Annons

16
mento >
Blir ljuset blått eller vitt med 6500?
Vad är skillnaden mellan bi-Xenon och Xenon?
Så du menar att högtrycksspolning inte behövs för bi-Xenon?
Var det mycket jobb att installera?
Är det samma komponenter med lampa, ballast etc.?
Annons

17
mento, det är läge för lite bilder nu! :wink: Skicka bilder till mig om du inte har ngn egen webb. Det skulle vara kul att se inne i motorhuven vid vä strålkastare där det är klart trångt pga batteriet + en bild på strålkastarna.

Vilken firma köpte du ifrån?

18
6500 k det ligger mellan blå och vit.
Vanligt tysk bilar ligger 4100k till 6000k, kristal vit.
Bi-xenon det inbygg båda halv och hel ljus.( dyra )
xenon vanligast bara halvljus . (så därför de lite billiga).

santa fe orignal har ingen högtrycksspolning på sin bil. besiktning kan inte kräva montera högtrycksspolning enligt från bil provning.

Det ta ungefär 1 timmar för mig montera dit.
paket ingår allt montering tillbehör...ballast lika stor som mobiltelefon lätt gömma .

vä strålkastare ingen problem,( skruvar lost lamphuset, det finns mycket plast att gömmar ballast och kabel. )

jag har ingen digital kamera men kanske länge fram ,jag ta bild och skicka in .
jag garantera xenon mycket bättre ljus än vanlig halogen lampa.

19
För mig låter det mycket intressant med Bi-Xenon.

Kanske det finns fler som tycker detsamma och går i inköpstankar? Bara en tanke, men istället för att vi då köper en och en, kunde vi kanske "slå oss ihop" och förhandla till oss ett bra pris?
Någon som ev. vet något bra ställe att handla Bi-Xenon på?

21
FÖR KÄNNEDOM !

Torsdag 10 Nov 2005

Min fråga till SBP: Har just köpt en Hyundai Santa Fe -05 från bilhandlare i Sverige. Bilen har höjd/ljusreglering av strålkastare som standard, men EJ strålkast.torkare eller högtrycksspolning av dessa. Är det godkänt att "bygga om" orginal halogenljus till Xenon eller Bi-Xenon?


Svar från SBP:
Att konvertera en Halogenstrålkastare till Xenon ljus är inte tillåtet. Man får inte förändra eller bygga om en redan godkänd lykta. Skall man byta till Xenon ljus, då måste det vara ett komplett system som är Europagodkänt vad det gäller strålkastare, strålkastarrengörare och automatisk ljusnivåreglering. Om det finns ett originalsystem av typ Xenon till just den bilen vet egentligen bara tillverkaren eller generalagenten och då skall det finnas med i Helfordons-Godkännandet som en variant, för att kunna godkännas. Där skall även intygas från tillverkare eller generalagent, att strålkastare, strålkastarrengörare och automatisk ljusnivåreglering är av den för bilmodellen godkänd typ. En sådan förändring/ombyggnad av ljuset kräver dessutom en registreringsbesiktning av bilen.

........................................................................................................
- Bra då vet man det så man kan lägga Xenon-tanken "på hyllan", om man inte vill slänga cirkus 5000:- i sjön. Risken att dessutom få stå med lång näsa och vara tvungen att byta tillbaka till halogen tänker inte jag bjuda på. Då finns det kuligare godkända prylar att spendera sina slantar på.

22
Jag köpte Xenon 8500 kelvin HID på Ebay och satte in. Fick ett mycket bättre både hel- och halvljus men ingen sa nått då jag besiktigade bilen nyligen... :lol:
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)

23
Har nu monterat BiXenon från Xenonkungen, trots grymma blickar från den gode Petroff. Tänkte bara visa skillnaden i ljus. Den första bilden är med s.k. xenon från Korea i höger lampan som jag köpte i samband med "glittret"
Vä original
Bild
Den andra med Bixenonen monterad 6000K (fanns bara den i lager)
Bild
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

25
Anders Andersson skrev:Hej opticrob, va gick kalaset löst på, om man får fråga? Äru nöjd?? Häls Anders..
Ja, jag är nöjd! Jag har ett bredare ljus åt högerkanten och jag tycker att det lyser bra även när lampglasen är smutsiga. Det kostade 1800:- komplett med polvändare och frakt. Allt förberett. Det var bara att sätta in grejorna och koppla ihop de färdiga anslutningarna. Enda ingreppet är att man får ta bort den metall cylinder som sitter i strålkastaren för att skärma halvljuset, men den sitter med en skruv.
Jag tog bort batteriet och lossade strålkastarna för bättre åtkomlighet. Allt tog 35 min. Att observera är att på polvändarna sitter strömbytare som man får ställa antingen på 0 eller 1 för att det ska fungera. Finns inte en chans att koppla fel.
Vill du ha mindre blåstick i ljuset så beställer man 4 300K
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

26
Låter gott, en fråga bara! Är det noga med involten till xenonen. Det är ju så att när man slår på rätta halvljuset så blir det ju lite lägre volt till lamporna. När man har automatiken på så går det ju över ett relä!! Något som du har märkt av? :idea: Häls Anders.....

27
Jag har faktiskt inte tänkt på det, jag kör med ljuset på hela tiden för få ljus på instrumenten. Dom släcks ju automatiskt när jag tar ur nyckeln och öppnar dörren. Får kolla imorgon men jag kan inte tro att det är någon skillnad.
Jag ska i ärlighetens namn säga att i går så åkte jag med en BMW 520 med xenon och det halvljuset var ännu bättre än mitt. Men han hade projektorlinser.
Senast redigerad av opticrob den 05 jan 2009, 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

28
Nu har jag kollat och det är ingen skillnad i ljus hur omkopplaren än står.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

29
Har detta hänt nån...
Polarn va i Thailand o köpte me lite lampor hem..
Skulle va nån blandning på xeon o vanliga h4 (gasladade) 90-100w
blinkade 4 gånger på rad nu när det blev mörkt ute,pang så gick båda säkringarna....
Kan man ha 90-100 w lampor?
Har även 2 extra ljus på
Har detta hänt nån mer?
Santa Fe -05 Faceliftad.....
Med stora bågen grövsta sidorören, 20" fälgar;)
Tiburo 2002 Helstylad.....Enda i sverige
Getz -05 1,5
SPONSOR
www.bestparts.se
www.swemabil.se

30
När jag konverterade till Xenonlamporna så var jag tvungen att byta säkringar till 20 amp. Detta pga av att de kräver starkare startström. Driften är svagare på lamporna c:a 35w men de alltså rena xenonlampor. det finns ju halogen som kallas xenon också - se ovan.
jag och andra här på forumet brukar inte rekommendera 100watts lampor i strålkastarna pga värmen. Nya Osram och Philips H4 lyser lika bra som 100 watts piraten tycker jag
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!