Annons

vill ha råd,Ska köpa ny santa fe

1
Har kört i diket med min santa fe 04 som jag tyckte mycket bra om.
Nu ska jag köpa en ny Santa fe för ´mellan 140 000:- till 170 000:-
Det jag undrar om någon kan svara på är:
Jag åker ofta till vårat lantställe som ligger 20 mil bort och jag har uppskattat vad jag tycker va "bra" drag i min 2,7 santa fe 04, när det gäller omkörningar av långtradare som jag hade mycket av på vägen dit.
Men nu funderar jag på en diesel, har hört att dom drar lite mindre soppa, men att den är lite segare vid omkörningar, jag har ingen koll på detta, därför vänder jag mig till er....experter :D
Hur mycket effekt kan man få om man "trimmar" med dessa "diesel trimkit" som finns att sätta in i motorn, eller ska man köpa en santa fe med större motor.
Skulle vara bra för mig att veta hur ni (någon) som kanske har koll på detta.
Alla tipps är välkommna.
Jag hoppas att någon har lite tipps till mig som ska köpa ny HYUNDAI

Mvh Starre :D
Div. bilder från mig.

http://picasaweb.google.se/radestedt

hemsida

http://www.hayabusa-no1.se/
Annons

2
Hejsan

har aldrig ägt en santa fe med bensinmotor men har en -06a med 2.2 crdi motorn på 150 hk ....tycker den går alldeles utmärkt att köra om med mm,
sen verkar det ju skilja en hel del mellan diesel och bensinarna i förbrukning,
sen kom det ju en ny motor nångång vid 09-10 ? med nästan 200 hk...

men den kostar troligen mer än din budget

lycka till med bilköpet!
Santa fe 2.2 crdi M5 2006

3
Jag har också en santa med 150hk/dieseln.
Absolut inga problem att köra om, går bra även i motorvägshastigheter.
Bilen klarar även att dra tungt utan att protestera allt för mycket, har dragit både husvagn och lastad biltrailer....
Vid omkörningar tycker jag att bilen går bäst om man kör på "vridet" istället för att låta automaten växla ner ett hack för mycket.
Kan tillägga att jag tog en sväng till Kungliga-Huvudstaden i helgen, en nätt sväng på strax under 100mil ToR...
På motorvägen gick det ibland lite för fort kanske men jag hade en medelförbrukning på ca 0,8.
Har snålkört den på 0.69, men då går det inte fortare än 100..
Santa Fe Crdi C7 A5 -06

4
Jag lät chippa (mjukvaruförändring, ej box) min i höstas och gick från 155hk till mer. :) Enligt uppgift ska det ha hamnat strax under 200hk och det kan kanske stämma. För mig som även har en 2,7-liters så tycker jag att Dieseln blev mer lik den efteråt. Dock har man, som sagts ovan, ett betydligt bättre vrid i en Diesel men ligger man i 120 och gör en kick-down så är det betydligt mer händelse nu än innan chippningen.

Förbrukning ligger kring ett medel på drygt 0.85 med dubbdäck och 80% rusning/kötrafik. Minskar förhoppningsvis något med sommardäcken sen.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

5
Hej alla hyundai vänner :D
Idag var jag och titade på 2 st santa fe, den ena var en 06 med 10 000 mil men utan kamrem bytt, men tror att det skulle kunna fixa till det vid ev köp. med dvd skärmar fram och en bak, och frontbåge den hade åxå inbyggd gps i den främre skärmen, men den vet jag är skitdyr att uppdatera, vad jag har fått veta iallefall.
Här är länken till den bilen:

http://www.blocket.se/stockholm/Hyundai ... ?ca=11&w=1


Den andra va en 07 med 1 ägare med en 7 sitsig modell, så dom va likvärdiga när det gäller mil och utrustning, men det jag undrar är om den 7 sitsiga har ett mindre utrymme bak, jag tyckte det, eller kan man montera bort säterna längst bak.
Här är länken om någon orkar kolla på den:

http://www.blocket.se/stockholm/Hyundai ... ?ca=11&w=1

Nu är jag ju en torsk på elekktronik och såna saker så jag blev ju försjust över frontbåge med extraljus och dvd spelare men jag tänker åxå lite ekonomiskt.

Har någon av er ett råd till en santa fe törstig köpare, skulle verkligen vilja ha lite råd, bilarna är ju ganska lika, men alla råd tas tacksamt emot.

Snälla,,,,, jag vill ha lite råd :?
Mvh Staffan
Div. bilder från mig.

http://picasaweb.google.se/radestedt

hemsida

http://www.hayabusa-no1.se/

6
Hej,

Så här tycker jag:
-Kamremmen måste bytas vid 9000 mil och inte senare! Mkt dåligt att inte ena bilen ens har bytt remmen. Måste göras!
-7-sits har samma utrymme bak, men saknar lådan under golvet. Där är stolarna som inte går att ta bort. Fördel med 7-sits är aut nivåreglering bak.
-Max 1000kg på släpvagn på B-kort för båda bilarna.
-Ljus skinnklädsel är snyggt och ger en ljus kupé. Jag har dålig erfarenhet av detta pga risken för fläckar från jeans och allt möjligt. Föredrar därför mörkare klädsel.
-Frontbåge och xljus är dyrt. Har du nytta av det så är det värt en del extra.
-Den ena bilen är pyntad och kanske skötte den ägaren sin bil bättre bortsett från kamremmen?
-Båda bilarna har fordonsår 2006!

Jag tycker att det är jämnt skägg mellan bilarna. Ska du köpa den pyntade så se till att kamremmen byts! Nu står det att bilen har "full servicebok" och då borde remmen vara bytt!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
ClasseClas skrev:Hej,

Så här tycker jag:
-Kamremmen måste bytas vid 9000 mil och inte senare! Mkt dåligt att inte ena bilen ens har bytt remmen. Måste göras!
-7-sits har samma utrymme bak, men saknar lådan under golvet. Där är stolarna som inte går att ta bort. Fördel med 7-sits är aut nivåreglering bak.
-Max 1000kg på släpvagn på B-kort för båda bilarna.
-Ljus skinnklädsel är snyggt och ger en ljus kupé. Jag har dålig erfarenhet av detta pga risken för fläckar från jeans och allt möjligt. Föredrar därför mörkare klädsel.
-Frontbåge och xljus är dyrt. Har du nytta av det så är det värt en del extra.
-Den ena bilen är pyntad och kanske skötte den ägaren sin bil bättre bortsett från kamremmen?-Båda bilarna har fordonsår 2006!

Jag tycker att det är jämnt skägg mellan bilarna. Ska du köpa den pyntade så se till att kamremmen byts! Nu står det att bilen har "full servicebok" och då borde remmen vara bytt!
Det va det jag tänkte också, att den kanske är bättre vårdad, för sån är jag.

Tack för alla svar, medelar mitt val senare :wink:
Div. bilder från mig.

http://picasaweb.google.se/radestedt

hemsida

http://www.hayabusa-no1.se/

8
Så var det klart, skrev på papperna till den "pyntade" bilen, provkörde den och det va en J-A skillnad från min förra med den gamla karossen, jag älskade den bilen åxå, men man märker skillnad, speciellt att den går tystare.

Tack för alla svar jag fick som gjorde att jag köpte denna, går den sönder nästa vecka får ni skit då :wink:

Den hade en inbyggd GPS en Clarion (kanske "ce NET") VRX848RVD som altså är både stereo och GPS.
Är det någon som vet något om denna apparat.
Har hört att alla så kallade "inbyggda" GPS:er är skitdyra att uppdatera, har ju en egen TOMTOM så jag behöver ju inte denna men när den ändå går att fälla ut så undrar man ju vad det kostar att uppdatera sådana ting.

Har letat på deras sida men hittar inget av värde, men kanske någon av er har erfarenhet av sådana inbyggda GPS:er vare sig det är Clarion eller något annat märke.

Min chef köpte en Subaru för nåt år sen och när han skulle uppdatera sin GPS skulle det kosta 14 000 Kr låter sjukt dyrt, den va iochförsig helt inbyggd, min är bara inbyggd i stereon, vet inte om det gör någon skillnad.

Många frågor, men hoppas på svar.

Mvh staffan
Div. bilder från mig.

http://picasaweb.google.se/radestedt

hemsida

http://www.hayabusa-no1.se/