Annons

Hyundai Elantra -96 "check engine"

1
Hejsan alla glada =)
Är ny här efter som jag har köpt min första Hyundai =)
Precis som rubriken lyder så lyser min "check engine" lampa.
När jag köpte bilen så var det lite olja i motorn så jag tänkte att det är säkert de. Men det hjälpte inte att fylla på. Men sen kopplade jag av Plus kablen och lät den vara av i ca 5min, då slocknade den men det varade i ca en dag. Sen kom den tillbaka.

Men sen till det som jag tyckte var lite konstigt, när jag tankade bilen för första gången så stängde jag av bilen. Fyllde nästan upp till full tank.
Hoppade in å startade bilen och lampan SLOCKNADE...

Sen när tanken gick under halv tank så kom lampan tillbaka :/

Någon som har någon bra ide vad det kan vara?
Kan det ha något med bränsletanken? påfyllningsröret? bränslefilter? insprutningen?

Lite info om bilen:

Fabrikat: HYUNDAI ELANTRA 1,8 GLS
Färg: RÖD
Fordonsslag: PB
Fordonsslagsklass: I
Fordonsår: 1996
Identifieringsnummer: JF31MPTU194313
Modellkod: HK0321
Växellåda: MANUELL
Drivmedel: BENSIN
Tankvolym, liter: 55
Motoreffekt, Kw: 94,0
Effektnorm: SAE

Hoppas någon har någon bra ide.
Bilen är i kanon skick annars så lite synd att det ska vara något litet skit fel på den. Kan vara stort med =)
Annons

Koll !

4
Hej igen :)

Spricka i grenrör kan det va oxå , lyssna :?

Det bästa är ju att göra en datakoll :wink:

Då får man ju lite bättre vägledning :idea:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

5
Ska kolla på grenröret också då i helgen :) är det svårt/jobbigt att byta grenröret?
Hittar jag inget så får jag åka till verkstaden och koppla upp den.. När jag ändå skriver något som vet lite snabbt och enkelt vart datauttaget sitter? :)

8
Just det!!! Det slog mig nu.. Det sitter inte ¨orginal¨ tanklock på bilen.. Sitter ett sånt där universal som man kan köpa typ på biltema. Kan de vara den som spökar så det inte blir rätt tryck eller något i tanken?

Re:

10
pinguen skrev:Just det!!! Det slog mig nu.. Det sitter inte ¨orginal¨ tanklock på bilen.. Sitter ett sånt där universal som man kan köpa typ på biltema. Kan de vara den som spökar så det inte blir rätt tryck eller något i tanken?
Råder dig att fara å köpa ett orginal tanklock, dom där tidiga elantrorna är väldigt känsliga på evap systemet. Börja med det innan du grottar ner dig nåt mer i problemet.

Verkar ju ha nåt med det att göra då den slocknade vid full tank.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Hyundai Elantra -96 "check engine"

11
Har tittat över bilen föra helgen å grenröret är svetsat en gång så kan vara det. Men kände runt om och kände inget direkt så som det skulle göra om det läckte.
Men ska ner till returbilen i Falkenberg nästa vecka å leta upp ett nytt tanklock å testa. Funkar det inte så byter jag grenrör med. Kostar ju inte så många guld tior =)
Tankade bilen full här om sistes och då slocknade inte lampan :/
Kanske en dum fråga, men lampan kan inte ha med bromsarna att göra? tror att det är höger bak som spökar lite. Den sätter sig när bilen har ståt ett tag. (ett eller flera dygn)

Re: Hyundai Elantra -96 "check engine"

14
Hejsan ingen.

Har precis fel sökt min bil och fick fram 2st fel-koder.

"P0301" Cylinder 1 Misfire Detected

Och

"P0445" Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Shorted

Den första har jag nog redan fixat.. En dålig tändkabel.
Men nu till det STORA ?...
Vad betyder den andra koden? Någon som vet? Och om någon vet hur lagar man det?

Re: Hyundai Elantra -96 "check engine"

15
pinguen skrev:Hejsan ingen.

Har precis fel sökt min bil och fick fram 2st fel-koder.

"P0301" Cylinder 1 Misfire Detected

Och

"P0445" Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Shorted

Den första har jag nog redan fixat.. En dålig tändkabel.
Men nu till det STORA ?...
Vad betyder den andra koden? Någon som vet? Och om någon vet hur lagar man det?
Purge ventilen sitter alldeles vid fjädertornet på vänster sida bredvid bränslefiltret. En sorts 2 vägs magnetventil med 2st slangar och en kontakt på. Prova att dra ur kontakten å se om du får en annan felkod då. Får du en annan felkod så är ventilen trasig. Får du fortfarande samma felkod så har du en kortslutning på kretsen till ventilen och då blir det bökigare.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11