Sida 1 av 1

Byta kamrem på Atos...?

Postat: 18 sep 2013, 13:37
av Wantone
Någon som bytt kamrem och spännare på Atos G4HC och kan dela med sig av erfarenheterna...?

Re: Byta kamrem på Atos...?

Postat: 18 sep 2013, 19:55
av Indalsman
Bytt ett antal stycken... nåt speciellt du vill ha reda på??

Re: Byta kamrem på Atos...?

Postat: 18 sep 2013, 20:24
av Wantone
Indalsman skrev:...nåt speciellt du vill ha reda på??
Eftersom det vad jag förstår inte finns någon eftermarknadsverkstadshandbok, typ Haynes, att tjuvkika i kunde det vara bra att veta om det är några speciella knep och trix inblandade, om det är straight forward lixom, som på liknade andra bilar. Finns det tydliga "timing"-märken, är det en enkel vanlig fjäderbelastad spännrulle etc... Hur mycket behöver man demontera, remskivor och kåpor etc...


8-)

Re: Byta kamrem på Atos...?

Postat: 19 okt 2013, 16:23
av Wantone
Fick ju inte så mycket input här :roll:

Kan dock meddela att kamremsbytet är rätt enkelt även för en ”hemmamek”. 8-)
Tänkte jag kunde dela med mig av proceduren så som jag gjorde…

- Hissade upp framänden och ställde bilen på pallbockar.
- Tog bort höger framhjul samt skyddsplasten mot motorn.
- Lossade de tre aggregatremmarna till vattenpump + generator, servopump och AC.
- Tog bort remskivorna vid vattenpumpen och för AC-drivningen vid vevaxeln.
- Gjorde ett enkelt mothåll för att enkelt kunna lossa den inre remskivan vid vevaxeln.
- Tog bort ”luftburken” för att lättare komma åt.
- Lossade röret till oljestickan för att kunna komma åt en av skruvarna till kamkåpan
- Demonterade kåpan över kamtransmissonen.
- Skruvade ur stiften för att lättare kunna vrida runt motorn.
- Vred upp cyl 1 i topp och kollade att märkningarna på vevaxel respektive kamaxel stämde.
- Lossade remspännaren.
- Lyfte bort remmen.
- Demonterade gamla remspännaren.
- Monterade nya remspännaren. Kollade så att fjädern var i korrekt läge.
- Monterade nya remmen.
- Sträckte remmen och drog åt spännaren.
- Vred runt motorn ett par varv för att kolla att märkningarna på vev respektive kam matchade korrekt.
Bild
- Kollade att remspänningen var lagom
- Återmonterade kåpan, remskivorna, remmarna, stiften och luftburken..
- Provstartade maskinen – spann som en katt.
- Monterade skyddsplasten i hjulhuset och höger framhjul.
- Provkörde och efterdrog hjulet.
- Klart!

:D

Inga specialverktyg krävdes. Ett enkelt mothåll för att lätt kunna lossa vevaxelremskivan snickrade jag till av ett några skrotbitar som jag hade liggande.

Edit: Bifogade en bild på mothållet nedan, en bit vinkeljärn och en bit plattjärn ihopskruvade som fästs i remskivan med AC-remskivans befintliga skruvar och tar stöd mot bärarmen till hjulet.
vtyg2.JPG vtyg2.JPG Visad 4863 gånger 188.05 KiB

Re: Byta kamrem på Atos...?

Postat: 19 okt 2013, 17:27
av anders
Bra jobbat!

Om du har möjlighet att lägga upp en bild på ditt specialverktyg oxå så är det bara för admin att länka hit från DYI kategorin eller nåt.

Re: Byta kamrem på Atos...?

Postat: 20 okt 2013, 00:56
av Wantone
anders skrev:Bra jobbat!

Om du har möjlighet att lägga upp en bild på ditt specialverktyg oxå så är det bara för admin att länka hit från DYI kategorin eller nåt.
Ser ut så här:
vtyg3.JPG vtyg3.JPG Visad 4860 gånger 38.38 KiB
Se även ovan i mitt tidigare inlägg...