Annons

Check engine

1
Aldrig får det vara bra, återkommande problem med att min 2001 SantaFe går orent och ryckigt, och dricker bensin, samt att check engine lampan tänds. Tidigare i vinter så körde jag felkodsläsare på bilen och fick då fram att det var vajsing med cylinder 2 och tändspolen böts ut. Men nu är det lika igen, och min fundering är om man bara ska chansa på att det är nästa tändspole, som gett upp eller om det kan vara något kring bränslet . Någon som kan ha några tips att ge.
Erkänner att ett bilbyte ligger som önskemål nu, för detta har då varit den sämsta bilen i min ägo nånsin
Annons

Re: Check engine

4
Gör mig en tjänst och sparka lite på bakdämparen, är den full med vatten? Min hade samma problem som din sluta med att jag fick byta båda kattarna samt tog bort barke dämparen och kör nu dubbla pipor utan slutdämpare. Vanligt fenomen på dessa är att de samlas kondens i dämparna som sedan rostar och så blir det lera av skiten och stopp.
Hyundai Santa Fe 2.0 136Hk
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk

http://www.garaget.org/Rofty

Re: Check engine

5
Hej,
Svågern hade samma problem, gör som såhär.
Antingen är du i Göteborg så kan vi ta en titt, har en odb2 kabel eller:

Kör bilen en stund
se efter om varvtalen hoppar eller om den blir slö.
Ta bort plastkåpan på motorn
Känn efter om någon av tändspolarna är väldigt varma.
om så är fallet, byt tändspole så får du se på underverk!