Annons

Centrallåset fruset?

1
Fick inte upp centrallåset på förarsidan igår eftermiddag och imorse, kan det ha frusit? Trög knapp ovanför öppningshandtaget på insidan av dörren, gick knappt att öppna manuellt.
Körde Crc 5-56 och det gick väl en aning lite lättare men får se i eftermiddag om jag måste gå in dörren bakom och öppna manuellt. Fjärrlåsöppningen liksom orkar inte att öppna.
Vi hoppas på att det är 08 kylan som har fått tidigare fuktig mekanism att gå trögt.

Någon som har någon teori?

:?
2,7 förare -03, i 08-land
Annons

2
Det räckte med 35 minuter i varmt P garage så löste detta sig, var orolig för något värre än kylan men hoppas det det bara var fukt/is..... :twisted:
2,7 förare -03, i 08-land

3
Tur det att du inte behövde kosta på ngn reparation, annars kanske julwhiskeyn hade rykt... :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Fan också, nu låste den sig igen i förrgår när det var minusgrader men igår allt normalt när temeraturen ligger runt +-0
Någon som har tips om jag ska köra 5-56 smörjmedel någon annanstans än på insidan av dörren vid handtaget/låset???

:cry:
2,7 förare -03, i 08-land

Låsolja?

6
Hej,

Använd INTE 5-56 eller liknande på låskolvar till bilar. Det bildas nämligen utfällningar på vitmetallen(som de flesta billås består av) av drivgaserna. Detta i sin tur gör att de så småningom kärvar ihop. Detta fenomen kan även uppstå av för mycket upptiningssprit.

Blanda hellre lite teflonolja med glykol och någon annan olja utan drivgaser.

Då blir det kanon ska du se.

Mvh SdO

Re: Låsolja?

7
SdO skrev:Hej,

Använd INTE 5-56 eller liknande på låskolvar till bilar. Det bildas nämligen utfällningar på vitmetallen(som de flesta billås består av) av drivgaserna. Detta i sin tur gör att de så småningom kärvar ihop. Detta fenomen kan även uppstå av för mycket upptiningssprit.

Blanda hellre lite teflonolja med glykol och någon annan olja utan drivgaser.

Då blir det kanon ska du se.

Mvh SdO
Det var nyheter för mig, intressant. Hur är det vanlig teflonspray?, alltså inte låsspray med teflon i. Är dess drivgas också aggressiv mot låsmetallen?

Vad det finns för färdiga produkter att köpa som funkar bra att smörja låsen med? Har du ngt tips utöver "hemkoket"?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision