Annons

Skakningar i ratten

1
Idag när vi var ute och körde med våran santa -06:a så började det ticka från bilen. Och efter några mil så började ratten att skaka. Jag stannade för att kolla så det inte var någon snö eller liknande i franhjulen, men det var det inte. vi fortsatte att köra och då skakade inte ratten mer. Men efter ca 2-3 mil på motorvägen så började det igen. Så jag stannade, men såg inget. Jag fortsatte att köra och då kom jag ca 4 mil innan det började igen. Från första början så var skakningarna enbart vid gaspådrag, men sedan blev dom mer och mer och under ca 4 mil så var dom mer och mindre konstanta, men mer vid gaspådrag. och nu är det är mycke mer när man svänger 90 grader åt vänster. Och nu när vi kört ett parkilometer ytterligare så är det borta... När ratten skakarsom mest och när vi svänger vänster så kommer missljud från höger framhjul. Någon som vet vad det kan vara? Drivknut?[/list]
Annons

4
Halvdum fråga :) :

Har du kollat att hjulbultarna inte glappar lite? Jag har varit med om att maskindragna bultar kan släppa om de inte är efterdragna. Ingen kul effekt även om de bara släppt pyttelite.

En billig lösning om det mot förmodan skulle vara så.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

5
meter skrev:Halvdum fråga :) :

Har du kollat att hjulbultarna inte glappar lite? Jag har varit med om att maskindragna bultar kan släppa om de inte är efterdragna. Ingen kul effekt även om de bara släppt pyttelite.

En billig lösning om det mot förmodan skulle vara så.
En riktigt bra fråga tycker jag. :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision