Annons

Hyundais inbyggda GPS

1
Hej!

Jag var iväg och provade ut en ny Santa Fe (DM) i helgen.
Men jag har några frågor om den inbyggda navigatorn. Det var nämligen inga varningar påslagna för fartkameror. Hur får man in fartkameravarningar och hur importerar man privata POI-listor? Vilket format använder Hyundai för POI-listor?

På TomTomen jag har idag funkar det ganska smidigt att koppla in den till datorn och sen tanka ner och synka allt man behöver med TomToms servrar.
Det vore smidigt om man kunde koppla in en USB i bilen och göra likadant, men det jag läst mig till hos Hyundai är att det finns en årlig uppdatering av kartor, som dessutom är svindyr. Tomtoms abonnemang kostar 40 Euro per år, och då finns det nya uppdateringar av kartor varje vecka. Sen kostar fartkameravarningen lite extra.

Jag vill undvika att köpa en bil med inbyggd navi, och vara tvungen att hänga en Tomtom på rutan också...
Annons

2
Vedr oppdatering av navigasjonen, så var dette noe jeg spurte om før jeg kjøpte min 12 mod CM, og da sa forhandleren, at dette var innebakt i servicene, om man tok de på merkeverkstedet.

3
vegard skrev:Vedr oppdatering av navigasjonen, så var dette noe jeg spurte om før jeg kjøpte min 12 mod CM, og da sa forhandleren, at dette var innebakt i servicene, om man tok de på merkeverkstedet.
OK, men en gång om året är VÄLDIGT sällan. Hur blir det med andra uppdateringar som fartkameror?

Kan GPSen ta emot trafikinfo och mobila fartkameror via RDS?

4
Ni nämner inbyggd navigator i CM menar ni då den fabriksmonterade
Clarionmodell MAX686RVD ?
NYFIS FÖR EN SÅDAN SITTER /SATT REDAN I MIN BIL DÅ JAG KÖPTE DEN
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
Jag valde aktivt bort inbygd gps när jag beställde bilen .
Har i stället en Garmin med livstids uppdateringar av kartor och fartkameror . Väldigt smidigt , bara att koppla upp den till datorn i bland och vips så har man det senaste . Är väldigt nöjd med det .

Mvh / Karlskronalasse
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

Varning gamla kartor. Ny uppdatering till navigatorn.

6
Karlskronalasse skrev:Jag valde aktivt bort inbygd gps när jag beställde bilen .
Har i stället en Garmin med livstids uppdateringar av kartor och fartkameror . Väldigt smidigt , bara att koppla upp den till datorn i bland och vips så har man det senaste . Är väldigt nöjd med det .

Mvh / Karlskronalasse
Det skall du vara glad för. Spenderade just 1400 kronor för en 2013 uppdatering för att sedan upptäcka att kartorna är från tidigt 2011.

7
Jag förstår din frustration . Samma summa får man en vädigt bra GPS för i dag .
Kartor har ju nu för tiden väldigt kort bäst före datum och fartkamrorna växer ju som svampar ur jorden . Tycker det är dålig stil att ta så mycket betalt för gammal mjukvara . :evil:
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

8
Karlskronalasse skrev:Jag förstår din frustration . Samma summa får man en vädigt bra GPS för i dag .
Kartor har ju nu för tiden väldigt kort bäst före datum och fartkamrorna växer ju som svampar ur jorden . Tycker det är dålig stil att ta så mycket betalt för gammal mjukvara . :evil:
Tycker att även Hyundai har ett ansvar att se till vad man säljer. Vi får se vad Hyundai support kommer fram till.

Priset är fullständigt hutlöst. För hälften får du livstidsuppgradering från vissa gps-tillverkare.

9
Jag mins inte säkert men jag har för mej att jag gav mindre än 1000 kr för min GPS med livstidsuppdateringar . ( Garmin nuvi 1490 )
Det fungerar alldeles utmärkt . Jag sätter stort värde på fartkamera varnaren . Det räcker ju med en kameravarning så har man ju tjänat in vad gps;en kostade .

Men tillbaka till din gps . Går det inte att hitta piratuppdateringar på nätet ?
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

10
Karlskronalasse skrev:Jag mins inte säkert men jag har för mej att jag gav mindre än 1000 kr för min GPS med livstidsuppdateringar . ( Garmin nuvi 1490 )
Det fungerar alldeles utmärkt . Jag sätter stort värde på fartkamera varnaren . Det räcker ju med en kameravarning så har man ju tjänat in vad gps;en kostade .

Men tillbaka till din gps . Går det inte att hitta piratuppdateringar på nätet ?
En avancerad data-nörd kan säkert "reverse-engineera" det som finns på USB-stickan. Den kunskapen besitter inte jag. Har tittat på filerna och kartorna verkar inkompilerade i filer som man måste som sagt göra något med.

Dessutom har Hyundai försett navigatorn med skrivskydd eftersom det inte går att lägga in en karta man redan har i navigatorn.

Funderar dock på att byta navigatorn mot en kines som jag haft tidigare i min Toyota Avensis som har 3G med surf och hela köret. Där kan man lägga in vilken karta man vill från vilken tillverkare man vill med SD-kort.

Problemet är dock kablaget d.v.s kontakterna som jag inte vet om de passar och plastramen runt.

Plastram finns, men bara för de I40 som levererats utan navigator. Hyundai erbjuder också en Pioneer navigator till de I40 som inte har navigator från början. Antagligen med samma låsta kartor.

11
Jag misstänkte det nästan att det skulle vara nån form av skrivskydd .
Det känns som om du är inmålad i en hörna , Hur du än gör så riskerar du att det blir fel nånstans .
Hade jag varit du så hade jag nog fått leva med dom långsamma kartuppdateringarna ( och dyra ) och hoppats på att tillräckligt många klagar hos Hyundai och att dom bättrar sej på den punkten .
:|
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

12
Karlskronalasse skrev:Jag misstänkte det nästan att det skulle vara nån form av skrivskydd .
Det känns som om du är inmålad i en hörna , Hur du än gör så riskerar du att det blir fel nånstans .
Hade jag varit du så hade jag nog fått leva med dom långsamma kartuppdateringarna ( och dyra ) och hoppats på att tillräckligt många klagar hos Hyundai och att dom bättrar sej på den punkten .
:|
Har levt rövare med Navteq som har löjliga bortförklaringar som att kartorna är de senaste bla.bla. Enda till jag skickade deras egen karta 2011Q3 som är exakt den som sitter i 2013 Hyundai uppgraderingen som jag hade i telefonen för ett år sedan.

Vi får som sagt se vad Hyundai support kommer upp med. Har inget större hopp utan beställer en Kines med 3G och Internet inbyggd.

Måste få till det med ramen runt först dock.

13
Jag önskar dej lycka till . Du får gärna hålla oss uppdaterade i ditt projekt . :idea:

Mvh / Lasse
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

Re: Hyundais inbyggda GPS

14
Santa fe CM är nog inte så vanlig med orginal hyundai navigator utan i dom sattes det i Clarion/Pioneer/Kenwood enheter i dubbel din format med navigator.

Santa Fe DM 12- har orginal inbyggd navigator och skulle nog nästan säkert gissa på att det är samma programvara och hårdvara som i i40. Har inte så mycket kunskap om den navigatorn än.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Hyundais inbyggda GPS

15
Indalsman skrev:Santa fe CM är nog inte så vanlig med orginal hyundai navigator utan i dom sattes det i Clarion/Pioneer/Kenwood enheter i dubbel din format med navigator.

Santa Fe DM 12- har orginal inbyggd navigator och skulle nog nästan säkert gissa på att det är samma programvara och hårdvara som i i40. Har inte så mycket kunskap om den navigatorn än.
Vad menar du? Att den har andra kartor, eller?