Annons

Hjullager???

1
Halo! Jag har en 07 as santa fe diesel och har ett svagt missljud bak på kärran.Jag kollade hjullagren och har ett glapp på vänster sida.
Är det någon som vet om det är vanligt? Den har rullat ca 9300 mil i skrivande stund!
Annons

4
Det kostar strax under 4000:- per sida om du kör på originaldelar och gör det på märkesverkstad. Har du nån händig bekant eller kan göra jobbet själv så finns det lager på http://www.skruvat.se som är betydligt billigare och som enligt utsago ska komma från samma leverantör som till original.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

5
Hejdu!
Det går alldeles utmärkt att byta lager själv, men en lyft hade varit ett underbart redskap i detta sammanhang!! Båda mina bakre lager rasade när bilen hade gått ca 10.500mil. Det tog mig nån timme per sida, jag låg o krälade på golvet med vanliga handverktyg och jag är kanske onödigt försiktig med första gången jag plockar isär något...
Själva lagret satt dock förbaskat hårt i bromsskölden, passrosten i styrkanten var hemsk o det finns ju inget att pressa mot, så det blev motion med släggan :twisted:
Santa Fe 2,2 CRDi M5 2008 Ebony black

6
Hej! Jo du jag har bytt hjullagret nu och allt är frid och fröjd men själva operationen var väldigt enkelt att göra men det är ju lite rost här och där som man måste forsera men med lite milt våld här och där så löser sej allt.
Nu återstår det bara att se när övriga lager börjar att jävlas


:D :D

7
Jag var i kontakt med den lokale hyundai åf här och dom säger att det inte omfattas av någon garanti det räknas som en slitage del enligt dom i luleå iaf, :evil: något surt men ett skf lager gick lös på 1800 skr så är de med det.

8
Är det någon som har spesifika tipps för genomförandet av bytet? Typ instruktion :wink: Jag kör också "handverktyg varianten"...
Har för mig att jag bytte lager på en Renult för 20 år sedan men min SantaFee är jag rädd om :-)
/Daniel

9
DanielSF skrev:Är det någon som har spesifika tipps för genomförandet av bytet? Typ instruktion :wink: Jag kör också "handverktyg varianten"...
Har för mig att jag bytte lager på en Renult för 20 år sedan men min SantaFee är jag rädd om :-)
/Daniel
Hej, här finns det en instruktion från hmaservice.com, http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... SS-004.pdf

Är det ngn som vet om dust cover (49548-2B000FFF) ingår i leveransen från skruvat.se?

Jag har åkt på lätt missljud och när jag bytte bromsbelägg så märkte jag att vänster bakhjulslager glappar när man ruckar på hjulet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Hej, dust cover ingår inte i skruvat.se's leverans. Däremot går det att beställa separat från Hyundai ÅF.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Satanfe skrev:Hejdu!
Det går alldeles utmärkt att byta lager själv, men en lyft hade varit ett underbart redskap i detta sammanhang!! Båda mina bakre lager rasade när bilen hade gått ca 10.500mil. Det tog mig nån timme per sida, jag låg o krälade på golvet med vanliga handverktyg och jag är kanske onödigt försiktig med första gången jag plockar isär något...
Själva lagret satt dock förbaskat hårt i bromsskölden, passrosten i styrkanten var hemsk o det finns ju inget att pressa mot, så det blev motion med släggan :twisted:
Hej, jag är lite nyfiken på om du lyckades byta lagret när det fortfarande satt fast i bilen i bromssköld och bromssköldshållare (vet inte vad delen heter, "knuckle" (knoge) på engelska. Jag tycker att tandkransen är i vägen och hindrar att få plats med hylsa eller ringnyckel. Enda sättet för mig är att demontera allt och därefter ta lös lagret från "knogen".
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12
Hej, nu är det gjort :D
Jag bytte båda lagren med hjälp av ovan eminenta beskrivning. Lagren köpte jag från "Mr Auto". Det tog sin lilla tid med leveransen (ca. 2 veckor) men de kom till slut och det var rätt grejor och kostade 3,500kr för båda inkl. frakt. Kittet innehöll dock inget dammskydd men jag hoppas lagren håller 10,000mil utan... Däremot var det (som vanligt) ett litet h--vete att få loss stötdämpare som ärjat fast. Avdragare och slägga i kombination gjorde til slut susen :)

13
DanielSF skrev:Hej, nu är det gjort :D
Jag bytte båda lagren med hjälp av ovan eminenta beskrivning. Lagren köpte jag från "Mr Auto". Det tog sin lilla tid med leveransen (ca. 2 veckor) men de kom till slut och det var rätt grejor och kostade 3,500kr för båda inkl. frakt. Kittet innehöll dock inget dammskydd men jag hoppas lagren håller 10,000mil utan... Däremot var det (som vanligt) ett litet h--vete att få loss stötdämpare som ärjat fast. Avdragare och slägga i kombination gjorde til slut susen :)
Hej, jag provade idag men höll på att ge upp med stötdämparen. Ett par välriktade slag med plastklubba med blykulor gjorde susen! Samma fråga till dig; Hur kom du åt de 4 skruvarna till hjullagret med tanke på att tandkransen är så stor?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

14
..jo det gick bra att låta "skölden" sitta kvar. Då stötdämpare, undre fjäderbensfäste och krängningshämmare lossats (enligt beskrivningen) kan man vinkal skölden så att man drar isär kransen från drivaxeln och kommer åt med hylsnycklar för att lossa de fyra skruvarna til lagret. Det var dock lite pill och jox för att få till det. Sedan var det en del pysset att få på de nya lagren och styra skruvar rätt...

15
DanielSF skrev:..jo det gick bra att låta "skölden" sitta kvar. Då stötdämpare, undre fjäderbensfäste och krängningshämmare lossats (enligt beskrivningen) kan man vinkal skölden så att man drar isär kransen från drivaxeln och kommer åt med hylsnycklar för att lossa de fyra skruvarna til lagret. Det var dock lite pill och jox för att få till det. Sedan var det en del pysset att få på de nya lagren och styra skruvar rätt...
OK, jag fattar. Eventuellt kan man köra med en avdragare på hjulbultarna och pressa in axeln så att det blir bättre utrymme vid tandkransen. Tack för infon!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision