Annons

Gåt ej att växla

1
Som rubriken lyder, så går det ej att växla.
När jag backade ut från uppfarten gick det bra. Likaså gick det bra att lägga i ettan. Men där slutar det roliga. Nu kan jag flytta runt växelspaken runt precis som om den har gått av på mitten.

Växelspaken var inte trög när jag växlade och inte var det något oljud när felet inträffade.

Nu är bilen i ettans växel och som sagt, nu kan jag veva runt med växelspaken som om det var sleven i grötkastrullen.

Någon som har en sprängskiss om hur det ser ut under växelspaken? Eller rent av någon som vet vad felet är?

Jag misstänker att det bara handlar om en låsbult mellan växelspak och något växelstag eller liknande.
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02
Annons

4
Tiffster skrev:kolla vajrarna, större risk att dom har gått av.
Kolla ner mellan motor och luftfilterhus om båda vajrarna rör sig när nån rör på växelspaken.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

8
Uppdatering...
jag har i dag plockat bort mittkonsollen och det visade sig att det var en vajer som var gått av.
Ny vajer (säljs endast som paket med båda vajrarna) kostar "endast" 2550 kronor. Hittade dock begagnade på laga.se för en 300-lapp.

Märkesverkstaden brukar räkna tre timmars arbete för att bytet. Blir att göra det själv.

Bild
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02

10
Ja, det är väl tur...
Kan ha varit kylan. Tittar man på vajern, så ser det ut som om någon har klippt av den med avbitare. Ett rakvasst snitt.
Vajern hade gått av ungefär vid torpedväggen, så jag misstänker att vajern har en krök där.
Jag får väl vajern till veckan, så jag får återkomma med rapport om tidsårgång när jag är klar.
ClasseClas skrev:Tur att det "bara" var vajern. Är det kylan som tagit den?
Mvh.
R

Bild

Santa Fe CRDI -02