Annons

Tvekar på gasen och drar mycket.

1
Min Santa CRDI 2007 har börjat uppföra sig konstigt. Ibland tvekar på gasen och den drar mycket bränsle. Den har samtidigt blivit orkeslös.
På verkstaden säger de att koderna pekar på partikelfiltret men samtidigt säger de att filtret rengör sig själv. De har inte hittat något direkt fel på bilen. Den har gått 19 800 mil. Behöver jag byta partikelfilter och är det någon som varit med om något liknande så är jag intresserad av synpunkter. Det är dyrt att ha bilen på verkstaden och det inte blir något resultat.
Annons

2
Partikelfiltret rengörs när man kör längre sträckor och filtret blir ordentligt varmt.
Kör man många korta sträckor så finns det risk att filtret täpps.
Så frågan är, kör du bara korta sträckor eller längre (ibland)?

Har du provat hur bilen blir om du kör en riktigt lång sträcka, är det någon skillnad?

Annars, att bilen blir slö kan bero på fel bränsle/luft mix eller timing på tändning, så då kanske de är värda att kolla på.
/Jake

Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey

3
Bilen går till och från arbetet, 8 mil om dagen.
När det är en diesel så går det väl inte att ställa tändningen.
Luft-bränsle mix verkar intressant.

4
Hej, låter som sträckan borde räcka... ja, timingen är rätt ointressant på en diesel, så länge det inte handlar om hur långt insugsluften komprimerats innan dieseln injiceras in i den varma komprimerade luften.
Rätt kompression måste vara uppnådd för självantändning.
Insprutningen ska vara anpassad till ett visst givet tryck.
Tror inte det är problemet för din del, prova med det andra... hoppas det löser sig!?
/Jake

Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey

5
Har varit på verkstaden igen och kollat de säger att partikelfiltret är den felande länken. Det blir för högt tryck på motorsidan så därför blir motorn slö och får arbeta hårdare för att trycka ut avgaserna, därav den högre bränsleförbrukningen? Har beställt ett nytt, få se om det blir bättre.

6
I mina öron låter det som turbo problem!
MEN är partikelfiltret igensatt så är det ju en orsak till att turbon inte orkar bygga laddtryck som den ska!

Vi åkte på att byta turbo i vår bil runt 11' mil. Då är den oftast körd 1-2mil minst per körning. motorvärmare vintertid och alltid lite tomgångskörning för att kyla turbon efter körning (+ extra oljebyten och servad på 1500mil som den ska).
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

Tvekar på gasen och drar mycket.

8
Har monterat nytt partikelfilter och det hjälpte. Nu är jag nere på O,76 l/mil och bilen går som ett skott. Mekanikern berättade att det var turbon som orsakde detta. Turbon gick sönder för att år sedan och jag körde den till verkstaden för att byta turbon. Då sög motorn i sig motorolja som sedan fastnade i filtret som till sist inte klarade av att renas utan det blev stopp. Alltså kör inte med vinnande eller helt trasig turbo. Det kostar kan jag lova. :D

Re: Tvekar på gasen och drar mycket.

9
Hej

Jag vet inte om jag har samma problem. Men när jag kör iväg med bilen så är den slö även om jag har full gas. Kommer jag sedan upp till lite gas så sticker den och sedan går den bra. Men stannar jag så uppkommer det igen. Mer ofta när det är kallt ute och bilen är ej helvarm i motorn. Bilen har gått 7700 mil och servad på verkstad som den ska. Var samma sak förra vintern men inget har varit under sommaren.

Santa Fe 2007
Diesel automat.

Re: Tvekar på gasen och drar mycket.

10
johan.avesta skrev:Hej

Jag vet inte om jag har samma problem. Men när jag kör iväg med bilen så är den slö även om jag har full gas. Kommer jag sedan upp till lite gas så sticker den och sedan går den bra. Men stannar jag så uppkommer det igen. Mer ofta när det är kallt ute och bilen är ej helvarm i motorn. Bilen har gått 7700 mil och servad på verkstad som den ska. Var samma sak förra vintern men inget har varit under sommaren.

Santa Fe 2007
Diesel automat.
Jag skulle nog säga att du har en igen sotad EGR ventil som kärvar och måste bytas. Mycke vanligt på dessa motorer och ger symptomer som du beskriver.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11