Fick ju inte så mycket input här
Kan dock meddela att kamremsbytet är rätt enkelt även för en ”hemmamek”.
Tänkte jag kunde dela med mig av proceduren så som jag gjorde…
- Hissade upp framänden och ställde bilen på pallbockar.
- Tog bort höger framhjul samt skyddsplasten mot motorn.
- Lossade de tre aggregatremmarna till vattenpump + generator, servopump och AC.
- Tog bort remskivorna vid vattenpumpen och för AC-drivningen vid vevaxeln.
- Gjorde ett enkelt mothåll för att enkelt kunna lossa den inre remskivan vid vevaxeln.
- Tog bort ”luftburken” för att lättare komma åt.
- Lossade röret till oljestickan för att kunna komma åt en av skruvarna till kamkåpan
- Demonterade kåpan över kamtransmissonen.
- Skruvade ur stiften för att lättare kunna vrida runt motorn.
- Vred upp cyl 1 i topp och kollade att märkningarna på vevaxel respektive kamaxel stämde.
- Lossade remspännaren.
- Lyfte bort remmen.
- Demonterade gamla remspännaren.
- Monterade nya remspännaren. Kollade så att fjädern var i korrekt läge.
- Monterade nya remmen.
- Sträckte remmen och drog åt spännaren.
- Vred runt motorn ett par varv för att kolla att märkningarna på vev respektive kam matchade korrekt.
- Kollade att remspänningen var lagom
- Återmonterade kåpan, remskivorna, remmarna, stiften och luftburken..
- Provstartade maskinen – spann som en katt.
- Monterade skyddsplasten i hjulhuset och höger framhjul.
- Provkörde och efterdrog hjulet.
- Klart!
Inga specialverktyg krävdes. Ett enkelt mothåll för att lätt kunna lossa vevaxelremskivan snickrade jag till av ett några skrotbitar som jag hade liggande.
Edit: Bifogade en bild på mothållet nedan, en bit vinkeljärn och en bit plattjärn ihopskruvade som fästs i remskivan med AC-remskivans befintliga skruvar och tar stöd mot bärarmen till hjulet.
vtyg2.JPG
Visad 4863 gånger 188.05 KiB