Annons

Garanti, svärmor och verkligheten...

1
Hej alla Hyundai-ägare. Här kommer en sannsaga från en ledsen svärson.
Svärmor köpte en ny I10 1,2 för drygt två år sedan, i oktober 2010. Hon bytte den gamla Elantran, svärfar hade nyss gått bort och hon behövde en ny, liten och bra bil. Bilen har nu rullat cirka 620 mil, mest sommartid. Nu börjar svärmor bli lite för gammal för att köra, så hon har bett mig om hjälp med att sälja bilen.
När jag går igenom bilhandlingarna ser jag att bilen inte är servad. Jag bokar service på märkesverkstad, den är nu gjord, men...
När jag pratar med verkstaden så säger de att bilens alla fantastiska garantier inte gäller eftersom den inte är servad korrekt. När jag då frågar var det står hur ofta bilen ska servas kan man inte svara. Jag har letat i service- och instruktionsbok, ingenstans finns angivet något serviceintervall. Det enda jag kan hitta är att en rostskyddsinspektion ska göras efter 12 månader, ingenting annat. När jag frågar om man kan göra rostskyddsinspektionen nu, och om allt är ok låta garantin gälla, blir svaret nej. Beträffande övriga garantier är budskapet att svärmor borde förstått att bilen ska servas varje år och att inga garantier är givna, det kan eventuellt bedömas om det blir aktuellt med en garantifråga. Bilen har alltså rullat 620 mil, en gammal kvinna har glömt den årliga (?) servicen.
Företaget som sålde bilen är inte längre återförsäljare. De hade för övrigt inte fyllt i rutan om när nästa service ska utföras. Nuvarande återförsäljare är hjälpsam. När jag beskriver problemet att sälja en nästan ny bil utan garantier blir rådet "- men grabben, sånt ska man prata så lite som möjligt om när man säljer en bil".
Där står vi alltså idag, en Hyundai I10 i nyskick som inte går att sälja, en köpare har redan avböjt när jag inte kunde visa en ifylld servicebok. Svärmor är ledsen och jag är på gränsen till arg.
Jag skriver detta inlägg för att se om någon råkat ut för något liknande och möjligen hittat en lösning. Det känns helt orimligt att det inte ska gå att lösa, på ett eller annat sätt måste jag hitta en lösning.
Hälsningar Anders, telefon 070-6757018
Anders
Annons