Annons
Annons

2
tjenis!
kan det vara 80/100 du menar?
jag skulle inte sätta i sådana,reflektorer och glas är plast.
glasen kan krackelera pga.värmen från lamporna.
det ser ut som massor av små sprickor,har sett det på hyundai atos
och dom har haft vanliga h4,har även sett det på 2st mits.space star
=byte av båda insatser,som tänk dig för.

mvh odde.

5
HID-ljus är kul men kräver automatisk ljuslängdsreglering, annars måste de monteras bort inför besiktning.

Dimljusen skulle nog göra under med HID istf för de Mickey Mouse-lampor som sitter i som original. Julgransbelysning är bara förnamnet. Det var ngn i USA som tröck i 50W-glödisar i dimljusen men det blev tyvärr härdsmälta, en dyrköpt erfarenhet.

Vad gäller hel/halvljus så har satsat på "premium" H4-lampor. Det finns diverse olika lampor som ska ge mer ljus, tex OSRAM +25%, GE Megalight plus, Philips visionplus, namnen är inte riktigt korrekta men det framgår på paketen att det ska vara ngt extra än std.

Jag köpte OSRAM som var bäst i ngn test, men där brann ena lampan efter mindre än ett år. Nu har jag GE istället. Det verkar nästan som GE har leveransmonopol till de mackar jag besöker, det finns inget annat att välja på!

Att notera, Santans strålkastare består av plast med ett undantag; nämligen klipset som håller fast glödlampan i sitt läge. Det är faktiskt av metall! :shock: :shock: :shock: :evil:

7
Tänkte bara komplettera ClasseClas svar, om jag nu inte fått fel info.
ang. Xenonljus FÖR HALVLJUS.

Förutom höjdjustering (strålkastarlängd) krävs också högtryckspolning av strålkastarna, OM Xenon skall eftermonteras. Bilar som utrustats direkt från fabrik med Xenon har denna utrustning. Vid eftermontering av Xenon-ljus enbart för helljus gäller inte dessa restriktioner.

Xenon-lampor har ingen glödtråd utan fyllda med en gasblandning och blir därför mindre varma än ex.vis vanliga H4-lampor.

8
jag har montera Xenon på min bil .
och den funka bra båda halv och helljus.det kallas (dual H4.eller bi-xenon)
Jag kör till bil provning och låter besiktnings man för kontroll om xenon.
det gick genom och godkänd besiktning. Min bil års 04.

9
Det beror på att bestämmelserna tillämpas olika från station till station över hela landet. På de flesta stationer bryr man sig inte alls om frågan ang. Xenonljus, men har man otur och kommer till en station med nitisk personal, blir bilen inte godkänd utan man åker på en ombesiktning och får byta tillbaka till orginallamporna. Men som sagt detta gäller bara om man eftermonterat in Xenonljus på halvljus och bilen inte har strålkastarreglering och högtrycksspolning för strålkastarna.

10
min xenonljus är bi-xenon .jag menar det funkar båda halv och hel.
det annars xenon funkar bara halvljus men inte helljus.Så godkänd inte besiktning.
Varför min xenon godkänd från besiktning.
(så här.. man måste har automatic ljus justera annars det godkänd inte besiktning. santa fe har manulle ljus justera ,det sitter mellan säter.)

11
Saxat från http://www.kaixen.se/

80-90% av alla bilar kan konvertera till HID enkelt och direkt med våra satser. Men en del av senare års nya bilar har fått alltmer avancerade elsystem som inte utan vidare accepterar förändringar. T.ex. drar xenon 35W emedan halogen vill ha 55W. Enkel och bra ljuskontroll varnar om strömkretsen, dvs. lampan, går sönder. Men i en mer avancerad historia accepteras endast 55W som normalt. Allt annat ger felvarning, och i en del bilar stängs t.o.m. strömmen av helt till lampan, läs xenonljuset.

Lag och förordningar beträffande xenon: Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc. Enligt vår erfarenhet av xenon HID och SBP (Svensk bilprovning) så godkänns bilar utan anmärkning med eftermonterade HID i halvljus till "99%" i nyare bilar med högtrycksspolning, de reflekterar helt enkelt inte över frågan. Detta kan variera lokalt över landet. För att vara på den säkra sidan så kan du tillfälligt och enkelt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen. Du riskerar en ombesiktning (200:-).

13
Hejsan Mento !

Hade själv tänkt att montera Xenon i min Santa modell -05. Men så läste jag lite runt på de olika leverantörernas sidor och fann bl.a. ovanstående. Men de fick mig att avstå iaf. i dagsläget. Dels med tanke på el-garantin för bilen och gällande EU-bestämmelser.

Någon annan som har egna erfarenheter av Xenon i Santan?

15
jag köpte bi-xenon ljus H4 300 dollars. Här hemma kosta minst 4000 kr upp.
varning med xenonljus som Kaixen säljar BARA halvljus kosta 2695 kr om du köper bi-xenon så du dyra. Om du köper xenon måste har bi-xenon annars inte godkänd från besiktning.
min bi-xenon är 6500k .en sak jag vill säga är man behöver inte har högtrycksspolning till santa fe. bilen har inte utrusta med högtrycksspolning så det godkänd från (svensk bilprovning).
när du montera xenon måste har automatic ljusjustera.
jag hoppas du förstå vad jag menar.