Annons

Byta vevaxelgivare

1
Min santa fe 2,4 02 är stendöd.
Nu är bilen på verkstad och felsökt. Dom berättade för mig att vevaxelgivaren måste bytas.
En kostnad på ca 8500 kr. vilket känns helt sinnes sjukt!
Har fått bilen värderad nyligen, och då om jag bytte in den skulle jag kanske få 9000 kr för den.
Så min fråga till alla hjälpsamma människor här på forumet....
Ska jag dra skiten till skroten eller finns det någon verkstad i närheten av Alingsås som skulle kunna fixa det billigare?
Bytte kamrem för ett år sedan och jag kör kanske 1500 mil om året....
Annons

Re: Byta vevaxelgivare

2
Hittade detta, om det kanske kan vara till hjälp.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitter tydligen lite knasigt till.

Här har du delen:
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,7196" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock så har jag hört att den ska gå att starta utan fungerande kam- eller vevaxelgivare. Detta för att bilen då går på förprogrammerade värden. Inte full effekt, men ska ändå starta. Men jag antar att verkstaden felsökt ordentligt...
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Byta vevaxelgivare

4
Givaren kostade 1500:- hos Hyundaihandlaren.
Enligt dem som skulle ett byte hos dem kosta ca 4000:- för allting. Är väl ett standardjobb för dem, tar nog inte mer än två timmar.

Det gick väl hyfsat att byta den själv. Tog ca 4 timmar, med lite rackel. Så du borde kunna hitta nån firma som kan ta sig an den för bättre pris än 8500:-

Re: Byta vevaxelgivare

6
Det är lite busigt att byta vevaxelgivare på dessa bilar. Man måste demontera kamremmen och dessutom servopump och servopumpsfästet för att kunna dra kabeln på ett korrekt sätt. Och remmen skall bytas vid demontering. Dessutom skall man passa på att byta löprullen som sitter bakom servopumpsfästet när man ändå har bort detta.