Annons
Annons

2
Ring din handlare (auktoriserad ÅF). De kan kolla i systemet vilken garanti du har.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
fridhem skrev:
ClasseClas skrev:Ring din handlare (auktoriserad ÅF). De kan kolla i systemet vilken garanti du har.
Även om jag inte köpte den där???
Jajamän! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Nån som vet vad som gäller för ett helt slut bakhjulslager på en bil som är uttagen december 2007?

Det är ju inte helt gratis. :)
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

11
meter skrev:Nån som vet vad som gäller för ett helt slut bakhjulslager på en bil som är uttagen december 2007?

Det är ju inte helt gratis. :)
Då har du nog turen på din sida. Garantin är som sades till mig från
1 september 2007 - 31 december 2008. Det är bara kolla hos en återförsäljare så får du det svart på vitt.

12
Den som har 9-årig nybilsgaranti på sin bil alt. 3-års beggaranti från Hyundai borde kunna få detta bytt inom garantin.

Personligen betraktar jag detta fel som ett rent konstruktionsfel som Hyundai borde ta oavsett garantiläge. Om ÅF nekar så tycker jag du kan ta en dust med Hyundai Bilar AB. Berätta gärna hur det går!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
ClasseClas skrev:Den som har 9-årig nybilsgaranti på sin bil alt. 3-års beggaranti från Hyundai borde kunna få detta bytt inom garantin.

Personligen betraktar jag detta fel som ett rent konstruktionsfel som Hyundai borde ta oavsett garantiläge. Om ÅF nekar så tycker jag du kan ta en dust med Hyundai Bilar AB. Berätta gärna hur det går!
Jag fick det inte på garantin för att jag missade den tiden med 6 månader. :evil:

14
Kan tillägga att för att kunna få ut nåt på garantin under dom där 9-åren så måste bilen vara servad enligt service bok på auktoriserad verkstad, många som missar den detaljen.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

15
Då har jag fått lite klarhet i detta ämne.

Säljaren visste inte vad som gällde, verkstaden trodde att de visste vad som gällde och Hyundai Sverige har nu talat om vad som gäller. Ingen sa samma sak.

Den förlängda garantin gäller enheter såsom motor, växellåda, drivlina etc. Lager räknas som förslitningsdetalj, precis som remmar, broms och koppling, och Hyundai själva säger att man nog inte ska räkna med ett hjullager mer än max 10.000 mil. Detta för att de nya lager som kommer på bilar idag är såpass klena i jakten på vikt att de helt enkelt inte håller. Intressant vore att få reda på vad mer de har lättat. Kanske hade jag valt en annan bil med den kunskapen.

Så förutom en serviceintervall på 1500 mil så bör man enligt Hyundai Sverige även kalkylera med minst 12.000 kronor i lagerbyte på en bil som gått upp till 10.000 mil, lagom present till kamremsbytet alltså. En tanke för de som kör mycket.

Har ägt bilar i 25 år och endast en som varit yngre än 10 år har haft problem med lager. En Ford Aerostar med krokig bakaxel där Ford till slut bytte in hela bilen. Lite trist att behöva konstatera att Hyundai nu kommit ner till Fords standard i kvalité.

Detta är nog min sista Hyundai iom att nästa modell förmodligen är lättad till oigenkännlighet.

Jag har lite mer material kring detta ämne och förmodligen kommer det med som en artikel i en tidning framöver. Återkommer om detta.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå