis är att föredra.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
nimbusen skrev:Har inte monterat spolare för strålkastare.
Tänkte bara rent tekniskt att om du avser att förse din bil med detta, så skall du inte fundera på orginal pump/behållare. En egen högtryckspump och behållare är vad som gäller. Beträffande kabeldragning så bör du även här dra "egna" kablar mellan spolmotor/reglage och ström/hängsäkring på kabel direkt från batteriet.
Helt korrekt, det behövs separat högtryckspump. Hella har en komplett sats för knappa 2000 kronor, säljs på Mekonomen,
8WS 008 549-001 Headlight Cleaning System

I den ingår alla delar som behövs för att eftermontera strålkastarspolning.
Hittar tyvärr inte pdf:en med installationsbeskrivning.

På mina Cheva Transports så Sverigemonterade GM just dessa strålkastarrengörare.

Kitet kopplas till vindrutespolningen och efter säg 3 sekunders spolning så kickar strålkastarspolningen igång med en kortvarig dusch. På så sätt räcker det med originaltanken för spolarvätska. Dessutom slipper du mecka med kontakter + eldragning i kupén.

När jag frågade om priser för ca 2 år sedan installerat o klart så hamnade priset på strax under 5000 kronor inkl ovan Hella-kit.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Billiga extraljus som man monterar ganska enkelt....

5
Hej,

Kan tipsa om dessa extraljus som jag moterade efter en längre stunds irritation över det dåliga helljuset. Tänkte skruva dem i det undre luftintaget i kofångaren, men det blev krångligt att hålla muttern/brickan bakom där fläkten sitter...

Så det blev i grillen. Snyggt, njaej, inte direkt kanske, men enkelt och stabilt. Tänk på att ha en hyffsad bricka på insidan bara.. :)

Lampor med kablage och relä säljs för 225:-/par på Biltema, likadana kostar 360:-/par hos OBS.... Lyser helt ok.

Bild


Mvh SdO

6
Tänk bara på att eftersom bilen är heltypsgodkänd så får man igentligen inte eftermontera strålkastarspolning.
Jag har iofs aldrig hört om någon som fått backning hos bilprovningen men kommer det en sådan grinig en så finns det faktiskt en möjlighet att han slår ned på det.

Bara så att ni vet =)

9
opticrob skrev:Fränt! Hur gjorde han, använde han Audi spolning :shock: :?: :?:
Jag vet inte vad är det för spolning. Men det kan jag ta reda på. Tycker du inte om den här? Det ser ut som fabriks monterad.
Bild

10
Den ÄR fabriksmonterad!
Kolla reklambannern högst upp här, och klicka på "exteriör", så ser ni spolarna...! :wink:
För vilka marknader, vet jag dock inte... :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

12
Skäreläjan skrev:Den ÄR fabriksmonterad!
Kolla reklambannern högst upp här, och klicka på "exteriör", så ser ni spolarna...! :wink:
För vilka marknader, vet jag dock inte... :?
nej..nej....det är min kompis filmade själv...verkstaden monterade de oxå. En fabrik tillverkar båda för Ryssland och Europe vilket innebär att vi har inte spolare...inte USA heller :roll:

Var hittade du "exteriör" ? :roll:
Bild

14
Alexandr skrev: Var hittade du "exteriör" ? :roll:
Klicka på bannern - då Santan stannat till höger, dyker texten upp; Näst längst till vänster ser du då "Interiör/Exteriör".
Klicka på den texten, så dyker det upp en ny bild med en tjomme till vänster; På den blå Santan till höger ser du strålkastarspolningen...! 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
Hittar banne mig ingen exteriör jag heller :roll: :roll:
Fränt betyder att jag var imponerad :D positivt.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!