Annons

Varningslampan för vatten i dieselfilret lyser

1
Hej! Har hittat hit igen efter ett väldigt långt break...

Varningslampan för vatten i dieselfiltret började lysa igår på farsans Santa Fe.

Värt att nämna är att efter tömning lyser inte lampan längre men är detta ett vanligt förekommande fenomen?

Så va bara snällt att ta på sig handskarna och ut o börja skruva.
Tömde filtret på någon vatten/dieselsörja och hade även loss kontakten till givaren för att komma åt ordentligt.
Efteråt ville inte lampan tändas öht när man vred på tändningen men detta löste sig efter att ja ryckt i och ur kontakten till givaren några ggr.

MEN jag kollade lite i serviceboken och det stod att filtret ska bytas var 3000mil och skulle ha bytts vid 12000mil (alltså 1000mil sen)
MEN filtret såg helt orört ut och skitigt som fan och såg inte ut som att någon varit och skruvat på det någonsin (alltså grejjerna runt om filtret).

Bilen körs oftast ett par mil per körning så går ofta varmt, har inte stått still länge så borde inte hunnit bildas mycket kondensvatten senaste 1000milen (som är sen i mars ungefär)
Det är en 2.2crdi med partikelfilter.
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
Annons

2
Läst om några om lyckats få in vatten i kontakten vid tvätt eller körning i snösörja. Huruvuda du får vatten i filtret beror ju till stor del på antingen bränslekvalité, hur fylld tanken är i samband med väderlek med stora temperaturskiftningar, då bildas det ju gärna kondens.

Vet ej om detta är ett större eller mindre problem på bilar med plasttank, men på min gamla Isuzu Trooper -89 fick jag tömma någon gång per år.
Santa Fe 2,2 CRDi Exclusive 5 -07
Qpax båge med 3x NBB Alpha
Eberspaecher Hydronic med fjärr

3
Sebster skrev:Läst om några om lyckats få in vatten i kontakten vid tvätt eller körning i snösörja. Huruvuda du får vatten i filtret beror ju till stor del på antingen bränslekvalité, hur fylld tanken är i samband med väderlek med stora temperaturskiftningar, då bildas det ju gärna kondens.

Vet ej om detta är ett större eller mindre problem på bilar med plasttank, men på min gamla Isuzu Trooper -89 fick jag tömma någon gång per år.
säger bara FAME.....

Det kan bildas kondens i tanken av sig själv med denna sörja.