Annons

Vill köpa men vågar jag?

1
Hej,

Jag funderar mycket starkt på att köpa en bättre begagnad i30 Kombi. Mina "krav" är att det ska vara en 1,6 CRDi/115 med manuell växellåda av årsmodell 2011 eller yngre för att komma till magiska 119 gram CO2. Farthållare är också ett krav samt under 4000 mil eller ännu hellre, lägre körsträcka. Jag gillar Sleek Silver och Ice Blue. ;)

Det finns ganska stort utbud runt 150 000 och framförallt många bilar som gått som hyrbilar under ett år hos något av alla hyrbilsföretag.

Hittade ett exemplar som varit privatägd (två ägare) och lyckades kontakta första ägaren för att höra hans intryck och varför han sålde redan efter 8 månader. Svaret var att han tyckte att bilen var högljudd. Han hade tidigare haft en V70 bensin (från 2000) och även om i30:n kändes bra var det högt dieselljud från motorn och även från däcken. Med vinterdäck blev det ännu värre. Framförallt vid färd på motorväg tyckte han att ljudnivån var för hög och det var svårt att höra på radion.

Var det tidigare ägare som var känslig eller är i30 Kombi med diesel högljudd?
Kan det vara skillnader från bil till bil (måndags-exemplar)?
Kan man förbättra isoleringen på något sätt om det är störande eller var det kanske bara en känslig person?

Bilen finns hos handlare en bra bit bort så jag kommer nog att provköra en liknande bil närmare mig innan jag åker 15-20 mil för att titta, provköra och eventuellt köpa. Ville bara höra på forumet först om någon har synpunkter i ärendet.

Helst skulle jag köpa den nya (super-snygga) i30 Kombin men min budget ligger tyvärr på 150 000 och det blir därför till att börja med en äldre version av i30 innan man om något år kan byta till nya designen. :D

Tacksam för alla svar. :)
Annons

2
Hej!

Hur man upplever ljudnivån beror nog på vad man hade för bil tidigare. Jag hade en Toyota Corolla innan jag köpte min I30 och det var betydligt högre ljudnivå i Toyotan. Visst hörs det att det är en diesel men det är inget jag stör mig på, så jag är mkt nöjd med min I30 :) .
Hyundai I30 1,6 Kombi CRDI/110 Business 2012
Sleek Silver Metallic

4
Hej,

Tack för ditt svar Kent E. Skönt att höra att du är nöjd.
Ljud går nog att fixa om det stör så det blir troligen affär snart men först en ordentlig provtur. :D

Tack för snabb hjälp med min profil ClasseClas. Nu är jag tillbaka.

Hoppas att någon annan i30 Kombi-ägare också kommer med synpunkter på det där med ljud.
Tar tacksamt emot tips på vad man kan göra för att minska eventuellt störande buller & oljud.

5
Hej!
jag har en i30 sw 2009 diesel. Jag har inga problem med ljudnivån, hade en saab 9-3 2003 förrut och den var mycket sämre ljudkomfort i.

Men visst, det ska dock påpekas att ljudnivån kunde varit bättre. Det är mest däckbuller som jag upplever det och det blev bättre sedan jag monterade Good year efficient grip.

mvh
jocke
I30 SW, 1,6 CRDI

6
Hej igen.

Till helgen blir det köp. En i30 kombi 2011, manuell 1.6 CRDi/115 med ca 1900 mil.

Återkommer efter att ha kört en del mil för att berätta vad jag tycker.

Kommer att öppna en annan fråga redan nu som jag hoppas någon kan svara på.