Att få bort rosten och få till en snygg finish var precis lika enkelt som jag hoppades att det skulle vara. Svårighetsgrad två hyundai-logos av fem?
Då jag är lite ko-koo ibland så glömde jag naturligtvis bort att ta foto på torkararmarna innan jag började.
1. Att ta bort armarna från bilen gick hur lätt som helst, här var det 14mm's nyckel som gällde. (Det kan vara klokt att spruta lite rostlösare på muttern innan man provar att ta bort denne, om området är väldigt angripet.)
2. Med torkararmarna väck så tog jag bort den grövsta rosten och lösa färgflagor med ett grovt slippapper, samt efterslipade lite med ett fint våtslippapper. Angreppet var värst på ytan mot kupén och på bullen på leden.
3. Efter att ha torkat armarna rena med en fuktig trasa, och låtit dem ligga en stund, så lade jag på ett lager med rostätare och lät detta verka. (Art.nr. hos me***omen 75-217) Efter en dryg halvtimme så lade jag på ett lager till som jag torkade bort, helt enligt anvisningarna.
Att hålla i minnet om man tänker använda samma sorts rostätare som jag använde, det är att man behöver en pensel. Jag trodde i min enfald att det skulle sitta en pensel i locket, men tji fick jag. Rostätaren är rätt tjock och droppar inte, det går inte att hälla ut medlet ur flaskan. Jag hade inte någon pensel till hands, och ute på landet så märktes det verkligen att jag var på landet då det inte fanns någon pensel att köpa inom X antal mil den tiden på dygnet. Jag rev av en 10 centimeter lång pappersbit från ett A4, och rullade detta till ett smalt rör som då fick duga till att kleta ut medlet. Och det gick alldeles utmärkt.
4. Lade på två tunna lager med en grå primer.
5. Lade på 5-6 tunna lager med en mattsvart antirostfärg som funkar både som primer och täckfärg. (Art.nr: 75-22601) Lät detta torka över natten.
6. Skruvade tillbaka torkararmarna igen. Det gäller att få dessa i hyfsat rätt position direkt så att splines:en inte slits ned.
7. Tog en sväng med bilen och njöt av utsikten.
Såhär såg armarna ut med rostätaren på.

Edit: Lade till bilder
Edit: Lade till art.nr. och snyggade till språket.