Annons

Svårstartad santa fe 2,4

1
Hej

Jag har problem med min santa fe 2,4 -01. När det är ca -8 eller kallare så är den väldigt svårstartad, batteriet är bra och det snurrar på men den tänder inte, jag kör på startmotorn ca 10-15 sekunder sen väntar jag en stund, efter ca 3-4 försök så startar den helt plötsligt och då går den som vanligt. Sen är det ett problem till, när den blivit varm så går den riktigt dåligt på tomgång, men är det det ca -5 så startar den direkt och går bra på tomgång både varm och kall.

Jag tror att det är någon givare, antingen vevaxel eller kamgivare som inte ger signal till bränsle eller tändning på nåt sätt, men jag vet inte hur jag på ett bra sätt ska kolla detta. Problemet är ju att problemet bara visar sig när det är kallt, det finns inga felkoder. Jag hade även inne bilen hos hyundaiverkstad men dom hitta inget fel för då var det inte kallt så då starta den ju.

Är det nån som råkat ut för detta och vet vad det är för fel?
Annons

3
Tändstiften bytte jag förra vintern men det blev ingen skillnad tyvär.

Kamremmen bytte jag i sommras, den stod en kugge fel så jag trodde att jag hittat felet där, men det visade sig att problemet finns kvar.

Nu har jag tagit loss kamaxelgivaren och lagt den i frysen... ska springa ut om en timme ca och sätta i den fort och se vad som händer.

Vad jag kan utläsa i verkstadshandboken så startar inte bränslepumpen förrän den fått signal från kamaxelgivaren, funderar på om det kan vara en spricka i givaren som gör att när det är kallt och saker och ting krymper så blir det glapp i den, en vild ide jag fick bara.

Re: Svårstartad santa fe 2,4

5
Nu har jag fått en felkod P1609 verkar vara nåt med startspärren.
Imorse så var det -14 och den starta inte i vanlig ordning, men jag drog ur nyckeln och vred den ett halvt varv och satte i den igen och då starta den direkt!
Kul att jag kommit på hur jag ska göra för att få igång den men felet finns ju där i alla fall...