Annons

var hittar jag transistor till lufttunneln (Sonata)

1
Jag har en Hyundai Sonata från 2005. Min bilmek har gjort felsökning på min fläkt som tidigare bara gick i högsta läget och inte gick att stänga av alls (om man inte stängde motorn) men som nu sedan några veckor går att stänga av men å andra sidan bara går i det högsta läget. Det är inga problem med värme- eller kyleffekten. Min bilmek säger att det troligen är transistorn i lufttunneln som behöver bytas ut och han har visat mig en ritning på hela fläktenheten (Heater System Blower) som jag antar att han hittat på nätet och han har där pekat ut delen som behöver bytas. Hyundais artikelnummer är 971760 eller 97176O. Eftersom den kostar 1800 kronor hos Hyundai rådde han mig att kolla på Elfa eller liknande om det gick att få tag på där. Jag gick till Elfa men de sa att de inte kan söka på Hyundais artikelnummer utan jag måste få Hyundais specifikationer på delen. Jag misstänker att Hyundai inte kommer vara så pigga att lämna ut det. Någon ide om hur jag skulle kunna få tag i denna reservdel utan att behöva betala 1800 kronor för original?
Annons

5
Jag har nu hittat en begagnad transistor från en gammal Sonata.

Behöver jag montera loss hela handskfacket?

Jag fick loss plasthöljet under handskfacket som täcker fläktet så att jag ser fläkten underifrån men jag vet inte om det räcker för att byta transistorn.

Jag försökte montera bort hela handskfacket för att komma åt bättre och kom en bit på vägen men fick ge upp till slut.

Hur gick du tillväga om du gjort detta tidigare?

Re:

6
tongfazhongnan skrev:Jag har nu hittat en begagnad transistor från en gammal Sonata.

Behöver jag montera loss hela handskfacket?

Jag fick loss plasthöljet under handskfacket som täcker fläktet så att jag ser fläkten underifrån men jag vet inte om det räcker för att byta transistorn.

Jag försökte montera bort hela handskfacket för att komma åt bättre och kom en bit på vägen men fick ge upp till slut.

Hur gick du tillväga om du gjort detta tidigare?
Om du kan se fläkten så titta mer inåt mittkonsollen där under så ska du se en kontakt med 2st skruvar bredvid sig, där har du fläktmotståndet.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11